Dieet: obesitas bij kinderen

Niet alleen volwassenen, maar nu ook onze kinderen worden te dik. Maar liefst één op acht kinderen is te zwaar en het aantal kinderen met obesitas blijft stijgen. Hun aantal verdubbelde gedurende de voorbije twintig jaar, en niets laat voorzien dat hier spoedig verandering in komt, integendeel. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat het aantal kinderen met overgewicht en obesitas zal blijven toenemen. Wat kun je er als ouders aan doen om overgewicht bij je kind te voorkomen en moeten nu ook onze
kinderen op dieet?


Bij kinderen is niet de hoeveelheid voedsel de voornaamste
oorzaak van overgewicht en obesitas, maar wél een
foutief leef- en eetpatroon...
De oorzaken van overgewicht en obesitas bij kinderen liggen volgens wetenschappers anders dan bij volwassen zwaargewichten. In vele gevallen is overgewicht bij kinderen niet het gevolg van de hoeveelheid voedsel die ze dagelijks naar binnen werken, maar van hun ongezond leef- en eetpatroon. Zoete, calorierijke en dus ongezonde tussendoortkjes liggen meestal aan de basis van hun overgewicht. Een bijkomend probleem is ongetwijfeld dat eens kinderen met ernstig overgewicht en obesitas hebben te kampen, het veel moeilijker is om hun overtollige kilo's aan lichaamsgewicht kwijt te raken.


Groei vermindert overgewicht


Is het overgewicht van je kind ver gevorderd, dan moet het uiteraard afvallen dankzij een gezond eetpatroon. Door hun groei en het constant houden van hun lichaamsgewicht vermindert hun overgewicht in vele gevallen spontaan. Maar dat is uiteraard niet altijd het geval. Dat vraagt immers heel wat inzet en discipline. Niet alleen van het kind zélf, maar zeker ook van de ouders.


Zonder ontbijt risioco eens zo groot

Een gezond ontbijt is voor kinderen zelfs nog belangrijker dan voor volwassenen. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat kinderen die niet ontbijten eens zoveel risico lopen op overgewicht dan hun leeftijdsgenoten die wél een ontbijt naar binnen werken. Opgroeiende kinderen hebben die voedingsstoffen écht broodnodig om hun dag energiek te beginnen. Dankzij een gezond ontbijt zal hun trek in zoete en calorierijke tussendoortjes verminderen.


Laat je kind mee koken

Zorg er voor dat je kind zo gevarieerd mogelijk eet en van alle voedingsproducten ten minste ook proeft. Dat is dikwijls veel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer kinderen iets nieuw en dus onbekend voorgeschoteld krijgen, lusten ze het niet eens voor ze ervan geproefd hebben.

Laat je kind(eren) meehelpen bij het koken. Dat zal hun
intresse wekken voor gezonde voeding
Dat vraagt vooral van de ouders veel geduld en doorzettingsvermogen. Leer je kinderen zoveel mogelijk gezonde voeding kennen en proeven. Vertel ze daarbij waarom bepaalde producten gezonder zijn dan anderen, en laat ze mee koken. Dat helpt je kind gezondere keuzes te maken.

Alvleesklier weet het niet meer

Beperk deze ongezonde tussendoortjes zoveel mogelijk, daardoor geraakt hun alvleesklier immers compleet ontregeld.  Hun bloedsuikerspiegel maakt té grote schommelingen, waardoor deze kinderen eigenlijk constant met een hongergevoel rond lopen. Geef daarom de voorkeur aan volkoren producten en kies (rauwe) groenten en fruit als tussendoortje. Leer je kind zeker ook niet té vlug te eten. Op die manier zal het zélf ervaren wanneer het voldaan is. Dat wil lang niet zeggen dat snoep volledig taboe is, beperk wél het aantal snoepmomenten. Haal ook minder snoep in huis, dat maakt de verleding veel minder groot.

Lichaamsbeweging noodzakelijk

In het computertijdperk hebben kinderen grote nood aan voldoende lichaamsbeweging. Rij samen met de fiets naar school in plaats van met de auto, en ga vaker met de kinderen naar buiten om hun favoriete sport te beoefenen.


Raadpleeg tijdig diëtiste

Heeft je kind ondanks alles toch met overgewicht te kampen, aarzel dan niet en raadpleeg tijdig een diëtiste. Doe dit beter te vroeg dan te laat. Dikke kinderen worden meestal ook dikke volwassenen.Een diëtiste is je beste waarborg op een gezond lichaamsgewicht van je kind. Zij zal na samenspraak een individueel dieet voor je kind samenstellen. Dat zal veel ziekten als hoge bloeddruk, diabetes en hart- en vaatziekten op latere leeftijd voorkomen.

Reacties