Wat verstaat men onder een goede huidverzorging



Crèmes hier, face washes daar. Maskertjes zus, scrubjes zo. Hoewel we allemaal weten dat we ze hoe dan ook zullen krijgen en vervolgens nooit weg zullen gaan (ik heb het hier over rimpels), zijn de wonderen in de wereld van huidverzorgingsfabrikanten nog niet uit. ‘Rimpels verminderen met 50%’. Ook hebben fabrikanten dé oplossingen voor acne, roodheid en grote poriën. Maar waarom kampen zo veel vrouwen dan nog met huidproblemen?  Overal is wel wat voor. En de huid rondom je ogen...die heeft écht een speciale crème nodig. Net als dat serums een must zijn. En maskers. En scrubs. Maar wat is nu echt waar? En wat is een goede basis huidverzorging voor ons tere velletje? Ik ga het je vertellen.


Waarom je huid verzorgen?
Dagelijks stellen we onze huid bloot aan zon, uitlaatgassen, vuiligheid en make-up. Je huid schoonhouden is daarom belangrijk. Maar verzorgen is minsten zo belangrijk. Je huid verzorgen ondersteunt de natuurlijke werking van je huid. En het is ook belangrijk je huidverzorging zo te benaderen. Met huidverzorging kan je huidproblemen aanpakken, maar ook veroorzaken. En dat – zo schatten wetenschappers – is in de ruime meerderheid van alle huidproblemen het geval. Weten wat je doet als je je huid verzorgt is dus erg belangrijk. En daarom is dit vandaag deel I van onze nieuwe serie ‘Best of Basics’.
Wat is je huidtype?
Je huidtype bepalen lijkt op het eerste gezicht makkelijker dan dat het is. Allereerst zijn er je huidverzorgingsproducten die je huid beïnvloeden. Zo had ik altijd een enorm droge huid op mijn wangen. Maar sinds ik een aantal stoffen – waarover zo meer – heb geskipt is mijn huid daar vrijwel normaal tot misschien zelfs wel lichtvet. Met die agressieve producten vernielde ik eigenlijk de natuurlijke barrière van mijn huid, waardoor mijn huid enorm droog werd. Ook kan een vette huid eigenlijk droog zijn, door continu agressieve producten voor de vette/onzuivere huid te gebruiken, waardoor je huid meer talg gaat produceren om al die uitdroging te compenseren. Daarnaast kan ook je omgeving, zoals klimaat en de vochtigheid van de lucht invloed hebben. Verder is je huidtype een momentopname. Je huid is continu in ontwikkeling en hierdoor kan je huidtype veranderen. Ingewikkeld he?
Soorten huidtypes:
  • Normale huid
  • Droog (schilfertjes, trekkerig gevoel)
  • Vet (voelt vettig aan en glimt)
  • Gecombineerd (normaal/droog en vet, meestal een vettere T-zone en normale tot droge wangen en kaken)
Vaak wordt een gevoelige huid ook als huidtype genoemd, maar sinds kort ben ik het daar niet helemaal mee eens. Ik denk namelijk dat je iedere huid als gevoelig zou moeten beschouwen. De producten voor de gevoelige huid bevatten volgens producten namelijk geen ‘irriterende stoffen zoals parfum en kleurstoffen’. Maar dat zou je toch op geen enkele huid willen smeren? Vandaar dat ik hem niet in het rijtje heb gezet. Daarnaast wijst onderzoek uit dat ruim 50% van de mensen een gevoelige huid heeft (in de zin van: snel reactie vertonen op stoffen). Grote kans dat jij ook een ‘gevoelige huid’ hebt.
Je huidtype bepalen
Maar hoe bepaal je je huidtype nou? Het beste is in de ochtend, voordat je je gezicht hebt gewassen en crème hebt gesmeerd. Nog beter is een dag geen (echt helemaal geen!) producten gebruiken en na een dag kijken hoe je huid er aan toe is. Zijn bepaalde delen droog of vet? Of is je huid normaal? Daarnaast kun je ook kijken of je onzuiverheden, puistjes of pigmentvlekjes ziet. Want ook hier zijn producten voor die daadwerkelijk tegen deze huidproblemen kan doen!
Geen alcohol, geen parfum
Ik heb voor mezelf een aantal maanden geleden 1 simpele regel opgesteld: geen agressieve middeltjes meer op mijn huidje. Dit houdt onder andere in dat ik alcohol en parfum zo veel mogelijk al dan niet volledig weer uit mijn producten.
Etherische oliën
Daarnaast skip ik ook irriterende bestanddelen zoals: sodium lauryl sulfate, menthol, bergamot, oxybenzoine, bestanddelen van citrusvruchten (met uitzondering van citric acid), cinnamon oil, linanool, lavendel, mint, eucalyptus, tea tree en etherische oliën. Want bestanddelen als tea tree, menthol, lavendel, eucalyptus en citrusvruchten mogen dan wel natuurlijk zijn, dat betekent niet per definitie dat ze goed zijn voor je huid. Sterker nog: ze kunnen je huid behoorlijk irriteren! Vermijden dus.
Een goede huidverzorging in 5 stappen, namelijk:

  • Make-up verwijderen

  • Reinigen

  • Toner

  • Exfolieren

  • Smeren 

Make- up verwijderen
Dit doe ik het liefst met een remover op creme- of oliebasis. Favorieten zijn de Clinique Redness Solutions Soothing Cleanser of Hannah’s Cleansing Oil. Ik masseer het product in en spoel af met lauw water. Met watjes afvegen is niet slim, dit veroorzaakt te veel wrijving en getrek voor je huid. Je make-up verwijderen met een oliereiniger is trouwens niet helemaal Jetske- of Paula-proof, zal ik bekennen. Zij zeggen dat de volgende stap (reinigen met een cleanser) voldoende is. Maar ik vind het gewoon zo’n fijne manier om mijn make-up te verwijderen! En één guilty pleasure mag toch wel? Het is zonder parfum en alcohol.
Reinigen
Je huid reinigen is ontzettend belangrijk. Maar wat ook heel belangrijk is, is dat je reiniger niet meer kwaad, dan goed doet omdat hij te agressief is waardoor hij de natuurlijke barrière van je huid aantast. Kies eentje die heel mild is, zonder Sodium Lauryl Sulfate en liefst ook zonder Sodium Laureth Sulfate. Gebruik liever eentje op basis van bijvoorbeeld Ammonium Lauryl/Laureth Sulfate, Sodium Lauryl Glucose Carboxylate of Coco Glucoside. Vaak betekent veel schuim dat een product agressief is. Onthoud dit en check de ingrediënten als je twijfelt.
Toner
Om echt de aller-aller laatste restjes vuil weg te halen en omdat het lekker fris is. Maar een echt goede toner is zelfs hydraterend en zijn ‘echte mooimakers’, schrijft Jetske Ultee. En het is waar, op mijn kin en voorhoofd heb ik doorgaans voldoende hydratatie als ik alleen mijn Aloe Vera toner van The Body Shop gebruik! Als je een goede toner hebt, voegt ‘ie hydratatie, kalmering en anti-oxidanten toe aan je huid. Goodness!
Exfolieren
Onder exfolieren wordt het verwijderen van dode huidcellen verstaan met een ‘chemisch’ product. Dit betekent dat het niet ‘mechanisch’ (= scrubben) is. Door te exfolieren ziet je huid er frisser, egaler en stralender uit. Daarnaast kan het:
  • De vorming van collageen stimuleren
  • Pigmentvlekken verminderen
  • Voorkomt verstoppingen van de talgklieren (= minder puistjes!)
  • Houdt vocht vast
Smeren
Tijd voor een moisturizer. Dit zorgt ervoor dat de barrièrefunctie van de huid optimaal is en brengt stoffen in de huid die vocht vasthouden. Het voegt dus geen vocht toe, maar helpt de balans te houden! “Daarbij kunnen actieve ingrediënten in moisturizers een onrustige huid kalmeren (de zogeheten anti-inflammatoire stoffen), een doffe huid weer laten stralen en de huid ook nog eens gladder en egaler maken”, vertelt Jetske Mijn favoriete moisturizer bevat een beetje minerale olie of dimithicone (om vocht vast te houden. Het is een misverstand dat deze stoffen slecht zouden zijn!!) en niacinamide – vitamine B3 – (o.a. licht exfolierend, kalmerend, vermindert pigmentvlekken, zorgt voor de aanmaak van ceramiden en vrije verzuren, of te wel: een multitaskend wonderstofje).

Iedere dag
Deze 5 stappen (of als je het helemaal Jetske/Paula-proof wil doen 4) doe je elke dag. En je merkt het, er bestaat in deze routine niet iets als maskertjes, behandelingen of scrubs. Doorgaans zijn deze dingen te agressief en kunnen ze eigenlijk weinig voor je huid betekenen. Wil je nou wel eens een fijne behandeling geven aan je gezicht, dan is een maskertje van je eigen moisturizer en goeie. Gewoon een iets dikker laagje aanbrengen en in laten trekken. En het niet meer ‘hoeven’ kopen van al die extra wonderproducten – denk aan serums, maskers, scrub – bespaart je bakken met geld! Eh, hallo nieuwe YSL lipstick! Of steek dat geld in een wél-effectieve moisturizer of zonnebrandcrème!
Zonnebrandcrème
Zonnebrandcrème smeren is voor mij eigenlijk de zesde stap in mijn huidverzorgingsroutine. Ik doe het elke dag. De zonnebrandcrème is de beste antirimpelcrème roepen dermatologen. En natuurlijk ook hier weer geldt: geen alcohol of parfum! De zonnebrandcrème smeer je op alle lichaamsdelen die blootgesteld zijn aan de zon of door lichtdoorlatende kleding (onvoldoende) bedekt zijn.









Reacties