Last van brandend maagzuur? Vermijdt dan zeker deze voeding!







Als gevolg van een ongezonde (lees te vette) voeding kampen vele van ons met brandend maagzuur of reflux. De gevolgen van maagzuur verminderen niet alleen je leefkwaliteit. Op termijn kan brandend maagzuur oorzaak zijn van meer ernstigere aandoeningen zoals kanker aan je slokdarm. Nochtans kun je zelf veel doen om maagzuur te voorkomen of te stoppen, zelfs zonder geneesmiddelen. Met een aangepaste voeding en voldoende lichaamsbeweging behoort brandend maagzuur zo tot het verleden!

Met brandend maagzuur stuurt je lichaam een signaal uit het het problemen heeft met het verteren van bepaalde voedingsstoffen.
Maagzuur wordt aangemaakt in je maag en bevat een soort slijm dat je maagwand moet beschermen tegen maagzuur.Na een maaltijd wordt voldoende maagzuur geproduceerd om je voeding doeltreffend te verteren.

Maagzuur en een branderig en pijnlijk gevoel in de maag ontstaat wanneer de slijmlaag van je maag is beschadigd en zo je maagwand onvoldoende bescherming biedt. Als gevolg hiervan wordt het voedsel onvoldoende verteerd.

Slokdarm onbeschermd tegen maagzuur

Je slokdarm beschikt niet over zo’n beschermende slijmlaag tegen maagzuur. Komt er toch maagzuur in je slokdarm terecht, dan krijg je last van brandend maagzuur. Gelukkig heeft niet iedereen last van brandend maagzuur in zijn slokdarm. De belangrijkste oorzaak van brandend maagzuur is een slecht werkende sluitspier in je slokdarm. Deze sluitspier zorgt er voor dat je maaginhoud mét maagzuur in je maag blijft. Functioneert je sluitspier niet zoals het hoort, dan ontstaat in de meeste gevallen een kleine opening waardoor brandend maagzuur in je slokdarm terecht komt. Een slechte werking van deze sluitspier wordt in de hand gewerkt door een slechte vertering van je voeding.

Oorzaken brandend maagzuur

Er zijn verschillende oorzaken van een slecht werkende of verzwakte sluitspier van je slokdarm

Gebrek aan maagzuur: met ouder worden wordt er steeds minder maagzuur aangemaakt waardoor we ons voedsel steeds minder goed verteren en de sluitspier van je slokdarm verzwakt.

Roken en alcohol: beschadigen de maagwand waardoor er te weinig maagzuur wordt aangemaakt.

Geraffineerde witte suiker: Beschadigt je maagwand en vergroot je kans op maagzuur.

Vetrijke voeding: vetten verzwakken de sluitspier hetgeen aanleiding geeft tot reflux of brandend maagzuur. Beperk de consumptie van vetrijke voeding en kies voor goede vetten zoals olijfolie, noten en zaden. Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van synthetische vetten zoals frituurvet maar ook van chocolade!


Voedsel intolerantie en allergieën: verzwakt eveneens de sluitspier van je slokdarm waardoor maagzuur ontstaat. Dat is onder meer het geval bij het gebruik van melk en zuivelproducten. maar liefst driekwart van de wereldbevolking is allergisch aan melk!

Gebruik van geneesmiddelen: het langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen zal voor een verminderde productie van maagzuur zorgen, dit als gevolg van een een geïrriteerde de maagwand en maagcellen. Wees voorzichtig met het gebruik van ontstekingsremmers zoals ibuprofen.

Koffie en cafeïnehoudende dranken: koffie en cafeïnehoudende dranken als zoals cola bevatten veel cafeïne dat voor brandend maagzuur zorgt.

Andere oorzaken van brandend maagzuur: chocolade, tomaten, pikante kruiden, sausjes en munt.

Extra druk: op je maag en je middenrif onder andere als gevolg van een maagbreuk

Teveel drinken: tijdens en na de maaltijd.

Voeding met hoge zuurtegraad: voorverpakte voeding in karton en blik en… koolzuurhoudende en cafeïnerijke dranken zoals cola


Jij wilt toch ook definitief af van je brandend maagzuur?

Weg brandend maagzuur

Heb jij ook regelmatig last van brandend maagzuur? Met dit eenvoudig  stappenplan geraak je er definitief van verlost





Reacties