Dieet: het dash dieet tegen te hoge bloeddruk

Een te hoge bloeddruk en cholesterogehalte zijn de belangrijkste gevolgen van een ongezonde voeding. Niet te verwonderen dat beiden steeds meer slachtoffers maken. Een te hoge bloeddruk en cholesterolgehalte zijn immers verantwoordelijke voor heel wat ernstige aandoeningen waaronder levensbedreigende hart- en vaatziekten.Tegen een te hoge bloeddruk worden vooral pillen geslikt, maar je kan er zelf veel aan doen om deze te voorkomen, en zelfs te verhelpen zonder geneesmiddelen. Een gezonde voeding staat hierbij centraal en daarbij neemt het dash dieet een prominente plaats in. Dit dieet blijkt ook bijzonder efficiënt tegen overgewicht en zwaarlijvigheid. Wat zijn de principes van dit dash dieet en is het voor iedereen even gezond?

Een te hoge bloeddruk is geen ziekte
maar kan aanleding geven tot
levensbedreigende aandoeningen
Het dash dieet werd onlangs, samen met het Weight Watchers dieet wereldwijd uitgeroepen tot het meest gezonde en doeltreffendste dieet.Belangrijk genoeg dus om de basisprincipes van dit spijtig genoeg veel te weinig bekend dash dieet extra te bekijken.

Combinatie van ongezonde factoren

Recent wetenschappelijk onderzoek wees uit dat meer dan dertig procent van onze bevolking met een té hoge bloeddruk kampt. Dat is op zich geen ziekte. Wanneer niet tijdig wordt ingegrepen, kan een té hoge bloeddruk wel aanleiding geven tot levensbedreigende aandoeningen waarbij hart- en vaatziekten ongetwijfeld de voornaamsten zijn. Een te hoge bloeddruk is meestal het gevolg van verschillende factoren als stress, te weinig lichaamsbeweging, overgewicht en een gezonde voeding. Een te hoge bloeddruk ook erfelijk bepaald zijn.Je kan er nochtans zélf veel aan doen om een te hoge bloeddruk te voorkomen. Wordt je er toch mee geconfronteerd dan hoef je niet persé pillen te slikken, maar in de eerste plaats je voeding aan te passen.


Het dash dieet tegen te hoge bloeddruk

Het dash dieet zorgt niet alleen voor een gezond gewicht. Het voorkomt ook een te hoge bloeddruk en werkt bloeddrukverlagend. Dit dieet, dat onlangs dus werd uitgeroepen tot het gezondste en meest doeltreffende, kwam recent uit Amerika naar ons overgewaaid. Wetenschappers zijn eensgezind over de doeltreffendheid ervan. Het gaat hier niet in de eerste plaats om een klassiek dieet om te vermageren. Men streeft er vooral een gezond eetpatroon mee na. 
Groenten, fruit en vezelrijke voeding staan centraal in
het dash dieet

Daarbij staan (verse) groenten en fruit, allerlei volkorenproducten, vezelrijke voeding, vis en kip en magere zuivelproducten, maar ook noten en bonen centraal. Wie dit dieet volgt moet ook het gebruik van zout, rood vlees, van verzadigde vetten en van snoep zoveel mogelijk beperken.

Extra tips voor een gezonde bloeddruk

Naast dit dash dieet zijn er uiteraard nog heel wat tips om je te hoge bloeddruk op een gezond peil te brengen:
  • Suiker: niet alleen zout, maar ook suiker is ongezond, ook voor je bloeddruk. Recent wetenschappelijk onderzoek toonde zelfs aan dat suiker in combinatie met  zout, al hun negatieve invloed op je bloeddruk nog versterken.
  • Alcohol: kamp je met een te hoge bloeddruk, beperk dan zoveel mogelijk het gebruik van alcoholische dranken.
  • Cafeïne: cafeïnehoudende dranken maken je slagaders minder soepel, hetgeen op wat langere termijn eveneens een te hoge bloeddruk kan veroorzaken.
  • Roken: is veruit de belangrijkste oorzaak van een te hoge bloeddruk en van hart- en vaatziekten, ook passief roken.
  • Stress: angst en stress stuwen je bloeddruk eveneens de hoogte in. Zorg regelmatig voor de levensnoodzakelijke ontspanning en las dagelijks een wandeling in.
  • Vezelrijke voeding: vezels uit granen, groenten en fruit houden je bloeddruk in toom.
  • Vetten: gebruik zo weinig mogelijk vetten bij de bereiding van je maaltijden. Geef de voorkeur aan olijfolie.
  • Chocolade: een dagelijks een stukje pure chocolade, maar nooit meer dan 20 gram.
  • Melk: het drinken van twee glazen melk per dag heeft een gunstige invloed op je bloeddruk.
  • Omega 3 vetzuren: onverzadigde omega 3 vetzuren hebben naast ontstekingsremmende eigenschappen ook een positieve werking op je bloeddruk. Vette vissoorten als paling, zalm, makreel, sardines en haring zijn belangrijke leveranciers van deze omega 3 vetzuren. 

Reacties