Hebben we voedingssupplementen écht nodig of kunnen we zonder?


In een gezond, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon krijgen we voldoende gezonde voedingsstoffen naar binnen. 

In principe moet u dus geen extra voedingssupplementen slikken. Toch moet dit sterk genuanceerd worden. Onze moderne voeding wordt steeds armer aan vitaminen, mineralen, sterke antioxidanten en voedingsvezels. 

En dan hadden we het nog niet over de velen die zo snel mogelijk willen afvallen en weinig of geen (gezonde) vetten en koolhydraten gebruiken. Beiden zijn nochtans onmisbaar voor een betere gezondheid en lichaamsgewicht. 

Maar hoe zit het dan met het nemen van voedingssupplementen. Hebben we die nu écht nodig, of kunnen kunnen we zonder?




Gezonde voeding

Gezonde voeding is in de eerste plaats natuurlijk, dus zonder toevoegingen. Maar des rijker aan gezonde voedingsstoffen en vooral aan:

Vitaminen
Mineralen
Sterke antioxidanten
Hoogwaardige eiwitten
Gezonde onverzadigde vetten en (vis)verzuren
Trage koolhydraten
Voedingsvezels


Tekort aan gezonde voedingsstoffen



Onze hedendaagse voeding bevat steeds minder van al deze noodzakelijke stoffen om dagelijks goed te kunnen blijven functioneren. 

We eten des te meer suiker, ongezonde verzadigde vetten en transvetten en andere snelle koolhydraten rijk aan zetmeel.


Voedingssupplementen

Om deze tekorten aan aan te vullen, grijpen we massaal naar allerlei supplementen en multivitaminen. Maar is dat wel een goede oplossing? 

Deze supplementen bevatten één of meerdere voedingsstoffen in geconcentreerde vorm om zo onze tekorten tijdig aan te vullen. En dat zijn heus niet alleen vitaminen en mineralen. 




Supplementen kunnen even goed eiwitten, vis vetzuren zoals omega 3, antioxidanten en zelfs voedingsvezels aan boord hebben.

Zijn voedingssupplementen efficiënt?

In deze supplementen vinden we gezonde voedingsstoffen in erg hoge concentraties. Meestal gaat het echter niet om één maar om meerdere tekorten. 

Dan hebt u een goed uitgebalanceerde multivitamine nodig met alle stoffen die u lichaam tekort heeft.

Deze supplementen kunnen wel nuttig zijn:

Omega 3 vetzuren: die vind u vooral in vette vis zoals in wilde zalm, paling, tonijn, heilbot, tarbot, dorade, schelvis, makreel, sardienen, haring en ansjovis. Omega 3 vetzuren bevorderen in de eerste plaats uw mentale gezondheid en zorgen voor een beter geheugen en een sterke concentratie. Ze kunnen zelfs aderverkalking, hart- en vaatziekten en allerlei ontstekingen voorkomen of genezen

Co-enzym Q 10: helpt bij hartfalen en hartaandoeningen, vertraagt de ontwikkeling van de ziekte van Parkinson en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Probiotica: zorgen in de eerste plaats voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Al deze factoren zijn onmisbaar voor een goede gezondheid en makkelijker afvallen. Probiotica vinden we vooral in zuivelproducten en vooral in magere natuuryoghurt en kwark

Creatine: zorgt voor extra spiermassa en energie. Spiermassa is nodig als u makkelijker je overgewicht wilt verliezen. Spieren verbruiken immers energie (calorieën) zelfs in rust. Afvallen terwijl u slaapt is dus perfect mogelijk

Vitamine D: ons lichaam maakt vitamine niet zelf aan. We zijn ervoor aangewezen op het zonlicht en in mindere mate op voeding. Om onze concentratie aan vitamine D op peil te houden, is het nodig om dagelijks een half uurtje te wandelen, fietsen of te joggen zelfs bij slechts weersomstandigheden 

IJzer: is een nuttig supplement voor vrouwen in de overgang en vrouwen met hevige menstruatieklachten.


Natuurlijke supplementen

Kies steeds de juiste supplementen. En zeker voor natuurlijke supplementen. Efficiënte supplementen hebben niet één maar meerdere ingrediënten aan boord. Dat gaat even goed van vitamine A tot F als tot het mineraal zink. 

Ons lichaam heeft al deze gezonde voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden nodig om iedere dag gezond te kunnen functioneren.


Wanneer kunnen supplementen nuttig zijn?

Wanneer een bloedonderzoek een tekort aan vitaminen, mineralen of andere onmisbare voedingsstoffen vaststelde 

Bij bepaalde aandoeningen

Om na een heelkundig ingrijpen weer op krachten te komen en om zo snel mogelijk te herstellen

Zwangere vrouwen of diegenen die zo snel mogelijk zwanger willen worden hebben vooral nood aan foliumzuur

Jonge kinderen

75 plussers

Gebruik

Volg steeds de aanbevelingen die op de bijsluiter zijn terug te vinden en neem nooit meer dan de aanbevolen dosis. 

Koop je supplementen bij je vertrouwde apotheker of drogist. Die staan u met raad en daad bij en garanderen je de hoogste kwaliteit









Reacties