Dieet: blijvend gewicht verliezen zonder jojo effect

Afvallen en je meest gezonde lichaamsgewicht bereiken is de betrachting van velen. Begrijpelijk, het aantal landgenoten dat met ernstig overgewicht, zwaarlijvigheid en zelfs obesitas te maken krijgt, wordt van jaar tot jaar groter én, nog verontrustender, ook jonger. Afvallen is één, en voor de meesten  wél haalbaar. Definitief op je streefgewicht blijven is echter het grootste probleem. Na het beïndigen van je dieet of alslankprogramma slaat het overkende jojo effect toe. Wat is het en hoe kun je het
voorkomen?
Val je na het volgen van een dieet in je oude eet-
gewoonten terug, dan zijn je verloren kilo's
er zo weer aan... het bekende jojo effect
Zij die zich al aan een of meerdere diëten en/of (dure)afslankprogramma waagden, weten er alles van. Eens in  je oude, vertrouwde eetgewoonten hervallen, is het jojo effect daar, of het sterk wisselen van je lichaamsgewicht. Het is dus een bekend fenomeen. In vele gevallen wegen we na een dieet al vlug meer dan wanneer we ermee begonnen. Wil je jouw gewicht definitief onder controle houden  zal, dan zul je levenslang moeten dëten. Dat zorgt er voor dat velen jaarlijks een dieetkuur inlassen om weer in dat miniscull bikinietje van vorig jaar te kunnen. Zou het echter niet veel beter én gezonder zijn moest je dat jojo effect te vlug af zijn en je dieetgewicht definitief kunnen behouden door een gezondere levensstijl aan te leren?

Te vlug teveel kilo's kwijt

Een sterk wisselend lichaamsgewicht of het jojo effect bewijst dat je voor het verkeerde dieet koos of je het op de foutieve manier volgde. Diegenen die met een dieet of afslankprogramma starten, willen maar één ding: in een zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kilo's verliezen. Dat doen ze in vele gevallen met een crash dieet dat hen spectaculaire resultaten voorspiegelt. In de meeste gevallen verlies je wél lichaamsgewicht, maar géén vet, en bouw spiermassa af in plaats van bij te kweken. Een ander probleem is dat dergelijke crashdiëten zowel lichamelijk als psychisch nooit lang vol te houden zijn.


Nieuwe inzichten tegen jojo effect
Als gevolg van de vele onderzoeksresultaten, kreeg de wetenschap nieuwe inzichten in het bestrijden van het jojo effect, erg nadelig voor je metabolisme of vetverbranding, je basaal metabolisme.

Wanneer je na je dieet terug in je oude en ongezonde  eet- 
en leefgewoonten hervalt, zijn de verloren kilo's
aan lichaamsgewicht er zo weer aan...
Na een dieet zal je vetverbranding zich niet automatisch herstellen. Door het volgen van een verkeerd dieet schakelt je stofwisseling naar een lager versnelling en gaat minder calorieën verbranden. Je lichaam heeft echter extra energie nodig om al zijn functies naar behoren te kunnen blijven vervullen. Je sterk wisselend lichaamsgewicht heeft ook tot gevolg dat je het ene dieet na het andere volgt. Iedere keer dat je gewicht verliest, neemt je metabolisme af, wat uiteindelijk afvallen onmogelijk maakt.
Langzaam vermageren met diëtiste


Langzaam gezond afvallen onder begeleiding van een diëtiste is de enige manier om je streefgewicht te bereiken en te behouden. Met haar hulp kun je het jojo efefct en je sterk wisselend lichaamsgewicht te snel af zijn. Daar is vooral een grondige aanpassing van je levensstijl voor nodig. Enkel oog hebben voor wat en hoeveel je eet volstaat niet langer.Je moet ook dan je spiermassa blijven opbouwen. Die extra spieren heb je nodig voor je vetverbranding. Een dieet waarbij je niets anders moet doen dan colorieën tellen, is niet efficiënt en kan niet anders dan mislukken. Tijdens je vermageringskuur is voldoende drinken noodzakelijk, minstens twee liter water per dag.
Een gezonde voeding met veel groenten en fruit volstaat
niet om gezond en efficiënt te vermageren. Voldoende
lichaamsbeweging is even noodzakelijk
Extra tips van de diëtiste


Het dagelijks drinken van twee liter water zorgt voor een blijvend en gezond lichaamsgewicht, waarbij de volgende aanbevelingen van diëtiste je zéker op het goede spoor zullen houden:

Meerdere klenere maaltijden: diëtisten en voedingsdeskundigen geven de voorkeur aan zes kleine in plaats van de klassieke drie grotere maaltijden. Dat zorgt voor een optimale stofwisseling.
  • Voldoende beweging: zorgt ook voor een goede stofwisseling. Een ganse dag op jouw ritme bewegen, is beter dan bijvoorbeeld een uur 'keihard' sporten...
  • Eiwitten en koolhydraten: eet tijdens je dieet voedsel met voldoende eiwitten en koolhydraten.
  • Junkfood: en alcoholische dranken, frisdranken, zetmeelrijke voeding en suikers passen niet in een gezond en doeltreffend dieet.
  • Spieropbouw: 's morgens en 's avonds recreatief sporten bezorgt je extra spiermassa. Dat beïnvloed gunstig je hersenen waardoor je verzadigt gevoel langer zal duren.

    Gezondheid & psychologie boeken (300x250)

Reacties