Hoofdpijn voorkomen of verzachten zonder geneesmiddelen

Hoofdpijn is met voorsprong een van de meest voorkomende gezondheidsklachten waar iedereen van ons al eens mee te kampen heeft.Hoofdpijn manifesteert zich in vele gedaanten. 

De ene soort al pijnlijker dan de andere. Gelukkig is hoofdpijn vaak onschuldig en verdwijnt ze spontaan zoals ze opdook. Toch moet hoofdpijn altijd ernstig worden genomen. 

De oorzaken van je hoofdpijn achterhalen is veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een snelle en sluitende diagnose neemt vaak heel wat tijd in beslag.  Een gezonde eet-en leefstijl is vaak genoeg om je van je hoofdpijn definitief af te helpen.


Eet-en leefwijze aanpassen

Vaak ligt de oplossing van je probleem in het aanpassen van je eet- en leefpatroon. 

Dat is zeker het geval als je hoofdpijn het gevolg is van:


  • Lawaai

  • Het te lang werken met je computer

  • Te sterk licht

  • Een verkeerde houding

  • Een ongezond eetpatroon: en vooral het volgen van een of ander dieet, onregelmatig eten en ongezond eten met veel verzadigde vetten en transvetten en geraffineerde witte suiker

  • Gebrek aan lichaamsbeweging

  • Het langdurig gebruik van sommige geneesmiddelen: en vooral van slaapmiddelen, antibiotica en de anticonceptiepil

  • Bij verkoudheden, griep en sinusitis

  • Oog-,neus, oor-en tandproblemen

  • Problemen met je kaakgewricht en met je bloedvaten

  • Een gezwel in je hersenen

  • Hoofdtrauma's

  • Contact met giftige afvalstoffen

  • Het verblijf op grote hoogten

  • Spanningshoofdpijn, migraine en clusterhoofdpijn

Oorzaken behandelen

In sommige gevallen is het relatief gemakkelijk om van je vervelende hoofd definitief verlost te raken. 

Als je de oorzaak wegneemt (juiste houding aannemen, meer bewegen, gezond eten) hoort je hoofdpijn snel tot het verleden.


Gezond eten



Ook een gezond eetpatroon kan hoofdpijn voorkomen en-of verhelpen. Dat doe je in de eerste plaats door natuurlijk te eten. 

Dus met voeding rijk aan toegevoegde stoffen zoals verzadigde vetten en transvetten, suiker en alle toegevoegde geur-, kleur-, smaak- en bewaarstoffen van je dagelijks menu te schrappen. 

In zo'n gezond eetpatroon eet je niet alleen gezond maar ook evenwichtig en gevarieerd met:

Veel groenten: 

Eet minstens 300 gram (rauwe) groenten per dag en vooral groene bladgroenten zoals spinazie, andijvie, sla, broccoli, alle groene koolsoorten, tuin- en waterkers. 

Alle groenten zijn echter super gezond, barsten van de gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels en bevatten weinig of geen calorieën

Vers fruit: 

Eet nooit meer dan drie verschillende soorten fruit per dag vanwege de aanwezigheid van fruitsuiker

Onbewerkte noten: 

Zijn ongezouten, niet geroosterde en ongebrande noten en vooral walnoten, hazelnoten, amandelen, pistachenoten, cashew-en macadamianoten

Onbewerkte zaden: zoals lijnzaad, sesamzaad en chiazaad

Onbewerkte pitten: zoals zonnebloem-en pijnboompitten

Verse vis: en in de eerste plaats wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, forel, heilbot, tarbot, dorade,  makreel, sardienen, haring en ansjovis 

Teveel stress


Het wordt veel minder gemakkelijk om van je hoofdpijn af te raken als teveel spanning en stress de oorzaken zijn. 

Daar raak je niet zo eenvoudig van verlost. Overdreven spanning en stress heb je niet zelf in de hand. 

Daar heb je vaak gespecialiseerde hulp voor nodig. Bij hoofdpijn gebruikt men, begrijpelijk, massaal pijnstiller. 

Die nemen wel de symptomen maar niet de oorzaken ervan weg.

Pijnstillers tegen stress

Je beste keuze bij het bestrijden van hoofdpijn is paracetamol. Deze stof zorgt voor de minste bijwerkingen en heeft de beste prijs-kwaliteitsverhouding. 

Gebruik niet te veel pijnstillers, ook geen paracetamol. De aanbevolen hoeveelheid overschrijden kan je hoofdpijn zelfs verergeren of veroorzaken. 

Het bestrijden van hoofdpijn met dezelfde middelen die er de oorzaak van zijn, brengt je al vlug in een vicieuze cirkel die je nog moeilijk kunt doorbreken. 

Als je de hoofdpijn gaat bestrijden met dezelfde pillen die ze veroorzaken. 

Als je pijnstillers tegen hoofdpijn gebruikt let er dan op:

Dat je niet dagelijks pijnstillers neemt

Neem ze nooit langer dan 14 dagen

Vraag hulp aan je huisdokter als na 14 dagen je hoofdpijn niet verdwenen is

Neem nooit meer pijnstillers dan aanbevolen wordt

Lees eerst aandachtig de bijsluiter

Wees extra voorzichtig met het toedienen van pijnstillers bij bejaarden, bij patiënten na een operatieve ingreep of bij zwakke en ondervoede personen







Reacties

Populaire posts van deze blog

Voeding: dit mag je eten bij een maagontsteking

Aangepaste voeding verzacht symptomen gordelroos

Vitamine B 17 in staat kanker cellen te doden