Een gezonde schildklier voor een goede stofwisseling





Sommigen mogen zoveel en zo ongezond eten als ze willen, ze komen geen gram bij. Bij anderen vliegen de kilo's er zo aan en worden zwaarlijvig van het drinken van water. Ben jij in dit geval? Dan is de kans groot dat er iets mis gaat met je schildklier. Die speelt een belangrijke rol bij de regeling van je metabolisme of stofwisseling dat op zijn beurt je energieverbruik regelt zo mede verantwoordelijk is voor overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas. Hoe zorg je voor een gezonde schildklier voor een goede stofwisseling en een gezond lichaamsgewicht?
Je schildklier is een klein orgaantje van
amper twintig gram en zich in de
onmiddellijke omgeving van je
adamsappel bevindt
Je eet gezond en beweegt voldoende en toch kamp je met overgewicht? Dat is best mogelijk! De kans is groot dat er iets mis is met je schildklier. De rol van je schildklier wordt nog steeds zwaar onderschat en toch heeft deze een belangrijke functie. Je schildklier zorgt immers voor een optimale regeling van je metabolisme of stofwisseling. Pas wanneer je schildklier onvoldoende, te vlug of te traag werkt ondervind je hoe belangrijk taak je schildklier wel is. De symptomen van schildklieraandoeningen zijn niet zo gemakkelijk herkenbaar. In vele gevallen manifesteren zich ze als het te laat is.

Wat is de schildkier?

De schildklier is een endocriene klier. Ze scheidt hormonen af die onmisbaar zijn voor verschillende lichaamsfuncties. Je schildklier weegt amper twintig gram en heeft de vorm van een vlinder. Onze schildklier bestaat uiit twee lobben die met elkaar verbonden zijn door een klein bruggetje en ligt aan de basis van je hals, precies onder je adamsappel. Omdat de hormonen die de schildklier aanmaakt zo'n verschillende werking hebben is de diagnose ook zo moeilijk te stellen.

De schildklierhormonen

De hormonen die door je schildklier worden aangemaakt spelen een belangrijke rol bij het goed functioneren van je metabolisme of stofwisseling. Die stofwisseling is verantwoordelijk voor een gezonde spijsvertering en dus ook voor een gezond lichaamsgewicht.

Een goed werkende schildklier is belangrijk
voor een gezonde stofwisseling
De schildklier is een klein orgaan in de hals, dat voor de aanmaak van hormonen als jodium en tyrosine zorgt. Uit deze beide hormonen wordt thyroxine of T 4 geproduceerd. Deze laatste stof is niet actief in je lichaam en wordt daarom omgezet in het actieve tri iodothyronine of T 3. De stoffen en T 3 en T 4 worden door middel van THS, een hormoon dat geproduceerd wordt in de hypofyse in onze hersenen vrijgegeven in je bloed en dit pas nadat dezelfde hypofyse gemeten heeft of dit nodig is voor je stofwisseling. Wanneer er weinig T 3 en T 4 aanwezig is wordt er dus meer THS vrijgegeven en andersom. Op die manier wordt de productie van de schildklierhormonen op het gewenste niveau gehouden.

Lichaamscellen

Deze schildklierhormonen spelen een hoofdrol bij de stofwisseling in onze lichaamscellen. Voor deze cellen zijn de schildklierhormonen onmisbaar voor de opname van voedsel dat ze omzetten in energie die wordt gebruikt voor het goed functioneren van de meest uiteenlopende lichaamsprocessen zoals je groei, je stofwisseling en je hart- en ademhalingsritme, je energieverbruik en warmteproductie.
Te trage of te vlugge schildklier

Verloopt de werking van je schildklier normaal, dan wordt de juiste hoeveelheid hormonen aangemaakt en verloopt alles naar wens. Dat is uiteraard anders bij een trage schildklier of een te snelle schildklier. Meer dan één miljoen landgenoten, onder wie opvallend meer vrouwen dan mannen, kampen met zo'n slecht werkende schildklier.
  • Overactieve schildklier: werkt je schildklier te snel dan zit je met een ernstig probleem. Een hyperactieve schildklier scheidt immers meer hormonen af dan noodzakelijk. Als gevolg daarvan zal je schildklier te vlug werken en spreekt men van hyperthyreoïdie. Daardoor schakelt je stofwisseling naar een hoger toerental. Daarvoor zijn extra calorieën nodig. Worden er te weinig calorieën aangevoerd dan wordt je geconfronteerd met ernstig gewichtsverlies. Patiënten met een overactieve schildklier hebben te kampen met ernstige bijwerkingen als oververmoeidheid, slaapproblemen, een verhoogde eetlust, bevende handen, een onregelmatige hartslag en verhoogde prikkelbaarheid en een verminderd libido. In ernstige gevallen kan een te snelle schildklier zelfs spierverzwakking, kortademigheid en pijn in de borst veroorzaken.
  • Een te traag werkende schildklier: komt veel meer voor dan een hyperactieve. Zo'n traag werkende schildklier of hypothyreoïdie komt vooral bij vrouwen van middelbare leeftijd en vertraagt alle lichaamsprocessen. Daardoor hebben personen met zo'n traag werken schildklier opvallend minder calorieën nodig waardoor er minder calorieën nodig zijn. Die overschot aan calorieën wordt door je lichaam omgezet in vet en een ernstige gewichtstoename. Naast overgewicht veroorzaakt een traag werkende schildklier ook een tekort aan energie, depressie, een verhoogde prikkelbaarheid, intolerantie voor koud en warm, een verlaagde hartslag, een vreemde huidskleur, vergeetachtigheid, impotentie, ongezonde nagels en tanden, een droge huid, allerlei infecties, een verlaagd libido, onvruchtbaarheid, droog haar en haarverlies.
    Een traag werkende schildklier zorgt in de
    eerste plaats voor overgewicht

Extra jodium

Om normaal te kunnen functioneren heeft je schildklier jodium nodig. Een tekort aan jodium in je voeding doet je schildklier vergroten. Dan spreekt men in medische term van struma of krop een aandoening die wereldwijd opvallend veel voorkomt. Ook bij ons lijden steeds meer mensen aan deze aandoening.
  • Voeding rijk aan jodium: brood is een belangrijke bron van jodium. Gejodeerd tafelzout, algen, kelp en zeewier, vis, schaal- en schelpdieren, soja, groene boontjes, peterselie, aardappelen, havermout bananen en alle soorten sla bevatten eveneens een hoge concentratie aan jodium.
  • Dagelijkse dosis jodium: ligt op één milligram per dag, zelfs bij een te traag werkende schildklier. Te veel jodium kan de aanmaak van schildklierhormonen negatief beïnvloeden.
  • Mineralen: bij een trage of een te vlug werkende schildklier is voeding rijk aan koper, ijzer, selenium en zink essentieel voor de aanmaak van T 3 en T 4.
  • Lichaamsbeweging: voor een goed werkende schildklier is voldoende lichaamsbeweging onmisbaar. Dagelijks een half uurtje sporten op eigen ritme doet je hartslag vlugger slaan en dat heeft een gunstig effect op een traag werkende schildklier.
Kruisbloemigen zoals broccoli hebben 
een positieve invloed op een traag
werkende schildklier
Kruisbloemigen zoals broccoli, waterkers en allerlei koolsoorten hebben een positieve invloed op een traag werkende schildklier
Groenten: bij een traag werkende schildklier geef je best de voorkeur aan voeding die de productie van schildklierhormonen onderdrukt zoals groenten uit de kruisbloemenfamilie ( allerlei kool, waterkers, rucola en broccoli) , sojabonen, perziken, peren, wortelen, selderij, uien en amandelen.
  • Vitamine A: heeft onze schildklier in voldoende mate nodig voor de aanmaak van het hormoonT 4. Zonder vitamine A en T 4 is onze schildklier niet in staat voldoende jodium op te nemen.
  • Ontgiften: reinig regelmatig je lever en zorg voor een goede spijsvertering.

Te mijden bij een slecht werkende schildklier:

Beperk zoveel mogelijk de consumptie van
koffie en alle cafeïnehoudende dranken
  • Cafeïne: moet zoveel mogelijk vermeden worden. Cafeïnehoudende dranken als koffie, thee, cola en alle andere dranken die zowel cafeïne of theïne bevatten moeten zoveel mogelijk beperkt worden.
  • Zware metalen: contact met zware metalen als kwik en koper zoveel mogelijk vermijden. Patiënten met een of andere schildklieraandoening kampen meestal met een te hoog gehalte zware metalen in hun lichaam.
  • Anti- conceptiepil: heeft een invloed op het kopergehalte in je lichaam. Stop daarom het gebruik van de anti- conceptiepil.
  • Hormonen:gebruik geen extra hormonen, en zéker geen extra bijnierschorshormonen.
  • Voeding: beperk het gebruik van groenten die een kropgezwel of struma kunnen veroorzaken. Dat is onder andere het geval met sojabonen en gierst, met groene- , witte- en bloemkool, broccoli, spruitjes, koolraap, boerenkool, radijs, knolraap, mierikswortel, waterkers en koolzaad. Met mate gegeten kunnen deze groenten nochtans zowel een te traag als een te vlug werkende schildklier reguleren.
  • Flavonen: beperk voeding met gele kleurstoffen (zoals zemelen), zij hebben een vernietigende werking op je schildklierhormonen.
  • Rusten en stress: stress zeker vermijden en regelmatig rusten bij een traag werkende schildklier.
Extra Tip

Reacties

  1. Er zit een kleine tegenstrijdigheid in dit artikel, of het is een toevallig foutje, maar broccoli staat zowel in het rijtje van dingen die juist wel gegeten moeten worden, maar ook in het rijtje wat niet gegeten mag worden vanwege het ontregelen van de hormoonafgifte. Nu vind ik broccoli lekker en eet ik dat graag, maar ik weer nu niet of het mij goed of slecht doet. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten