Spier- en gewrichtspijn voorkomen

Tijdens de voorbije natte en kille wintermaanden met zijn grote temperatuurschommelingen kregen zowel je spieren als je gewrichten het zwaar te verduren. Lage temperaturen en een vochtig klimaat zijn immers de grootste vijanden van je spieren en gewrichten. Diegenen die lijden aan reumatische aandoeningen als reuma en artrose ondervinden dat dagelijks. Tegen stijve en pijnlijke spieren en gewrichten helpt alleen een mild en droog klimaat, maar toch kun je er zélf veel aan doen om stijve en pijnlijke spieren en gewrichten te voorkomen.


Ons vochtig klimaat met zijn grote temperatuurschom-
melingen is de grootste vijand van onze spieren
en gewrichten
Een stijve nek, een pijnlijke rug die niet mee wil... wie wordt er niet mee geconfronteerd? Spier- en gewrichtspijnen zijn een van de meest voorkomende chronische pijnen. We tellen dan ook maar liefst tweehonderd botdelen die samen je skelet vormen. Deze botdelen zijn met elkaar verbonden door gewrichten.  Het skelet geeft niet alleen vorm aan je lichaam, het beschermt tegelijkertijd al je weke lichaamsdelen. Het is tevens een opslagplaats van calcium, en speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van witte en rode bloedlichaampjes.


Geen dood materiaal

Je botten leven en zijn dus zeker geen dood materiaal zoals velen veronderstellen. In je botten worden constant cellen afgebroken en nieuwe aangemaakt. Zo wordt je skelet iedere twee jaar volledig vernieuwd. Kleine kanaaltjes voorzien ze van de levensnoodzakelijke zuurstof en voeren alle afvalstoffen af. Op je dertigste zijn je botten het stevigst. Vanaf dat ogenblik neemt de concentratie aan calcium sterk af, je botten worden poreuzer en de beweeglijkheid van spieren en gewrichten vermindert, waardoor je bewegingen ernstig worden bemoeilijkt.

Lichaamsbeweging is belangrijk

Om je spieren en gewrichten gezond en soepel te houden, is voldoende lichaamsbeweging noodzakelijk. Een half uurtje matig intensieve beweging per dag is een minimum. 

Lichaamsbeweging en vooral zwemmen en aqua-gym
zijn aanraders om stijve en/of pijnlijke spieren en
gewrichten te verhelpen
Na lichamelijke inspanningen  vergroot het risico op stijve en pijnlijke spieren en gewrichten en dat ervaar je onmiddellijk. Deze zijn ook leeftijdsgebonden. Lichaamsbeweging houd je spieren en gewrichten langer soepel. Maar wat gedaan als ze minder soepel en beweeglijk zijn je spieren regelmatig koud aanvoelen? In een eerste reactie gaan de meesten van ons minder bewegen en dat is fout. Zwemmen, yoga en aqua- gym zijn dan aanraders. Ze vragen weinig inspanningen en houden je spieren en gewrichten soepel.


Extra tips voor soepele spieren en gewrichten


Een massage en/of warme kompressen kunnen
stijfheid en pijnlijke spieren en gewrichten
verhelpen
Stijve en pijnlijke spieren en gewrichten zijn dus leeftijdsgebonden. Ze worden echter ook extra in de hand gewerkt door je figuur en familiale aanleg.

Daar kun je uiteraard niets aan veranderen. Naast voldoende lichaamsbewegingen kun je nochtans zélf veel doen om je risico op stijve en pijnlijke spieren en gewrichten zoveel mogelijk te verkleinen:


  • Roken: roken vergroot de kans op stijve en pijnlijke spieren en gewrichten aanzienlijk. Wetenschappers toonden aan dat diegenen die gedurende tien jaar dagelijks één pakje sigaretten roken, heel wat meer kans hebben op botontkalking en osteoporose dan leeftijdgenoten die niet roken.
  • Alcohol: naast de weersomstandigheden is het gebruik van alcohol de grootste vijand van je spieren en gewrichten.
  • Zon: verblijf dagelijks minstens één uur in de zon, dat bevordert de aanmaak van vitamine d in je huid en dat werkt positief op de conditie van je spieren en gewrichten.
  • Kalk: dit is de belangrijkste bouwsteen van je beendergestel. Zorg er voor dat je dagelijks voldoende kalk naar binnen werkt. Zuivelproducten als kwark en karnemelk zijn belangrijke leveranciers van kalk dat ook aanwezig is in noten, allerlei koolsoorten, zaden en in pitten.
  • Zout: beperk je zoutgebruik en breng je gerechten op smaak met kruiden en specerijen.
  • Vlees: eet zo weinig mogelijk verzurende voedingsmiddelen als vlees, eieren en kaas en geef de voorkeur aan ontzurende voeding zoals groenten en fruit.
  • Vocht en koude: zijn de grootste vijanden van spieren en gewrichten
  • Massage: wordt je gecomfronteerd met stijve en/of pijnlijke spieren en gewrichten, dan kunnen een stevige massage of warme kompressen soelaas brengen.

Reacties