Rugpijn? Deze eenvoudige tips van de rugspecialist helpen


voedingsconsulentRUGMASSAGE
Word je regelmatig geconfronteerd met rugproblemen en rugpijn? Dan ben je zeker niet alleen. Rug- en vooral lage rugpijn is de meest voorkomende chronische aandoening, en dit zowel in België als in Nederland.
Een aangepaste massage kan de pijn verzachten. Voor elk rugprobleem bestaat een aangepaste rug massage.

Japanse shiatsu voor pijn aan je wervelkolom

“Een shiatsumassage is uiterst geschikt voor mensen die last hebben van gespannen spieren ter hoogte van de hersenstam of de wervelkolom. Shiatsu zorgt voor de energiedoorstroming en ontspant de spieren”, vertelt kinesist Christian Bellissens.
“Shiatsu is een energetische massage van Japanse oorsprong die gebruik maakt van de acupunctuurmeridianen uit de Chinese geneeskunde”, legt de kinesist uit. Elke meridiaan komt overeen met een welbepaald therapeutisch effect. “Je kunt de werking van die meridianen natuurlijk niet in één dag aanleren. Je moet ze bestuderen en weten waar ze liggen. Maar de basisprincipes kunnen snel aangeleerd worden”, verzekert onze specialist ons.
Shiatsu wordt op de grond of op een dik bed beoefend dat niet te zacht is. De persoon die gemasseerd moet worden, gaat op de buik liggen. Met de tip van de duim oefent de masseur lichtjes druk uit op de verschillende meridianen. De andere vingers worden als een soort drievoet op het lichaam geplaatst. De masseur kan telkens tot 7 seconden blijven drukken en blijft gedurende de hele massage in contact met de persoon die gemasseerd wordt. Een shiatsu duurt ongeveer één uur.VOEDINGSCONSULENTSHIATSU

Spierknopen in nek en schouders

Heeft u al van zelf-shiatsu gehoord? Nu u iets meer over shiatsu weet, kunt u zonder al te veel problemen zelf aan de slag, want de zelf massagetechnieken zijn erop gebaseerd. Zo kunt u zelf uw nek en schouders masseren.
“Met je vingertoppen kun je zelf over de bovenkant van je schouderbladen, de monnikskapspieren, wrijven. De druk die je zo uitoefent, helpt tegen knopen en gespannen spieren”, vertelt Christian Bellissens. Je voelt het wanneer je een spierknoop aanraakt. Je moet ze dus zoeken en masseren. “Je kunt een blijvende druk uitoefenen op een spierknoop door ronddraaiende bewegingen te maken totdat de spanning verdwijnt”, vervolgt Christian Bellissens. De draaibewegingen zijn inderdaad een belangrijk element bij zelfmassage.
Aangezien je zelf minder druk kunt uitoefenen dan wanneer je gemasseerd wordt, is het belangrijk zorgvuldig en precies tewerk te gaan. “Om een spierknoop te ontspannen, moet je de draaibewegingen tegen de klok in maken. Hierdoor wordt de spanning uitgespreid”, legt de specialist uit.
voedingsconsumetNEKMASSAGE

Stimulerende oppervlaktemassage

Voelt u dat uw rug niet meer zo beweeglijk is als vroeger? Wilt u dat een behandeling van dat deel van uw lichaam meteen ook een gelegenheid is om u met uw partner te ontspannen? Met z’n tweeën komt het erop aan elkaar lichtjes aan te raken voor een stimulerend effect.
Begin met een beweging die van onderaan de rug tot aan de nek gaat. Geef een lichte massage, neem vervolgens de schouders vast en laat uw handen daarna langs de wervelkolom glijden. Herhaal deze beweging zonder dat u het contact met de huid verbreekt. Een echte klassieker, succes gegarandeerd. Een unieke kans om uw gevoel van verstandhouding met uw partner nieuw leven in te blazen en tezelfdertijd mogelijke rugpijn te voorkomen.
“Onze huid wordt wakker, wat een stimulerend effect heeft”, vat onze kinesist samen. Om uw massage met twee ook een sensuele toets te geven, kunt u de etherische Ylang-Ylang Gember olie gebruiken. Dieetherische olie stimuleert uw zintuigen en is gekend om haar afrodisiacum effect…”
voedingsconsumentOPPERVLAKTEMASSAGE

De tips van onze specialist

  • Om rugpijn te voorkomen, moet u ervoor zorgen dat uw ogen en uw computerscherm zich op één horizontale lijn bevinden. U mag uw nek noch naar beneden, noch naar boven forceren. Stel uw bureaustoel op de juiste hoogte in om uw nek te sparen
  • Ook wie zich goed voelt, kan shiatsu beoefenen. U hoeft niet te wachten totdat u pijn heeft om aan uw gevoel van welzijn te werken
  • 
 Het belangrijkste bij een massage is de houding die u aanneemt ten opzichte van de persoon aan wie u een massage geeft. Bij een stevige massage van iemand die op de grond ligt, voelt men de botten veel beter.

Reacties