Hoe lang, gezond en gelukkig leven

Lang, gezond en dus gelukkig leven willen we allemaal, maar lang niet ten koste van alles en zeker niet van onze levenskwaliteit. We worden nu allemaal al ouder dan onze grootouders, en met een beetje meeval leven we straks nog langer. Wetenschappers overal ter wereld zoeken al langer naar het geheim van eeuwig leven, maar ondanks hun koppig volhouden is dit nog niet voor morgen. Wat kun je zélf doen om het hier langer, gezonder en dus ook gelukkiger vol te houden?
Op het vlak van hun verzorging en gezondheid deed men
het vroeger niet eens zo slecht. Het anatal krasse
honderdjarigen is haast niet meer te tellen 
Er moet uiteraard enig meeval mee gemoeid zijn. Je mag niet onder een auto terecht komen, in het kanaal springen ook al kun je niet zwemmen en je moet zéker opletten dat je op een vrijdag de dertiende niet ongelukkig over een zwarte kat of een ladder valt. Wetenschappers zijn er rotsvast van overtuigd dat je 'in jouw jonge ' jaren deels je gezondheid als senior bepaald. En blijkbaar deden onze oudjes het vroeger niet eens zo slecht op het vlak van hun verzorging en gezondheid. Het aantal krasse honderdjarigen neemt ook in delage landen hals over kop toe. Bestaat er dan toch een geheim voor een lang, gezond én gelukkig leven?

Lichaamsbeweging vormt basis

Je hoort het te pas en te onpas. Voldoende lichaamsbeweging vormt de basis van lang, gelukkig en gezond ouder worden. Dagelijks bewegen is ook veruit de beste remedie tegen veroudering van je spieren.
Zij hebben dagelijks minstens een half uur extra beweging nodig om in conditie te blijven, zowel jong als oud. Een verzwakt spierstelsel is een van de belangrijkste oorzaken van vroegtijdig ouder worden. 
Rust roest. Om lang, gezond en gelukkig te leven mag
je niet stilzitten maar moet je zoveel mogelijk
in beweging blijven.
Hoe ouder je bent, hoe dunner je spieren. Om dit verouderingsproces zo lang mogelijk uit te stellen, moet je zoveel mogelijk bewegen, je spieren verouderen vlug, en dit al op relatief jonge leeftijd. Tussen je twintigste en je veertigste zijn ze op hun sterkst, maar daarna gaat het vlug bergaf. 

Gebrek aan beweging veroorzaakt artrose
Gebrek aan voldoende lichaamsbeweging is de veruit de voornaamste oorzaaken van artrose, osteoporose of botonthalking, hart-en vaatziekten en tromboses.
Vanaf je veertigste verliezen je spieren jaarlijks één procent aan kracht, zodat bij je 65ste je spierkracht met maar liefst veertig procent is afgenomen. Vele factoren versnellen dit verouderingsproces. Versterk je spieren door spierversterkende oefeningen, doe aan fitness, fiets en wandel.

Nooit te oud

Je bent nooit te oud om extra te bewegen of recreatief te sporten. Voldoende lichaamsbeweging bezorgt je immuumsysteem een extra boost, een belangrijke voorwaarden om langer, gezonder en gelukkiger te leven. Met ouder worden verzwakt ook je afweersysteem, waardoor je vatbaarder wordt voor allerlei infectieziekten en andere aandoeningen.
Beweging en je sociale concacten blijven  
onderhouden zijn je beste garantie op een gezonde
gezonde oude dag
Extra vitramine D
In het vooruitzicht van een gezonde en gelukkige oude dag, laat je bij voorkeur je concentratie aan vitamine D tijdig testen.Deze vitamine is slechts in een beperkt aantal voedingsmiddelen aanwezig. Een tekort zorgt voor spierafbouw en botontkalking. Een tekort aan vitamine D kun  je gemakkelijk aanvullen met allerlei voedingssupplementen.

Bewegen tegen vroegtijdige dementie

Langer leven zorgt uiteraard voor bijkomende problemen. Een te verwachten epidemie van dementie vormt ongetwijfeld hét probleem van de komende jaren. Dementie treft vooral vrouwen (twee op drie dementerende is een vrouw), en maar liefst 25 procent van onze ouderen zal dementerend sterven. Dementie volledig uitsluiten is onmogelijk, maar toch kun je zelf veel doen om vroegtijdige dementie te voorkomen. Fysiek én psychisch zo lang mogelijk actief blijven is de beste garantie tegen dementeren. Je kan je geestelijke vermogens relatief op peil houden door je sociale contacten te onderhouden, een hobby te beoefenen,...
Niet alleen je lichamelijke, maar zeker ook je geestelijke
gezondheid is erg belangrijk. Hou ook je hersenen actief
tegen vroegtijdige dementie

Roken en alcohol

Roken en alcoholisme zijn nefast voor een lang, gezond en gelukkig leven.
Sociaal drinken is echter niet schadelijk. Dat biedt zelfs voordelen, omdat dit meestal je sociale contacten positief beïnvloed.

Emotioneel welzijn

Je emotioneel welzijn is minstens even belangrijk als je lichamelijke en geestelijke gezondheid.
Bouw op jongere leeftijd een sociaal netwerk uit, dat houd je op latere leeftijd alert, voorkomt psychische problemen en... eenzaamheid...
het grootste gevaar van ouder worden.

Gezondheid & psychologie boeken (300x250)


Reacties