Waarom moeilijker afvallen na je veertigste

Overtollig lichaamsgewicht verliezen als je amper twintig bent is al moeilijk genoeg en voor velen zelfs onmogelijk. Maar wanneer je veertig bent is afvallen nog veel moeilijker. Velen werden met dit fenomeen reeds geconfronteerd, maar naar de oorzaak ervan was het tot voor kort nog altijd raden.

Hoe ouder, hoe moeilijker het wordt
om te vermageren, maar ook dan blijft
het mogelijk
Wetenschappers zochten de laatste jaren koortsachtig naar de oorzaken waarom gewicht verliezen moeilijker wordt naarmate je leeftijd vordert. Ze kwamen daarbij tot de vaststelling dat een aantal biologische veranderingen die zich met het ouder worden in je lichaam voor doen, aan de basis daarvan liggen. Voedingsdeskundigen zijn nochtans van oordeel dat op je streefgewicht blijven ook op latere leeftijd best mogelijk is. Een gezond gewicht nastreven op je veertigste doe je wél anders dan op je twintigste. Hoe kun je dan op oudere leeftijd je streefgewicht zo dicht mogelijk benaderen en ook behouden?


Ben je geen twintig maar, en maak je jouw zorgen over je lichaamsgewicht, dan sus je jouw geweten al vlug door te stellen dat niet jij maar je lichaam daarvan de schuldige is. Feit is dat vanaf je veertigste er in je lichaam allerlei biologische processen plaats vinden die mede verantwoordelijk zijn voor deze gang van zaken. Op gewicht komen en blijven, is volgens deze wetenschappers echter best mogelijk, zelfs na je veertigste. Alvallen doe je op je veertigste echter anders dan wanneer je twintig bent.

Verander je eetgewoonten

Eerste opmerkelijk resultaat van al deze studies is dat je vanaf je veertigste niet meer moet diëten maar je voedingspatroon grondig omgooien wil je efficiënt en gezond vermageren. Vergeet een of ander dieet, dat helpt in de meeste gevallen toch niet (meer). Het koppige jojo effect is daarvoor verantwoordelijk. Volgens al deze studies is het enigste goeie dieet datgene wat opgesteld werd door een diëtiste. Om ook na je veertigdte je streefgewicht te halen en te behouden is een verandering van je eetgewoonten noodzakelijk.

Minder caloriën, niet minder eten

Anders eten en je calorie- inname beperken is zeker niet hetzelfde als minder eten. Wat je wel moet doen is alle calorierijke voeding zonder voedingswaarde zoals ongezonde tussendoortjes, snoepjes, gebak  vermijden. Verrvang ook alle ongezonde vetten door gezonde en snelle koolhydraten in wit brood, pasta, deegwaren, rijst, enz. door alle volkorenproducten die hoofdzakelijk trage koolhydraten bevatten en je een langer verzadigd gevoel geven.

Combinatie andere voeding extra bewegen

Om je meest ideale gewicht zo dicht mogelijk te benaderen en dit ook definitief te behouden is niet alleen een gezond, evenwichtig en aangepast voedingspatroon nodig. Bewegen is minstens even belangrijk, ook na je veertigste.


Na je veertigste is het fanatiek beoefenen van allerlei
uithoudingssporten niet meer nodig om blijvend
kilo's kwijt te spelen
Door extra beweging zal je immers extra caloriën vebruiken. Dat niet alleen, op deze manier hou je ook je spieren in conditie, waardoor het verlies aan spiermassa door ouderdom wordt afgeremd of misschien wel gestopt. Enkele kilo's meer aan spiermassa doet je dagelijks honderd caloriën extra verbranden. Op jaarbasis staat dit gelijk met een gewichtsverlies van vijf kilo. Deze combinatie van anders eten en meer bewegen zorgt er voor dat je doeltreffend en dus blijvend gewicht verliest.

Minder joggen, meer gewichten

Maar vanaf je veertigste beweeg je anders dan op je twintigste. Méér bewegen betekent immers niet dat je uitgerekend met 'ouder' worden fanatiek moet gaan sporten, wel integendeel. Bedenk dat om blijvend kilo's te verliezen met gewichten werken efficiënter is dan uithoudingstraining.
Bewegingsdeskundigen zijn van oordeel  dat het trainen met gewichten veel efficiënter is om na je veertigste overgewicht te verliezen dan bijvoorbeeld langdurig te joggen. Vele uithoudingssporten gaan zelfs ten nadele van je spiermassa. Volgens fysiologen is de combinatie van driemaal per week trainen met gewichten met wekelijks driemaal trainen op uithouding het meest doeltreffend.

Metabolisme vertraagt




Gewichttraining gecombineerd met
uithouding is meest doeltreffend
om gewicht te verliezen
Met ouder worden vliegen de kilo's er sneller aan dan wanneer je twintig was.
Oorzaak daarvan is dat met het ouder worden je metabolisme of stofwisseling vetraagt, je concentratie aan het mannelijk hormoon testosteron vermindert en ook je spiermassa afneemt.
Men noemt dit in medische kringen het basaal metabolisme (BMR) dat elke tien jaar met vijf procent afneemt. Je BMR- cijfer bereken je op enkele gespecialiseerde sites zoals http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php).
Hier leer je niet alleen je basaal metabolisme kennen. Met behulp van verschillende bewegingspatronen kun je op deze site ook gemakkelijk nagaan hoeveel caloriën je mag verbruiken om je streefgewicht te bereiken en ook te behouden.

Reacties