In welke voeding vind je het meeste magnesium?

We kampen steeds meer met een ernstig tekort aan magnesium en dat heeft meerdere oorzaken. 

In veruit de meeste gevallen is het een gevolg van een ongezond voedingspatroon met veel ongezonde verzadigde vetten, transvetten en toegevoegde suikers. 


Onze moderne voeding is bevat steeds minder gezonde voedingsstoffen en vooral vitaminen, mineralen en voedingsvezels. 

Je concentratie aan magnesium regelmatig aanvullen en op peil houden kun je makkelijk zelf. 


Met gezonde en vooral natuurlijke voeding zonder toevoegingen. Natuurlijke voeding bevat naast ongezonde vetten en suiker ook geen toegevoegde smaak-, kleur-, geur-en bewaarstoffen.





Voeding met de grootste concentratie magnesium



Je magnesiumvoorraad aanvullen en op peil houden doe je in de eerste plaats met natuurlijke voeding vrij van toevoegingen. 

Je kunt dit extra ondersteunen met het slikken van een voedingssupplement met magnesium. 


Voeding met de grootste hoeveelheid magnesium is:

Spinazie: 100 gram verse spinazie is goed voor maar liefst tachtig milligram magnesium. Alle groenten en vooral groene bladgroenten zijn rijk aan dit mineraal. Naast spinazie zijn dat vooral boerenkool en bieten

Onbewerkte noten: dat zijn ongezouten, ongebrande en niet geroosterde noten zoals cashewnoten maar ook amandelen, paranoten, hazel-en walnoten

Peulvruchten: en vooral linzen en kikkererwten. Andere peulvruchten met magnesium aan boord zijn erwten, bonen, groentekiemen, kapucijner, linzen en kikkererwten

Rauwe cacao: bevat minstens 75 procent rauwe cacao, een superfood. Onbeperkt rauwe cacao of pure chocolade eten is toch geen goed idee. Eet nooit meer dan 20 gram pure chocolade per dag

Zilvervliesrijst: of volkorenrijst. Honderd gram gekookte zilvervliesrijst levert veertig gram magnesium

Avocado: naast een grote hoeveelheid magnesium is avocado ook rijk aan gezonde vetten, vitaminen en mineralen. Gebruik avocado bijvoorbeeld in je elf gemaakte smoothie

Bananen: eet bananen als gezond tussendoortje of verwerk ze in een zelf gemaakte smoothie. En neen, bananen maken je niet dik

Zeewier: is rijk aan magnesium en bevat weinig of geen calorieën. Naast magnesium heeft zeewier ook rijkelijk veel kalium, fosfor, jodium, ijzer en calcium aan boord

Broccoli: 100 gram van deze groente is goed voor ruim 20 milligram magnesium. Verder is broccoli ook een uitstekende bron van vitaminen en voedingsvezels

Vette vis: zoals wilde zalm, paling, tonijn, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprotjes, haring en ansjovis zijn belangrijke bronnen van magnesium

Andere voeding met veel magnesium zijn: lijnzaad, zonnebloem-en pompoenpitten, sojabonen,quinoa, bonen,, pindakaas, zoete aardappelen of bataten en vijgen



Je kunt het effect van deze gezonde voeding extra versterken met het slikken van een voedingssupplement met magnesium








Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Voeding: dit mag je eten bij een maagontsteking

Vitamine B 17 in staat kanker cellen te doden

Acute alvleesklierontsteking kan dodelijk zijn