Wat moet een goede multi- vitamine wél bevatten en wat zeker niet?

Als je gezond, evenwichtig en gevarieerd eet met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten is het gebruik van multivitaminen niet eens nodig. 

Onze moderne voeding is echter zo arm aan gezonde voedingsstoffen zoals vitamine, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels zich meer en meer opdringt. 

Maar wat verstaat men onder een goede multivitamine en waar moet men op letten bij het hopen van een voedingssupplement?

Wat zijn multivitaminen?

Eigenlijk is de naam multivitaminen niet een naam die de volledige lading dekt. Je zou eigenlijk beter kunnen spreken van een multivitaminen- en mineralencomplex. Hier zitten dus nagenoeg alle vitaminen en mineralen in die je in je lichaam nodig hebt.




Als het een goed product is, zitten al deze voedingsstoffen in de capsule, in de juiste verhouding. Vaak worden er nog meer stoffen aan toegevoegd om de opname van de vitaminen en de mineralen door het lichaam beter, sneller en efficiënter te laten verlopen.

Hebben we  deze multi- vitaminen écht nodig?

De medische wereld, en ook het gezondheidscentrum, zeggen nog steeds dat multi-vitaminen slikken beslist niet nodig is als je op een verantwoorde, gezonde en gevarieerde manier eet.

Onze moderne voeding bevat echter steeds minder vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten, eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten en onmisbare voedingsvezels.

Kunnen een gezond eetpatroon niet vervangen

Multi- vitaminen kunnen een gezond eetpatroon niet vervangen, wél aanvullen.
Een verstandige aanvulling op een gevarieerd voedingspatroon

In een eerste reflex willen we onze tekorten zo vlug mogelijk aanvullen met een goed samengestelde multivitamine.

Wat zit in een goede multivitamine en wat niet? 

Om een juiste keuze te maken, moet je weten wat wél en wat niet in een multi- vitamine mag zitten.



Wat je ZEKER NIET in een goede multi-vitamine mag zitten is:

  • Magnesiumoxide: is een stof wat door ziekenhuizen wordt gebruikt om onze darmen te reinigen. Dit is dus niet meer dan een laxeermiddel en dat is zeker niet nodig in een multi-vitamine. Magnesium blijft uiteraard wel een onmisbaar mineraal dat in een goede multi- vitamine niet mag ontbreken.
  • E-nummers: zoals chemische geur- , kleur- , smaak en bewaarstoffen en glutamaat. Die horen zeker niet thuis in een goede multi- vitamine
  • Fosfor en natrium: fosfor en zeker natrium of doodgewoon zout krijgen we via onze dagelijkse voeding al meer dan genoeg naar binnen. Multi- vitaminen waarin beide stoffen werden verwerkt, kun je dus best laten staan 

Samenstelling goede multi- vitamine

Een goede waardemeter voor de kwaliteit van ene goede multi- vitamine is ongetwijfeld de hoeveelheid vitamine B6 die je erin terug vindt.

We hebben daar dagelijks minstens   20 milligram van nodig. Bevat je multi- vitamine slechts dus als 10 milligram B6? Dan is die wél goedkoper maar zul je twee capsules moeten slikken om de juiste hoeveelheid te ontvangen.

Het omgekeerde is uiteraard ook waar. Spreekt het etiket van de gekozen multi- vitamine van bijvoorbeeld 50 milligram B6 in één capsule dan is dit ook geen goede keuze.

Een overdosis vitamine B6 kan voor hele vervelende klachten zorgen, en dat is beslist niet het doel van een vitaminepreparaat.

Conclusie: Controleer eerst het etiket voor je kiest

Besloot je om een multi- vitamine te slikken als aanvulling van je dagelijks eetpatroon? Controleer dan zeker het etiket voor je beslist welk product je koopt.

Controleer steeds de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Zeker van de in vet oplosbare vitaminen waar je zeker niet teveel mag van hebben.





Reacties