Fitness voor gezonde hersenen

We willen er allemaal zo lang mogelijk jong en gezond uitzien en daar hebben we veel voor over. Een aangepaste voeding in combinatie met voldoende lichaamsbeweging, houden je gezond en vertragen je verouderingsproces. Maar heb je daarbij al eens aan je hersenen gedacht? Wat doe jij om je hersenen gezond en in conditie te houden en op die manier dementie en Alzheimer ver weg te houden?

Hoeveel herinner je je nog van al je schoolse kennis?
Studeren deden nochtans je hersenen groeien
Gedurende je schooltijd was het dé  kunst in  zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kennis te vergaren. En door te oefenen en te herhalen slaagden de meesten van ons daar ook in. Maar hoe is het nu, na al die jaren, met je schoolse kennis gesteld? Toch zijn die jaren van studeren zeker niet voor niets geweest. Ze hadden een bijzonder gunstige invloed op je geheugen en deden je hersenen groeien. Is het dan zo verwonderlijk wanneer wetenschappers aandringen om meer aandacht aan de gezondheid van je hersenen te besteden?

Als gevolg van de vergrijzing is de nood aan hersenhyghiëne bijzonder groot. Dementie, Alzheimer en Parkinson rukken steeds verder op. Ingrijpen is nodig willen we deze ouderdomsziekten niet tot een epidemie laten uitgroeien. Velen vergeten dat onze hersenen nood hebben aan training, ook op latere leeftijd.

Hersenen hebben rust nodig

Wetenschappers deden de laatste jaren heel wat onderzoek naar de werking van onze hersenen. De resultaten van al die onderzoeken deden hen besluiten dat voldoende slaap het allerbelangrijkste is voor jonge en gezonde hersenen. Zij hebben een deugddoende slaap nodig om te herstellen van de mogelijke schade die ze overdag opliepen. Ze hebben deze rust ook nodig om nieuwe cellen aan  te maken. Tijdens de eerste uren van je slaap slagen je hersenen de opgedane kennis op. Zo doen studenten er tijdens de blokperiode goed aan voldoende te slapen? Slaap je enkele uren na het studeren, dan herinner je je daarna méér dan wanneer je niet sliep. Sta je voor een examen, een afspraak of een belangrijke beslissing? Slaap er een nachtje over en alles zal vlotter verlopen.

Familie en vrienden belangrijk

De steun van familie en vrienden is belangrijker voor je welzijn en gezondheid van je hersenen dan je wel denkt. Moet je een tegenslag, ziekte of andere negatieve ervaring verwerken, dan gaat dat veel gemakkelijker wanneer je op je familie en/of vrienden kunt terug vallen. Je hersenen zijn dan beter opgewassen tegen stress. Ze maken dan ook extra dopamine aan, niet voor niets bekend als hét gelukshormaan. Familie en vrienden doen je langer leven. Mensen met een brede familie- en vriendenkring hebben tot vijftig procent meer kans op een langer en gezonder leven dan leeftijdsgenoten die op zichzelf zijn aangewezen.


Sporten stimuleert je hersenen

Een gezond voedingspatroon gecombineerd met voldoende en aangepaste lichaamsbeweging houd je niet alleen in conditie, het stimuleert ook je hersenen.
Sporten is goed voor je lichamelijke gezondheid,
maar ook voor je hersenen die dan nieuwe
cellen aanmaken
Tijdens lichamelijke inspanningen maken je hersenen nieuwe cellen aan. Doe je regelmatig aan sport, dan ben je op het mentale vlak maar liefst vtot viermaal sterker en stabieler dan zij die voor een passief leven kozen. Verwonderlijk genoeg hebben mentale inspanningen geen enkele positieve invloed op de gezondheid van je hersenen.

Gezonde hersenen? Speel muziek!


Ben jij muzikaal aangelegd? Zoveel te beter, want muziek houd je hersenen jong en gezond. Heb je weinig of geen muzikaal gevoel? Geen nood, speel ook dan regelmatig muziek. Onderzoek wees immers uit dat kinderen die piano speelden, slimmer én gevoeliger zijn dan leeftijdsgenoten die bijvoorbeeld voor een opleiding acteren kozen.


Extra gezondheidstips voor je hersenen

  • Alcohol: drink liefst geen alcohol. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe minder je hersenen in staat zijn nieuwe cellen aan te maken. Bestaande hersencellen sterven onder invloed van alcohol ook veel vlugger af.
  • Videogames: Verwonderlijk genoeg is het spelen van gevechtsspelletjes gezond voor je hersenen. Wetenschappers stellen dat deze videogames je concentratie- en reactievermogen bevorderen.
  • Stress: probeer stress zoveel mogelijk te voorkomen of te vermijden. Langdurige stress blokkeert je hersenen.

Reacties