Intermittent fasting of makkelijker afvallen met vasten bij tussenpozen

voedingsconsulentVASTEN
Intermittent fasting betekent periodiek vasten. Het wil zeggen dat je twee of drie dagen in de week weinig eet, of dat je probeert om de tijd tussen de maaltijden op te “rekken”. Is dat goed voor je? En val je ervan af?
We zijn gewend om drie maaltijden per dag te eten, en vaak ook nog tussendoortjes. Regelmatig eten is goed voor je, zo hebben we dat altijd geleerd. Maar… dat is natuurlijk niet zoals de oermens dat gewend was.
De eerste mensen stonden ’s ochtends op en moesten dan vaak eerst op pad om eten te verzamelen. Ook waren er tijden dat er gewoon weinig te eten was. Wetenschappers denken daarom dat ons lichaam van oudsher goed reageert op perioden met minder eten.
 De belangrijkste reden is dat tijdens het vasten je lichaam de energiereserves moet aanspreken, zodat je je vetverbranding stimuleert. Het lijkt dus gezond om af en toe te vasten. Bovendien krijg je minder calorieën binnen: je valt af!

Het Vastendieet

De aandacht voor intermittent vasten ontstond door een BBC-documentaire uit 2012, van dr. Michael Mosley, een arts en Britse presentator. Mosley ging voor de documentaire op bezoek bij artsen en wetenschappers die het effect van vasten op de gezondheid onderzoeken. Hij probeerde verschillende vormen van vasten op zichzelf uit. In de documentaire raakt hij overtuigd van het goede effect van vasten op de gezondheid. Hij schreef er zelfs een boek over: Het Vastendieet.

Twee dagen vasten per week

In het boek van Mosley draait het om de 5:2 methode: vijf dagen gewoon eten en twee dagen vasten per week. Tijdens de dagen dat je vast, eet je bijna niets. Je mag op die dag wel water, thee en koffie drinken en twee kleine maaltijden nemen, bijvoorbeeld met groenten, kip, vis, yoghurt of fruit.
Per vastendag mag je maximaal 500 kilocalorieën. Dat geldt voor vrouwen, mannen mogen 600 kilocalorieën nemen. Mosley claimt dat dit een heel effectieve manier is om af te vallen. En om de gezondheid te verbeteren, want Mosley zegt dat vasten goed is voor de insulinegevoeligheid, het cholesterolgehalte en de levensverwachting. De wetenschap is daar nog niet uit, maar er zijn wel aanwijzingen in die richting.

Vasten per dag

Lijkt het je zwaar om twee dagen in de week bijna niet te eten? Dan kun je ook een dagdeel vasten en dan bijvoorbeeld de tijd tussen de avondmaaltijd en het ontbijt flink oprekken. Stel dat je om 8 uur ‘s avonds klaar bent met avondeten, dan probeer je daarna pas de volgende ochtend om 12 uur weer wat te eten.
Op die manier vast je 16 uur en dat zorgt er weer voor dat je lichaam je reserves gaat aanspreken. In de 8 uur die je dan per dag ‘overhoudt’ kun je in principe eten wat je wilt. Maar, en dat is een mooi bij-effect van vasten: mensen gaan vaak minder snoepen en snacken omdat de behoefte aan snelle suikers afneemt.
Je kunt deze manier van vasten in principe zo lang en zo vaak doen als je wilt, maar het is best goed om af te wisselen met dagen dat je wél gewoon eet, om zo je stofwisseling te blijven prikkelen. En hou ook je inname in de gaten: ook al eet je minder vaak, je moet wel alle voedingsstoffen binnen krijgen.
En sportvasten dan? Dat is een korte kuur, die je eenmalig toepast. Het vastendieet of het dagdelen vasten hou je in principe langer vol.
Wetenschappers doen steeds meer onderzoek naar vasten en ook steeds meer mensen proberen het uit voor zichzelf, meestal als manier van afvallen. Bovendien zijn er aanwijzingen dat af en toe vasten goed is voor je gezondheid.

Wat is intermittent fasting of vasten met tussenpozen?

Vasten met tussenpozen doet je gezond afslanken. Het is dan ook geen écht dieet, maar een gezond voedingspatroon. We eten meestal drie grote maaltijden, en enkele (ongezonde) tussendoortjes per dag. Om snel af te slanken, eten we bij voorkeur meerdere kleine maaltijden (vijf of zes) per dag.

