Zout even ongezond als witte suiker


zoutvaatje.jpg

Zout... Velen zijn er verslaafd aan. Een dat is even ongezond dan geraffineerde, witte suiker. We gebruiken massaal zout om al onze gerechten op smaak te brengen. En daarbovenop wordt er aan heel wat voeding en gerechten extra zout toegevoegd.
Wat zijn de gevolgen van teveel zout op onze gezondheid?
Wetenschappers leggen de limiet van ons dagelijks zoutgebruik op 12 milligram. We gebruiken gemiddeld driemaal meer dan de toegelaten maximumgrens.
Toch weten we allemaal dat een te hoge zoutconsumptie nadelige gevolgen heeft voor onze gezondheid. Matig zoutgebruik is nochtans onmisbaar voor onze gezondheid.
Het hoofdbestanddeel van zout is natrium, een onmisbaar mineraal om allerlei zenuwprikkels over te brengen naar je hersenen. Daarnaast houdt zout onze vochtbalans in evenwicht van belang bij de vochtbalans en zorgt het voor een constante en gezonde bloeddruk en een goede bloedcirculatie.
Vooral pizza’s, snacks en kant en klare gerechten de belangrijkste leveranciers van zout. Maar ook brood, vleeswaren en kaas en zelfs zelfs het fruit, groenten, vlees en vis bevatten heel wat zout
Gezonde voedingstips en gerechten voor je ontbijt, lunch en Diner, vind je HIER
media_xll_6134031.jpg

Zout in kant- en -klare gerechten

De grootste concentratie aan zout, maar liefst 75 procent, krijgen we naar binnen via kant- en klare gerechten en bewerkte voeding. De overige 25 procent wordt verdeelt door de toevoeging van zout tijdens de bereiding van onze gerechten (15%) en de overige 10 procent komt van onbewerkte, natuurlijke producten.
Het aanwezige zout in je lichaam komt gefilterd door je nieren, uiteindelijk in je bloed terecht. Geraakt de verhouding van het vochtgehalte en het zout in je lichaam uit evenwicht, dan krijg je dorst. Je nieren houden je vocht/zout verhouding zoveel mogelijk in evenwicht.
Nierschade wordt pas laat vastgesteld. Chronische vermoeidheid en minder plassen zijn belangrijke symptomen. Eens zover is de schade nauwelijks te herstellen.

Zout en hoge bloeddruk

bloeddruk-600x400.jpg
De ene mens is gevoeliger aan het gebruik van zout dan de andere. Ben je gevoelig aan zout, dan zal de consumptie ervan vrijwel onmiddellijk een hoge bloeddruk veroorzaken.
Een zoutloos dieet is dan het enigste alternatief. Maar lang niet iedereen is geholpen met het eten van zoutloze voeding om zijn/haar bloeddruk te normaliseren.
Een belangrijke oorzaak van hoge bloeddruk is immers overgewicht en dan brengt alleen gezond afslanken de noodzakelijke oplossing.

Gezonde voedingstips recepten tegen teveel zout en hoge bloeddruk vind je HIER

Teveel zout veroorzaakt oedeem of vochtophoping

Naast het veroorzaken van een hoge bloeddruk kan te veel zout ook oedeem vochtophoping veroorzaken. In dit geval wordt het teveel aan vocht in je lichaam niet of onvoldoende afgevoerd.
Dit teveel aan lichaamsvocht hoopt zich op bepaalde plaatsen in je lichaam op, met zwellingen in vooral je voeten, enkels, handen tot gevolg. Er is maar één oplossing voor dit probleem, namelijk je zoutgebruik terug schroeven.
Kan je dat niet, dan zal je voldoende water moeten drinken. Op die manier kan je teveel aan zout afgevoerd worden.
kruidenmand.jpg
Te vaak te veel zout eten zorgt voor overbelasting van je nieren en dat heeft dan weer schadelijke gevolgen voor je hart je hart

Zo verlaag je het zoutgehalte in je voeding

  • Eet zoveel mogelijk vers: verse bio- voeding bevat meestal een lage concentratie aan zout
  • Geleidelijk afbouwen: plots alle zout van je dagelijks menu schrappen is evenmin gezond. Doe dit geleidelijk aan. Op die manier zal je er gemakkelijker aan wennen
  • Verse kruiden en specerijen: breng je voeding voortaan op smaak met verse kruiden en specerijen zoals basilicum, peterselie, koriander en knoflook, kurkuma, gember, kaneel, knoflook, kruidnagel, lavas, mierikswortel; mosterdzaad, rozemarijn, salie, selder, tijm, échte vanille en vers geperst citroensap
  • Sauzen: zoals ketjap, maggi, mosterd, ketchup, mayonaise zoveel mogelijk vermijden
  • Bouillonblokjes en pakjes kruiden: bevatten eveneens zout
  • Etiket: controleer steeds het etiket van smaakmakers die je koopt in de supermarkt op de aanwezigheid van zout

Wil jij ook gezonder eten voor een betere gezondheid en lichaamsgewicht? Dat doe je niet met een of ander dieet, maar met een gezond eet- en leefpatroon met gezond eten en voldoende bewegen

Zo'n  gezond eetpatroon met ontelbare en wetenschappelijk onderbouwde voedingstips en recepten is ongetwijfeld het Vet Verliezen 1.0 Programma

Maak VRIJBLIJVEND kennis met dit succesvolle programma van voedingscoach Marc Van Oosterwijck. 

Reeds meer dan 12000 Nederlanders en bijna evenveel Belgen geraakten op die manier definitief van hun ongezond buikvet en hun overgewicht verlost. 

Ben jij de volgende? 

Alles over het Vet Verliezen 1.0 Programma, vind je HIER


Reacties