Voeding en dieet: crash diëten zijn levensgevaarlijk

Het pronokal dieet, goed voor 45 kilo gewichtsverlies in amper enkele maanden. Het ziekenhuis- , soep- en sapdieet. Voor handige jongens is niets te gek om munt te slaan uit de gezondheidsproblemen van anderen. Al deze soms peperdure diëten beloven je spectaculair gewichtsverlies in een zo kort mogelijke tijd. Want is het dat niet wat patiënten met overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas willen: zo vlug mogelijk hun gezond lichaamsgewicht bereiken? Maar hoe gezond of ongezond zijn deze crash diëten?

Streef jij met een crash dieet ook naar zo'n superslanke
lijn en dit zelfs ten koste van je gezondheid
Wonderen bestaan niet, zeker niet in het wereldje van voeding en dieet. Deze crash diëten die je té veel en té vlug doen afvallen, leveren slechts tijdelijk gewichtsverlies op. Je kan en mag ze onmogemlijk lang volhouden en  eens gestopt vliegen de kilo's er vlugger aan dan ze verdwenen. Het jojo effect weet je wel.

Met de zomer in aantocht wil iedereen overtollig lichaamsgewicht verliezen, de ene al wat meer dan, de andere. In vele gevallen zijn zelfs alle middelen goed om hun doel te bereiken. Vijf kilo lichaamsgewicht verliezen in evenveel dagen, dat is toch veel te mooi om niet te proberen? Crash diëten hebben slechts één doel: zoveel mogelijk calorieën tijdelijk en drastisch terug schroeven waardoor je uiteraard razendvlug gewicht verliest. Dat is niets anders dan overleven op allerlei sapjes, shakes, repen en crackers.

Resultaten vlug zichtbaar

Eén van de weinige voordelen van zo'n onzinnig crash dieet is dat je vlug resultaat ziet en dat spreekt uiteraard iedereen wel aan. Een crash dieet lijkt hét middel om doeltreffend te vermageren. In het begin val je veel af, vooral omdat je veel vocht verliest. De resultaten van ieder crash dieet zijn tijdelijk. Ook al eet je na afloop van je dieet gezond en heb je voldoende beweging. Geen enkel crash dieet levert blijvend resultaat op.

Vochtverlies en verbranding spiermassa

Een crash dieet is in de eerste plaats erg nadelig voor je stofwisseling. Een crash dieet brengt je lichaam in een toestand van ondervoeding. Het zal dit met alle mogelijke middelen proberen goed te maken. Zo zal je stofwisseling zich aan deze toestand zo goed mogelijk aanpassen. Daarom zal je lichaam zo weinig mogelijk energie verbruiken. Het zal zoveel mogelijk calorieën opslaan uit het al zo weinige voedsel dat je opneemt, met als resultaat dat je metaboilisme uiteindelijk weinig of geen vet meer zal verbranden. Samen met het vochtverlies, bouw je spiermassa af. Je lichaam zal zelfs uit je spiermassa zoveel mogelijk energie proberen te puren. De eiwitten waaruit je spiermassa hoofdzakelijk is opgebouwd, worden gebruikt om in je energiebehoefte te voorzien. Je spiermassa weegt relatief veel, en zorgt dus vlug voor het spectaculaire gewichtsverlies in de eerste fase van je crash dieet.
Bij gevaarlijke crash diëten lonkt al vlug
ondergewicht. Men spreekt van onder-
gewicht vanaf BMI 17,5
Stofwisseling werkt langzamer

Door het afbouwen van je spiermassa gaat je stofwisseling trager werken, zelfs tot lang nadat je met het crash dieet bent gestopt. Spieren verbranden heel wat calorieën, zelfs in rust. Bij een verminderde spiermassa zul je dus ook minder calorieën verbranden. Dat is er precies de oorzaak van dat je na een crash dieet sneller weer bijkomt dan je kilo's verloor. Dit proces zorgt er voor dat velen kort na zo'n mislukt crash dieet weer gaan diëten, met alle nadelige gevolgen vandien. Telkens wanneer je een dieet opstart, gaat je metamolisme nog trager functioneren, zodat uiteindelijk geen enkel dieet nog voor gewichtsverlies zal zorgen.

Extra tips van de diëtiste

Zowel het crash dieet zelfals het gebrek aan te weinig vetten heeft heel wat nadelige invloed op je gezondheid:
  • Afvalstoffen: als gevolg van je spierafbraak blijven teveel afvalstoffen in je lichaam achter. Dat kan oorzaak zijn van hoofdpijn, braken en misselijkheid.
  • Schildklier: gaat eveneens trager werken waardoor je stofwisseling nog meer zal vertragen.
  • Vochtbalans: raakt verstoord omdat je te weinig vocht binnen krijgt. De kans op uitdrogen is niet denkbeeldig.
  • IJzertekort: dit kan uiteindelijk leiden tot ernstige vorm van bloedarmoede.
  • Darmproblemen: ontstaan door een gebrek aan voedingsvezels
  • Vitamines en mineralen: crash dieten zorgen voor een tekort aan allerlei vitamines en mineralen met droog haar, breekbare nagels en haaruitval tot gevolg.
Een gezonde en evenwichtige voeding onder met veel
groenten en fruit onder begeleiding van een diëtiste
garanderen je het beste resultaat  
  • Hartinfarct: een té lage bloeddruk zorgt voor hartritmestoornissen die op hun beurt een hartinfarct kunnen veroorzaken.
  • Vetten: in plaats van het volgen van een crash dieet gaan velen zo vetloos mogelijk eten. Daardoor ontstaan tekorten aan vetoplosbare vitamines als vitamine A, D, E en K
  • Hart- en vaatziekten: wanneer je amper vet eet wordt je hoeveelheid goede cholesterol (HDL) zo laag dat de slechte cholesterol (LDL) in verhouding veel te hoog wordt.
  • Diabetes: eet je te weinig, dan krijg je in verhouding teveel koolhydraten binnen, waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt en diabetes kan ontstaan.
  • Hongergevoel: vet geeft smaak aan je eten én een verzadigd gevoel. Eet je uitsluitend vetarm, dan zal je hongergevoel nog toenemen. Vetarme producten bevatten meer suiker. Je bloedsuikerspiegel gaat eerst razendvlug stijgen om daarna even vlug te dalen met een nog groter hongergevoel als gevolg.

  • Afvallen zonder dieet: is de beste manier om je streefgewicht te bereiken en onder controle te houden. Dat doe je door een gezonde en evenwichtige voeding met veel fruit en groenten en onder leiding van een diëtiste.




    Reacties