Wat verstaat men onder een gezonde bloeddruk?

Je laat waarschijnlijk wel eens je bloeddruk controleren en misschien ook wel niet. Toch is het goed om te weten wat bloeddruk inhoud en waarom die zo belangrijk is voor de gezondheid van ons hart .

Terwijl het hart klopt, pompt het een grote hoeveelheid bloed – 5 tot 8 liter per minuut! – heen en weer tussen de aders, de slagaders en het hart. De slagaderlijke druk of bloeddruk is de kracht of de druk die het bloed uitoefent op de wanden van de bloedvaten.

Hoge druk wil zeggen: een abnormale verhoging van de bloeddruk. Op lange termijn tast die de wanden van de slagaders aan, waardoor het hart verplicht is om zich heftiger samen te trekken.




Bloeddruk wordt uitgedrukt door 2 getallen


Het eerste getal, de systolische druk of bovendruk, wijst op de maximale druk op het moment dat het hart zich volledig samentrekt.

Op dat moment wordt er meer bloed in de slagaders geperst en wordt de druk hoger. Het tweede, de diastolische druk of onderdruk, wijst op de minimale druk.

Het is de bloeddruk gemeten terwijl het hart zich ontspant, tussen de 2 samentrekkingen in.

Op dat moment neemt de druk op de vaatwanden af. Bloeddruk wordt gemeten in millimeters kwik, meestal afgekort tot mmHg. Het eerste cijfer is de bovendruk, het tweede de onderdruk. De bloeddruk is dan bijvoorbeeld 120/80.

Gezonde bloeddruk

De bloeddruk wordt als aanvaardbaar beschouwd zolang hij niet hoger komt dan 140/90 mmHg. Een lagere bloeddruk is evenwel wenselijk, niet meer dan 120/70 mmHg in ruste. Je bloeddruk is ook afhankelijk van factoren als leeftijd, en familiegeschiedenis.

Te hoge bloeddruk: Wat kun je er aan doen?


Als je bloeddruk te hoog is, kan je vaak via kleine veranderingen in je voeding en levensstijl je bloeddruk verlagen. Ben je bezorgd over je bloeddruk? Bespreek dit dan altijd eerst met je huisarts voordat je in actie komt. Een hoge bloeddruk voel je niet en kan dus, zonder dat je het weet, een groot aantal complicaties met zich meebrengen. Daarom is het belangrijk dat je bloeddruk regelmatig wordt gecontroleerd door de huisarts.


Je kan je bloeddruk verlagen door tal van aanpassingen in je levensstijl.

Denk aan:
  • Gewicht verliezen
  • Meer bewegen
  • Minder zout eten
  • Stoppen met roken
  • Matigen van alcohol
  • Stress verminderen
  • Kiezen voor gezonde voeding met veel vers fruit en groenten


De meeste artsen zijn het er over eens dat een verlaagde bloeddruk goed voor je is indien het niet om een plotselinge en dramatische daling gaat. Bezorgd over je bloeddruk? Bespreek dit met je huisarts.



Reacties

  1. Zelf had ik ook een hoge bloeddruk en heb ik een paar veranderingen in mijn leven gemaakt. zoals 10 kilo afvallen, meer bewegen, meer fruit en groenten eten. Ook had ik een bloeddruk meter zodat ik het in de gaten kon houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het bezoeken van mijn blog Richelle. Je aanpak is de juiste. Ik hoop je hier nog dikwijls te kunnen begroeten. Succes verder.

    Gezonde groeten,

    Team Leefgezonder

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen