Gezondheid: hoe stress voorkomen?

Ieder huisje heeft zijn kruisje zegt het het spreekwoord. Zorgen en problemen zijn er voor iedereen, maar niet iedereen met problemen krijgt af te rekenen met de vervelende gevolgen van stress. De symptomen ervan zijn uiteenlopend. Stress voorkomen is ongetwijfeld beter dan genezen, maar is lang niet even gemakkelijk. Met de fysieke klachten van stress worden we allemaal al wel eens geconfronteerd. Daardoor wordt je stress alleen maar erger, en kom je in een vicieuze cirkel terecht die maar moeilijk te doorbreken is. Wat kunnen we zélf ondernemen om stress te voorkomen of de symptomen ervan te verzachten?

Momenten van stress zijn van voorbijgaande aard.
Een opeenstapeling ervan skan echter voor
vele gezondheidsklachten zorgen
Wetenschappers zijn  ervan overtuigd dat het aantal patiënten met stress de komende jaren nog sterk zal toenemen. Toch wordt stress nog teveel onderschat. De gevolgen van stress zijn nu al ons belangrijkste gezondheidsprobleem. Stress op zich is vervelend, maar niet dodelijk. De gevolgen ervan zijn dat wel. Een vlugge en sluitende diagnose is dus van groot belang, maar precies hier wringt meestal het schoentje. De omgeving van iemand met stress doet er meestal enige tijd over voor ze de symptomen ervan herkent én die ook ernstig neemt.

Uiteenlopende oorzaken


De meeste oorzaken van stress moeten gezocht worden in zowel de gezins- als de familiale sfeer én op het werk. Dit laatste onderstreept dat het voorkomen van stress niet altijd even gemakkelijk is. Het verlies van iemand die je erg nauw aan je hart lag, een echtscheiding of een spaak gelopen relatie of ernstige gezondheidsproblemen zijn andere, veel voorkomende oorzaken van stress. De omvang van het toenemend stressprobleem wordt extra onderstreept door het feit dat jongeren en zelfs kinderen meer en meer te lijden hebben onder stress omdat van hen dikwijls té hoge (school)prestaties worden verwacht...

Het stressprobleem neemt zo'n proporties aan dat
er nu zelfs meer en meer kinderen het slachtoffer
van worden
Gezonde voeding

Zoals dat met vele gezondheidsklachten het geval is, is ook stress te voorkomen of de gevolgen ervan te verzachten door een aangepaste voeding. Allerlei vitaminen, mineralen, antioxydanten, magnesium en essentiële vetzuren zijn niet alleen belangrijk voor je lichamelijke conditie, maar zéker ook voor je geestelijk evenwicht. Zijn beiden uit balans, dan ben je veel vatbaarder voor allerlei kwalen en voor stress. Zorg in de eerste plaats voor voeding met natuurlijke suikers zoals dadels, vijgen en abrikozen en voor voedsel met trage suikers. Deze stimuleren je hersenen en zorgen voor extra aanmaak van het hormoon serotonine, dat je tot rust brengt. Trage koolhydraten zijn echte stress killers. Daarom hebben frisdranken zo'n negatieve invloed op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Geef ook de voorkeur aan vezelrijke voeding waaronder alle volkorenproducten, aan vis en aan voedsel rijk aan magnesium.

Piekeren veroorzaakt stress

Piekeren en negatieve gedachten zijn in vele gevallen oorzaak van stress. Daardoor komen allerlei hormonen vrij die extra stress veroorzaken. Die negatieve gedachten kunnen  zowel veroorzaakt worden door ervaringen uit het verleden als uit angst voor de toekomst. Hou je problemen niet voor jezelf. Praten ligt ongetwijfeld aan de basis van een duurzame oplossing.


Leer ook eens neen zeggen

Niet alleen een gezonde voeding, maar ook voldoende lichaamsbeweging en sporten werkt positief tegen stress.

Piekeren zal je stressprobleem alleen maar vergroten.
Denk wat meer aan jezelf en leer ook eens neen
zeggen
Het beoefenen van je favoriete sport, recreatief of in competitieverband, is het beste wapen tegen stress. Een stevige inspanning op tijd en stond haalt de overtollige druk van de ketel. Mensen die moeilijk nee kunnen zeggen lopen een groter risico op het ontwikkelen van stress. Leer daarom ook eens neen te zeggen en aan jezelf in plaats van steeds aan anderen te denken.


Luister naar je lichaam

Luister meer naar jezelf en leer de alarmsignalen van je lichaam beter begrijpen. Op die manier kun je de symptomen van stress beter herkennen en vlugger ingrijpen. Neem tijdig ontspanning en bouw regelmatig een rustperiode in. Let op de juiste ademhaling. Dat is een belangrijke vorm van relaxatrie en zal je tot rust brengen.
Een gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en ontstressen in combinatie met aangepaste geneesmiddelen die door je huisarts worden voorgeschreven, kunnen je weerstand tegen de druk van alledag vergroten en je er ze weer bovenop helpen. Want één ding is duidelijk: eens de maat vol en de stress toeslaat, is doktershulp onvermijdelijk.

Reacties