Regelmatig enige tijd vasten is een gezondere manier van eten.

Vasten met tussenpozen doen we uiteraard zonder geraffineerde witte suiker, en kunstmatige zoetstoffen. Deze ‘nieuwe’ voedingspatroon heeft niets te maken met wat en hoeveel we eten, maar veel meer met het tijdstip waarop je eet.
Vasten met tussenpozen geeft absolute voorrang aan:
  • Natuurlijk en biologische voeding
  • Verse groenten en fruit
  • Weinig of geen geraffineerde witte suiker
  • Niet gepasteuriseerde of gefermenteerde melkproducten
  • Rauwe voeding
  • Gezonde en dus onverzadigde vetten en bij voorkeur omega 3- vetzuren van dierlijke oorsprong (vette vis)
Om meer vet te verbranden en snel gewicht te verliezen, hebben we meer spieren en minder vet nodig.

Hoe groter onze spiermassa, hoe meer vet we verbranden. 

Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom dit voedingspatroon zo populair is bij bodybuilders. Diëtisten geraken er nu meer en meer van overtuigd dat vasten bij tussenpozen voor de meesten van ons een gezond eetpatroon is.

Starten met vasten met tussenpozen

Starten met intermittent fasting kan op vele manieren.

We eten niets gedurende minstens zestien uur.  Alleen water en/of kruidenthee drinken is dan toegestaan.

Op die manier komt ons lichaam tot rust, en kunnen de beschadigde lichaamscellen herstellen. Dit herstel is volgens enkele wetenschappelijke studies veel gezonder dan nieuwe lichaamscellen aanmaken.
Vasten met tussenpozen: de mogelijkheden
  • Je ontbijt overslaan: de nadruk wordt nog steeds gelegd op een gezond ontbijt.
  • Eten en vasten afwisselen: sommigen kiezen er voor om de ene dag te eten, en de andere dag te vasten
  • Het vijf over twee dieet: tijdens dit dieet kies je twee vastendagen en eet je gedurende de overige vijf dagen wat je wilt
  • Het fast 5 dieet: daarbij eet je dagelijks gedurende vijf uur, bij voorkeur tussen 17 en 22 uur
  • Zes uur vasten: je eet niets tussen bijvoorbeeld 10 en 16 uur of tussen 12 en 18 uur
  • Matig vasten: je eet gedurende één of meerdere dagen maximaal 500 calorieën. Sommigen die dit voedingspatroon volgen drinken uitsluitend groene smoothies
  • Eén maaltijd per dag: je kan ook kiezen voor slechts één maaltijd per dag. Daarnaast drink je uitsluitend water en/of kruidenthee
  • Naast het gezond afslanken zonder jojo effect, zorgt vasten met tussenpozen voor vele gezondheidsvoordelen.

Vasten met tussenpozen zorgt voor een gezonde darmflora

Op de dagen dat je niet eet, verlossen we ons lichaam van alle giftige afvalstoffen. Deze zijn vooral afkomstig van onze ongezonde voeding rijk aan suiker, van de ontelbare lichaamsprocessen, en van de milieuverontreiniging. Dat heeft uiteraard een gunstig effect op onze spijsvertering, en met eengezonde darmflora en een vlotte stoelgang tot gevolg.
Vasten met tussenpozen vertraagt je verouderingsproces
Een verminderde calorie- inname zoals bij vasten met tussenpozen zal ons verouderingsproces aanzienlijk vertragen.
Ons lichaam maakt ook meer groeihormoon (HGC) aan, tot wel 2000 procent meer.
Dit hormoon stimuleert ons lichaam om meer vet te verbranden. Vasten met tussenpozen verkleint ook ons risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten en op veel voorkomende en agressieve soorten kanker zoals alvleesklierkanker, borstkanker en prostaatkanker.
Geregeld beperkt vasten brengt je cholesterolgehalte in evenwicht, en vermindert de aanmaak van insuline.


Maak nu VRIJBLIJVEND KENNIS met intermittent fasting of vasten met tussenpozen om meer opgeslagen lichaamsvet te verbranden en makkelijker af te vallen




Reacties