Voeding: doet vegetarisch eten afvallen

Diegenen die het ernstig menen met hun gezondheid en gewicht, eten zo weinig mogelijk (rood) vlees. Vlees bevat veel vet en dat is niet alleen nadelig voor je gewicht maar even goed voor je gezondheid. Is géén vlees eten een goede ( gezonde)beslissing? Zijn vegetariërs dan gezonder dan vleeseters en doet vegetarische voeding gezond afvallen?

Doet vegetarisch eten afvallen en zijn vegeta-
riërs sowieso gezonder?
We besteden steeds meer aandacht aan ons gewicht en een gezond voedingspatroon. Ondanks deze verhoogde belangstelling voor groeit het legertje zwaargewichten nog steeds. Mensen die willen vermageren en hun gezond gewicht willen behouden, eten steeds minder (rood) vlees. Vlees bevat immers vet en is volgens hen een échte dikmaker. Maar is dat ook werkelijk zo? Maakt vlees écht dik, en is vegetarische voeding een gezond alternatief?

Wat is rood vlees?

Wie aan rood vlees denkt, denkt automatsich aan rundvlees. Maar rood vlees is lang niet uitsluitend rundvlees. Ook varkens- , kalfs- en lamsvlees zijn dat. Rood vlees is een term die vanuit Engeland naar hier kwam overgewaaid, en waarmee alle vleessoorten worden omschreven uitgezonderd kip, kalkoen en ander gevolgelte. 



Hier gaat het telkens om wit vlees. Rood vlees is zéker niet hetzelfde ALS vlees dat amper werd gebraden en daardoor veel roder is dan doorbakken vlees. Alle voedingsconsulenten raden het eten van rood vlees af, en te vervangen door wit vlees of, nog beter, door vis. Eet ook méér granen, groenten, peulvruchten en fruit. Zij bevatten allerlei bestanddelen die het risico op het veel voorkomende en agressieve darmkanker sterk verlagen. Een vezelrijke voeding is even belangrijk. Geef daarom de voorkeur aan volkorenproducten.

Zijn vleesvervangers gezonder?

Vele landgenoten die zich bekommeren om hun gewicht en gezondheid weren meteen alle vlees van hun menu, en gaan vegetarisch eten. Is vegetarische voeding zoveel gezonder, en hoe is het dan gesteld met de voedingswaarde van vegetarische vleesvervangers? Diëtisten zijn ervan overtuigd dat vleesvervangers op basis van soja weinig of geen verschil uitmaken op het vlak van hun aantal calorieën in vergelijking met rood vlees.


Volgens voedingsdeskundigen komen velen die op vegetarische voeding over schakelden kilo's aan in plaats van ze kwijt te spelen. Vegetariërs denken dat ze vlees passend kunnen vervangen door kaas, maar dat is niet juist. Kaas bevat veel vet, zelfs meer dan in sommige rode vleessoorten!

Soja even calorierijk?


Vegetariërs stellen daarbij dat ze ongelimiteerd voeding op basis van soja kunnen eten omdat sojaproducten geen vet zouden bevatten. Voedingsdeskundigen en diëtisten spreken dit tegen. Soja is rijk aan onverzadigde vetstoffen, daar wordt je even dik van als van verzadigde vetten. Dik worden staat immers volledig los van de soort vetten die je  gebruikt. In voeding rijk aan onverzadigde vetten vind je net zoveel calorieën al in voeding die voornamelijk verzadigde vetten bevatten. Onverzadigde vetten zijn wél vriendelijker voor hart en bloedvaten, omdat ze goede cholesterol bevatten.


De beste vleesvervangers

Welke vleesvervangers zijn dan het gezondst? Vlees rijk aan eiwitten, ijzer en vitamine B12, is uitsluitend afkomstig van dierlijke voedingsmiddelen. Als vegetariër sta je dus voor de keuze tussen andere dierlijke producten of plantaardige vleesvervangers met toegevoegde vitamine B 12. 



De keuze vleesvervangers wordt
steeds groter
Voedingsmiddelen die deze vitamine bevatten zijn kaas, eieren en melk die ook ijzer en eiwitten bevatten. Plantaardige vleesvervangers zijn tahoe, tempé, sojabrokjes, vegetarïsche burgers en schnitzels en gehakt, waar meestal ijzer en vitamine B12 zijn aan toegevoegd.

Afvallen als vegetariër

Kun je nu als vegetariër overtollig lichaamsgewicht kwijt spelen? Dat hangt er vanaf welk voedingspatroon je had voor je overschakeling. At je dan veel vet vlees en allerlei saus, dan zal je als vegetariër afvallen. Was je daarentegen toen al een voorstander van gezonde voeding dan zul je als vegetariër weinig of niet vermageren.


Gezond drinken even belangrijk

Iedereen heeft aandacht voor gezonde voeding, hetgeen alleen maar toe te juichen valt. Aan gezond drinken wordt echter weinig of geen aandacht geschonken, en dat is zeker even belangrijk als gezond eten. Frisdranken zijn échte caloriebommen. Met één glas cola haal je al vlug negentig calorieën.

Wees extra voorzichtig met kinderen

Iedereen is vrij in zijn keuze van voeding, maar met kinderen is het extra oppassen geblazen. Volgens wetenschappers is het fout alle vlees van hun menu te schrappen. Opgroeiende kinderen hebben immers nood aan essentiële aminozuren die hoofdzakelijk terug te vinden zijn in vlees. Vegetarsiche vleesvervangers als tofu en quorn zijn aanvaardbare alternatieven, maar kunnen de aanwezige aminozuren in vlees niet vervangen.
  • Gezondheidstip: de hoeveelheid vlees die je kunt vervangen om gezond te blijven laat je bij voorkeur berekenen door de diëtiste.



Reacties