Zo leef je gezond de lente tegemoet

Na een lange, vochtige en gure winter met grote temperatuurschommelingen kijkt iedereen ongetwijfeld de nakende lente tegemoet. We willen zo vlug mogelijk kunnen genieten van het eerste, deugddoende lentezonnetje. Maar wat kunnen we in het vooruitzicht daarvan doen om met onze winterslaap eindelijk te stoppen en vol energie en met een bruisend gevoel de lente in te stappen? Hoe zorg je voor een extra energie- boost om volop te genieten van de zon, de bloemetjes en de bijtjes?


Breng in het vooruitzicht van de lente je ge-
zondheid en conditie weer op peil
Vooraleer je ka genieten van het milde lentezonnetje moet je eerst de maartse buien en aprilse grillen trotseren. Dat geeft je de tijd je gezondheid en lichamelijke conditie op peil te brengen. Daar zijn zelfs geen grote inspanningen voor nodig. Je levensstijl aanpassen is meestal voldoende om je energieker te voelen dan ooit.

Spijsvertering in balans met gemberthee

Je lichaam is als een verbrandingsmotor. Hun prestaties hangen af van de brandstof die ze krijgen. Zonder aangepaste brandstof (voeding) gaat je motor sputteren en wordt je ziek. Hoe beter de kwaliteit van de brandstof die je gebruikt, hoe beter je lichaam de broodnodige voedingsstoffen kan opnemen en absorberen.
Wortelsap met gember geeft je een
pittige energie- boost
Na een tijd voel je je zul je je herboren en ontwaak je uit je winterslaap. Blijft je spijsvertering sputteren en is je darmflora uit balans, dan worden steeds minder afvalstoffen afgevoerd. Je geraakt vlugger vermoeid en voelt je lusteloos. Je brengt je spijsvertering en darmflora weer in evenwicht door een gezond ontbijt, bij voorkeur bestaande uit licht verteerbaar en opwekkend eten en drinken. Een kop hete gemberthee met wortelsap is daarvoor bijzonder geschikt. Gember zal je opgenomen voedsel beter verbranden.

Grootste maaltijd voor 's middags

Je lichaam presteert vooral op het ritme van de zon. Die staat 's middags op haar hoogste punt. Je spijsvertering produceert dan ook de meeste warmte en energie, meteen het beste moment van de dag om voedsel op de juiste manier te verteren. Je voelt je weer energiek genoeg om de dag verder te zetten. Nuttig je belangrijke maaltijd 's middags als het kan, en eet 's morgens en 's avonds licht verteerbaar.

Voedsel bron van energie

Eet je bij voorkeur voedsel met een hoge energiewaarde. Ga voluit voor verse seizoeningrediënten, die barsten van energie. Denk maar aan asperges, en broccoli als échte vitaminebom, maar zéker ook bloemkool, sla, spinazie, waterkers en peterselie. De lente is synoniem van vers en seizoensgebonden, het moment bij uitstek om je lichaam in topconditie te eten.

Indische gezondheidsleer

Je kan je ook laten inspireren door de Indische gezondheidsleer ayurveda. Deze gezondheidsleer besteedt heel wat aandacht aan voedsel dat als het ware de energie van de zon mee draagt.
De Indische gezondheidsleer Ayurveda hecht
veel belang aan kleurrijk voedsel dat de
energie van de zon in zich draagt
Hier staan alle groene groenten en granen centraal net als kleurrijk en zoveel mogelijk onbewerkt voedsel. Zo zou je maximale levenskracht op doen.

Bio is beter

Ayurveda stelt biologisch gekweekt vooropvoedsel. Dat is in de eerste plaats bio- melk, organisch geteelde amandelnoten, bio- honing en ghee, bij ons weinig bekend. Het betreft hier een soort van  geklaarde boter, die meestal gebruikt wordt in de Indische keuken en bij ons te verkrijgen in oosterse speciaalzaken.



Extra bewegen voor meer zuurstof

Om je energievooraad constant aan te vullen is extra lichaamsbeweging belangrijk. Zo verhoog je de zuurstoftoevoer naar je bloed, waardoor alle lichaamsprocessen geoptimaliseerd worden. Vooral wandelen, fietsen en zwemmen doen je bloed vlugger stromen en brengen kalmte en rust. En om helemaal rust te vinden en maximaal van de lente te genieten is vooral yoga een aanrader.

Ook drinken is belangrijk

Besteden we steeds meer aandacht aan gezonde voeding, dan wordt het belang van drinken nog teveel over het hoofd gezien. Drink minstens twee liter water per dag, bij voorkeur op kamertemperatuur. IJskoud water is verleidelijk wanneer de buitentemperatuur de hoogte ingaat, maar vraagt extra energie van je lichaam. Ook allerlei alcoholische- en zeker geestrijke dranken doen je energieniveau drastisch dalen.


Rozenwortel werkt stimulerend

Vergeet nooit dat moeder natuur je steeds de meest krachtige energie- boost geeft en dit op een natuurlijke en plantaardige manier. Daar heeft de natuur allerlei kruiden voor in petto. Dat is onder meer het geval met rozenwortel dat zich aanpast aan de wisselende omstandigheden van lichaam en geest.
Rozenwortel werkt zowel stimulerend als rust-
gevend, afhankelijk van wat je lichaam
nodig heeft
Bij vermoeidheid werkt rozenwortel extra stimulerend en heeft het vooral een kalmerend effect bij rusteloosheid.

Macaplant tegen vermoeidheid

En ook de macaplant helpt ons een handje om de nodige energie op te doen. Dit is hét middel tegen oververmoeidheid, verhoogt je vruchtbaarheid en brengt evenwicht in je hormonenhuishouden. Hij brengt je libido weer op peil en is doeltreffend bij het Pre- Menstrueel Syndroom (PMS). Verder versterkt de macaplant je immuumsysteem, en is hij een aanrader bij bloedarmoede en osteoporose, en werkt hij ontstekingsremmend. En wellicht het belangrijkste: het is een échte kanker- killer.

Extra energietips

  • Kleuren en geuren: een palet van geuren, kleuren en smaken is belangrijk voor het stimuleren van je energie.
  • Stimuleer je huid: de voorbije winter kreeg ook je huid het zwaar te verduren, en kan dus extra energie best gebruiken. Geef je huid een stevige scrubbeurt en spoel de winter weg. Haal daarna je wintermasker weg en zorg voor extra hydratatie.
  • Licht en lucht: na de donkere winterperiode heb je nood aan licht en gezonde lucht. Zet bij het eerste lentezonnetje alle vensters open, en laat extra licht binnen stromen. Licht heeft therapeutische krachten en zorgt voor een goed gehumeurd.

Reacties