Wat betekenen vitaminen voor onze gezondheid?


Om goed te kunnen functioneren en om ons risico op aandoeningen zoveel mogelijk te beperken zijn vitaminen onmisbaar. Dat is ook zo met mineralen, maar daar hebben we er niet zoveel van nodig. De grootste concentratie aan vitaminen halen we uit onze dagelijkse voeding. Sommige vitaminen en vitamine D (via zonlicht) en vitamine K kunnen we niet zelf aanmaken. Vitamine D maken we onderhuids aan en dit onder invloed van het zonlicht. Vitamine K wordt door onze gezonde darmbacteriën aangemaakt. Maar welke invloed hebben deze vitaminen op onze gezondheid?














Voedingsdriehoek

Een gezond, evenwichtig en gevarieerd eetpatroon garandeert dat we iedere dag voldoende gezonde voedingsstoffen en onmisbare vitaminen binnen krijgen. De basis van een gezond eetpatroon wordt gevormd door de actieve voedingsdriehoek. Een gezond eetpatroon met voldoende vitaminen bestaat vooral uit:

  • Verse groenten en vooral groene bladgroenten
  • Peulvruchten: en vooral erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten
  • Vers fruit
  • Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, haring en ansjovis
  • Alle soorten mager vlees
  • Wit vlees: kip, kalkoen, konijn
  • Wild
  • Magere zuivel
  • Onbewerkte noten, zaden en pitten
  • Vetoplosbare vitaminen: zoals vitamine A, D, E en vitamine K. Je vindt ze vooral in vette voeding, in vet vlees en vette vis, in orgaanvlees (nieren, lever...), in melk en melkproducten zoals yoghurt en kwark en in eieren
  • Water oplosbare vitaminen: zoals vitaminen van het B- comples, en vitamine C. Ze zijn onder meer aanwezig in verse groenten en fruit, in aardappelen en in graan en melkproducten. Een te grote hoeveelheid aan deze vitaminen worden afgevoerd via onze urine


Probleem is dat onze voeding steeds minder gezonde voeding zoals vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels bevat. De oplossing ligt bij natuurlijke voedingssupplementen.

Soorten vitaminen

Er zijn dertien verschillende soorten vitaminen. Die worden onderverdeeld in:

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan welke vitamine?
  • Vitamine A Lever, vis, (half)volle melk, melkproducten en boter
  • Vitamine B1 Varkensvlees en graanproducten
  • Vitamine B2 Melk(producten), vlees(waren), groenten, fruit en graanproducten
  • Vitamine B3 Vlees, vis, graanproducten, groenten en fruit
  • Vitamine B5 Vlees, vis, eieren, aardappelen, (melk)producten, groenten en fruit
  • Vitamine B6 Vlees, vis, eieren, graanproducten, aardappelen en peulvruchten
  • In minder mate: groenten, melk en kaas
  • Vitamine B8 Eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda's
  • Vitamine B11
  • (foliumzuur) Groene groenten, fruit, volkoren producten en (melk)producten
  • Vitamine B12 Voeding van dierlijke afkomst zoals vlees en zuivel
  • Vitamine C Groenten, fruit en aardappelen
  • Vitamine D Zonlicht en vette vissoorten (bv. makreel en zalm)
  • Vitamine E Plantaardige oliën, granen, noten, zaden, groenten en fruit
  • Vitamine K Spinazie, broccoli en plantaardige oliën

Extra behoeften aan gezonde voedingsstoffen

Gezonde en gevarieerde maaltijden zijn dan ook de beste garantie voor een evenwichtige inname van vitaminen. De behoefte verschilt wellicht van persoon tot persoon. 

Een aantal personen besteden het best extra aandacht aan evenwichtige voeding:
  • Opgroeiende kinderen
  • Topsporters
  • zwangere vrouwen
  • Moeders die borstvoeding geven
  • Zieken
  • Bejaarden
  • Alcoholisten
Enkel als de voeding de nodige hoeveelheden vitamine niet kan leveren, is een aanvulling via verrijkte voedingsmiddelen of supplementen nuttig. Overleg met de arts is steeds aangewezen omdat vitaminen, mineralen en anti-oxidanten in de voeding zo'n unieke mix vormen, die geen enkel chemisch preparaat of voedingssupplement volledig kan nabootsen.

Vitaminetekort

De kans op een tekort aan vitaminen neemt toe bij
  • Een onevenwichtig eetpatroon of een eenzijdig dieet met te weinig variatie;
  • Personen met weinig eetlust;
  • Veganisten die alle dierlijke producten mijden
  • langdurig gebruik van plaspillen, laxeermiddelen en andere geneesmiddelen die een verhoogde uitscheiding van vitaminen teweegbrengen
  • Aandoeningen aan het maag- en darmstelsel
  • Eenoperatief verwijderen van bepaalde delen van het maag- en darmstelsel.
  • Een vitaminetekort kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. In een eerste stadium kunnen vage klachten optreden zoals vermoeidheid, gebrek aan concentratie, prikkelbaarheid en slapeloosheid. Pas na een langdurig en ernstig tekort treden duidelijke symptomen op. Een voorbeeld ervan is botontkalking (osteoporose) door een gebrek aan vitamine D.
  • Teveel aan vitaminen: voor de meeste vitaminen is het spreekwoord ‘baat het niet, dan schaadt het niet’ niet van toepassing, want ook een teveel kan schade berokkenen.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een te hoge inname van vetoplosbare vitaminen zoals A en D kan leiden tot een vergiftiging
  • Tijdens een zwangerschap kunnen overdreven hoeveelheden vetoplosbare vitaminen verstrekkende gevolgen hebben voor de baby
  • Ook hoge dosissen wateroplosbare vitaminen zijn niet onschuldig. Te veel vitamine C kan leiden tot nierstenen; teveel vitamine B3 tot opvliegers en leverstoornissen en teveel vitamine B6 tot neurotoxische reacties
  • Via een evenwichtige voeding krijgt men niet snel te veel vitaminen binnen. Overdosissen zijn meestal het gevolg van het onoordeelkundig gebruik van supplementen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Voeding: dit mag je eten bij een maagontsteking

Aangepaste voeding verzacht symptomen gordelroos

Acute alvleesklierontsteking kan dodelijk zijn