Gezond: aardbeien helpen tegen Parkinson

Binnenkort zijn ze er weer volop, de sappige en smaakvolle aardbeien van eigen bodem. De helende kracht van aardbeien is al langer bekend, maar nu ontdekten wetenschappers dat ze samen met allerlei bessen, stoffen bevatten die een gunstige invloed hebben op de ziekte van parkinson. Het gaat hier om een neurologische aandoening die je centraal zenuwtelsel aantast en vooral allerlei motorische problemen veroorzaakt. De ziekte van Pakinson treft vooral zestigplussers en komt als gevolg van de vergrijzing steeds meer voor.

Aardbeien, bessen en allerlei paars fruit beschermen ons
tegen de vrije radicalen en werken preventief tegen
de ziekte van Parkinson
Fruit rijk aan antioxyanten en favonoïden remt de ontwikkeling van allerlei aandoeningen, waaronder de ziekte van Parkinson de voornaamste is. De deelnemers aan het jongste wetenschappelijk onderzoek kregen dagelijks een flinke portie aardbeien op hun menu. Hun risico op het ontwikkelen van de ziekte van Parkinson verkleinde met maar liefst veertig procent. Zij die slechts één keer per week aardbeien naar binnen werkten, hadden uiteindelijk toch nog 25 procent minder kans op het krijgen van de ziekte in vergelijking met diegenen die nooit aardbeien aten.
Met deze studie werd voor de eerste keer wetenschappelijk aangetoond dat antioxydanten een gunstige invloed hebben op het voorkomen van Parkinson. Aan deze studie namen 130000 patiënten deel gedurende een periode van twintig jaar. Achthonderd onder hen kregen na verloop van tijd met Parkinson te kampen. De concentratie aan flavonoiden had dus duidelijk een preventief effect.
Van deze antioxydanten was reeds bekend dat ze de vrije radicalen kunnen neutraliseren. Deze vrije radicalen zijn bijproducten van ons metabolisme of stofwisseling. Zij kunnen ons lichaam binnen dringen en ons ziek maken. Vrije radicalen zijn verantwoordelijk voor ons verouderingsproces en het ontstaan van kanker. Ze brengen schade aan je  lichaamscellen en aan je DNA- materiaal. Hersencellen zijn bijzonder gevoelig voor deze vrije radicalen.

Jaar lang verkrijgbaar

Aardbeien zijn, in tegenstelling tot vroeger, een gans jaar verkrijgbaar. De eerste exemplaren komen uit serres, maar worden nu ook in zuderse landen massaal gekweekt.

In tegenstelling met vroeger zijn aardbeien nu een
jaar lang verkrijgbaar
De beste en smaakvolste aardbeien met de hoogste voedingswaarde komen ongetwijfeld uit de volle grond. Hun smaak is tevens onovertroffen.
Verse aardbeien zijn glad en glanzend en hebben een frisse, rode kleur. Vochtige en/of gekneusde exemplaren zijn gevoelig aan schimmel. Aardbeien zijn het gezondst als ze rijp én onbespoten zijn.




Antioxydanten, vitaminen en mineralen

Aardbeien versterken
onze natuurlijke
weerstand
Aardbeien zijn niet alleen rijk aan oxydanten. Ze bevatten ook heel wat vitaminen en mineralen, en anthocyanine een kleurstof die ook in allerlei besjes aanwezig is.

Aardbeien bevatten ook hoge dosissen kathecine, een ontstekingsremmende stof die van onze aardbeien zelfs een doeltreffend antibiothicum maakt.
Aardbeien ontgiften je lichaam , elimineren darmgassen en zijn efficiënt tegen diarree.
Ze zijn ook opvallend rijk aan vitamine C dat onze natuurlijke weerstand versterkt en ons beschermt tegen allerlei ouderdomsziekten.
Aardbeien kunnen darmkanker voorkomen en afremmen. Ze zorgen en voor een gezond bewegingsapparaat, tanden en tandvlees.

Gezondheid & psychologie boeken (300x250)








Reacties