Eet voortaan meer voeding rijk aan probiotica voor betere gezondheid

Probiotica zijn levende bacteriën en zijn aanwezig in bepaalde voedingsmiddelen. We vinden ze vooral in zuivelproducten en in gefermenteerde voeding zoals zuurkool.

Ze zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Een gezonde darmflora vormt de basis van een goede algemene gezondheid. 

Omdat we hiervan veel te weinig eten is het een goed idee om dit aan te vullen met voedingssupplementen rijk aan probiotica



Bacteriën 


Er bestaan verschillende soorten bacteriën.

Slechte bacteriën maken ons ziek en kunnen we dus best missen.

Van goede bacteriën kunnen we nooit teveel binnen krijgen. 

Ze versterken ons immuunsysteem, zorgen voor extra natuurlijke weerstand en verkleinen op die manier ons risico op talk vaan veel voorkomende aandoeningen. 

Het is dus belangrijk voldoende voedingsmiddelen of voedingssupplementen en supplementen met bepaalde soorten levende bacteriën te consumeren.

Levende yoghurt


Zogenaamde levende yoghurt is een van de voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan goede bacteriën. 

Het is belangrijk het etiket van yoghurt aandachtig te lezen, want lang niet alle soorten worden op dezelfde manier gemaakt.

Voeding met grote hoeveelheden probiotica


Sommige voedingsmiddelen barsten van de goede bacteriën. Ze zijn dus sterk aangeraden. 

Dat is zeker het geval met:

Kefir: gefermenteerde zuivel vergelijkbaar met yoghurt. Heeft een licht zure smaak. Door fermentatie is kefir rijker aan gezonde bacteriën dan gewone yoghurt

Zuurkool: is het resultaat van gefermenteerde kool. Met zijn vele goede bacteriën helpt zuurkool tegen veel voorkomende allergieën 

Geitenmelk en kaas: zijn uitzonderlijk rijk aan goede bacteriën

Pure chocolade: met minstens 75% pure cacao. Is tot maar liefst vier keer rijker aan goede bacteriën dan de meeste zuivelproducten. 

Toch mag je deze zwarte, pure chocolade niet onbeperkt eten. Een blikje van 20 gram per dag volstaat


Miso: maakt deel uit van de klassieke Japanse geneeskunde. 

Bestaat uit gefermenteerde rogge, rijst of gerst. Wordt vooral toegevoegd aan soep. Miso is rijk aan gezonde voedingsstoffen en is erg voedzaam

Groene augurken: is een uitstekende bron van probiotica. Hier wordt azijn als bewaarmiddel vervangen door een wateroplossing met zeezout. Dat stimuleert ook de groei van goede bacteriën

Soja en sojabonen zoals tempeh: een probioticum-rijke graan gemaakt van gefermenteerde sojabonen. 

Kombucha: werkt preventief tegen en bij de behandeling van kanker, artritis en andere leeftijdsgebonden aandoeningen





Reacties