Dieet: afvallen met het yoga dieet

Yoga is in de eerste plaats bekend als levensfilosofie, maar wist je dat je met yoga ook overgewicht kon verliezen? Lichaamsbeweging doet uiteraard extra calorieën verbranden, maar er bestaat ook een specifiek yoga dieet, waarvan de doeltreffendheid wetenschappelijk werd bewezen en nu ook bij ons meer en meer aanhangers telt. Wat zijn de principes van het yoga dieet en hoe werkt het?
Yoga is in de eerste plaats een levensfolosofie. Het yoga
dieet is dan ook een combinatie van het geestelijke en
lichamelijke en van je voeding en eetgewoonten
Ben je zoals op zoek naar lichamelijk en geestelijk evenwicht en tegelijk ook naar je gezond streefgewicht? Dan is het ondertussen al eeuwenoude Yoga of de kunst van het leven, en het yoga dieet wellicht wel iets voor jou.
Het yoga dieet vond zijn oorsprong in het hindoeïsme, en is in hoofdzaak gebaseerd op je lichamelijk en geestelijk welzijn. Deze twee basisprincipes sluiten erg nauw aan bij de algemene, spirituele yoga filosofie.Yoga benadert afslanken op een compleet andere manier dan de klassieke diëten en afslankprogramma's. Yoga aanziet afslanken als een bijproduct van de yoga- levenswijze. Afvallen met yoga is met andere woorden een combinatie van yoga- beoefening en een speciale, aangepaste voeding.

Geen 'verslavende' voeding

Volgens de yoga- filosofie moet je voeding aan enkele belangrijke voorwaarden voldoen om effectief overtollig lichaamsgewicht te verliezen. Voeding moet in de eerste plaats zo vers mogelijk zijn, het mag geen verslavend effect hebben zoals koffie. De basis van het yoga dieet zijn alle mogelijke groenten die je ongelimiteerd mag eten.

Alle facetten van overgewicht

Wil jij via het yoga dieet definitief kilo's kwijt spelen, dan zal je met alle mogelijke facetten van overgewicht en zwaarlijvigheid moeten rekening houden. Naast voeding en eetgewoonten, dus zeker ook met het fysieke, mentale én emotionele aspect.Tijdens zo'n afvallingskuur helpt Yoga je terug controle te krijgen over zowel lichaam als geest. Volgens de yoga- filosofie heeft je voeding ook een zuiverend effect op je geest. Het principes van het yogadieet is gebaseerd op de Ayurveda, een zusterwetenschap van yoga die uitgaat van een alles omvattende totaliteit.

Weet wat je eet

Volgens de yoga filosofie is het belangrijk dat je verstandig eet weet wat je eet. Verse voeding staat daarbij centraal. Met mate eten en alleen eten wanneer je écht honger hebt en niet uit gewoonten vormt de basis van het yoga dieet.
Verse voeding met veel groenten en fruit staat centraal in het
yoga dieet. Junkfood is hier uiteraard taboe
Verstandig eten helpt je gezond worden, zodat je zich weer fit en goed in je val zal voelen. Je krijgt eindelijk ook controle over je gewicht. Je ziet eindelijk ook in wat gezond en natuurlijk eten betekent en dat bijvoorbeeld junkfood daar niet in thuis hoort.

Extra levenskracht

Versheid van de producten, licht verteerbare ingerdiënten en puur natuurlijk voedsel zoals groenten, fruit, en granden zijn van groot belang in het yoga dieet. Dit puur natuurlijk yoga dieet houdt je niet alleen op een gezond gewicht maar ook lenig en soepel en helder van geest. Deze aanpaf helpt je aandoeningen als diabetes en obesitas te voorkomen. Het Yoga dieet is niet alleen doeltreffend en voedzaam maar schenkt je tegelijk ook extra levenskracht.

Yoga dieettips: in het yoga dieet staan allerlei graan en volkorenproducten, verse groenten en fruit, volkoren brood, pasta, rijst, aardappelen, suikervrije vruchtensappen, zuivelproducten als melk, yoghurt, boter, kaas, peilvruchten, noten, zaden, honing en kruidenthee's.

Langzame overschakeling

In dit kader is het belangrijk niet bruusk maar geleidelijk aan op het yoga dieet over te schakelen. Je hoeft dus zeker niet onmiddellijk met het eten van vlees volledig te stoppen. Een volledig vegetarische eetstijl is in p^rioncipe zelfs niet nodig, wel aan te raden.  Het belangrijkste is dat je wél meer en meer verse groenten en fruit gaat eten. Om de overgang probleemloos te laten verlopen eet je veel bladgroenten en beperk je jouw vleesinname.

Yoga dieettips: hou verder rekening met de volgende yoga principes om de overschakeling naar dit dieet te vergemakkelijken:

Groenten, fruit en rauwkost staan centraal in
het yoga dieet
Eiwitten: eet regelmatig gezonde eiwitrijke voeding zoals noten, allerlei peulkvruchten, granen en kaas.

Rauwkost: eet dagelijks salades en rauwkost en kook je groenten zo kort mogelijk.
  • Koolhydraten: beperk voeding rijk aan koolhydraten zoals meel, wit brood, gebak en geraffineerde granen.
  • Fruit: zet dagelijks zoveel mogelijk vers fruit op je menu.
  • Koken: kook uitsluitend wat je nodig hebt en niet méér. Deze aanpak helpt je niet teveel te eten.
  • Variëren: breng zoveel mogelijk variatie in je voedingspatroon en druf regelmatig te experimenteren.
  • Realistisch: streef ook met je dieet geen onhaalbare doelen na, maar hou het realistisch en haalbaar.



Reacties