Vlug afvallen onder begeleiding van een diëtiste

Lijd je aan ernstig overgewicht, dan kun je kiezen uit honderden diëten die je één voor één spectaculair gewichtsverlies beloven in een zo kort mogelijke tijd. Meestal komt daar weinig of niets van terecht en is alle moeite tevergeefs. Hét dieet kiezen dat het best bij jou past is een ander probleem. Volgens wetenschappers is afvallen onder begeleiding van een diëtiste de enige en doeltreffendste manier om je streefgewicht te bereiken en ook te behouden.

Met de begeleiding van een diëtiste heb je alle kansen
om blijvend gewicht te verliezen  
Wat doet zo'n diëtiste, hoe gaat ze te werk in haar strijd tegen je overtollige kilo's aan lichaamsgewicht en wat is haar goede raad aan iedereen die zijn/haar overgewicht definitief kwijt wil?

Een gezond, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon is dé voorwaarde om doeltreffend af te slanken en overgewicht blijvend kwijt te spelen. Wetenschappers zijn het er over eens dat wie gezond wil afslanken, met de begeleiding van een diëtiste veruit het meeste kans heeft op slagen. Hij of zij is geschoold op het gebied van voeding, en van leef- en voedingsgewoonten. In samenspraak met de patiënt, wordt zijn of haar voedings- en leefgewoonten op papier gezet. A an de hand daarvan wordt dan een individueel voedingsprogramma samengesteld. De diëtiste is er niet alleen om de patiënt te begeleiden op het vlak van voeding. Zij zal dat combineren met aangepast bewegingsplan. Zij pakt het probleem van overgewicht in zijn geheel aan, en deze aanpak is volgens wetenschappers de enige juiste.

Diëtiste of voedingsconsulente?

Om het beroep van diëtiste te mogen uitoefenen, moet je het diploma van bachelor bezitten. Dat is nu precies het grootste verschil met een voedingsconsulente, die de jongste tijd dankzij heel wat tv- programma's extra in de belangstelling staat.


In tegenstelling met een voedingsconsulente, moet men
over het diploma van bachelor beschikken om
het beroep van diëtiste te mogen uitoefenen
Dankzij haar jarenlange studies is de diëtiste in staat wetenschappelijk onderbouwd advies te geven omtrent voeding en gezondheidsproblemen. Het advies en de begeleiding van de diëtiste is individueel, en verschilt dus van persoon tot persoon. Met begeleiding van een diëtiste wordt een volledig afslankingsplan op maat van de patiënt opgesteld.


Gezond voedings- en levenspatroon

Lange tijd werd de diëtiste gezien als een soort politieagente, die er alleen maar was om je voeding te verbieden. Die tijd is gelukkig al lang voorbij. Hij of zij is er om je op een aangename manier gezonde eet- en levensgewoonten aan te leren. De diëtiste zal je daarbij ondersteunen en begeleiden. Ze zal je ook alle mogelijke informatie geven over product- en etiketinformatie, over voedingsclaims, het samenstellen van een evenwichtig voedingspatroon aangepast aan je situatie. De diëtiste zal tegelijk ook aangepaste recepten opstellen.

Adviserende en begeleidende rol

Bij een diëtiste kunnen alle bevolkings- en leeftijdsgroepen terecht, gaande van baby's tot senioren.

Een diëtiste is er voor alle leeftijden, gaande van
baby's tot bejaarden
Zij is er niet alleen voor al diegenen die gezond willen afslanken, maar ook voor patiënten die lijden aan bepaalde aandoeningen zoals diabetes, ondervoeding, hoog cholesterolgehalte, hart- en vaatziekten, spijsverteringsstoornissen, kanker, eet- en slikstoornissen, nieraandoeningen, allergiën en voedselintolerantie, bij aandoeningen van je metabolisme en ze geeft een adviserende rol voor- en/of na chirurgische ingrepen.


Voedingstips van de diëtiste

Een diëtiste werkt individueel en zal een voedingsplan op maat samenstellen. Toch gelden enkele basisprincipes voor iedereen:
  • Fastfood: er zijn uiteraard gezondere dingen dan fastfood, maar af en toe zondigen mag. Je kan dan beter kiezen voor bijvoorbeeld een pizza met veel groenten.
  • Ontbijtgranen: kies bij voorkeur voor velzelrijke ontbijtgranen. Cornflakes bevatten heel wat suiker en is daarmee een échte caloriebom.
  • Frisdrank: beperk zoweel mogelijk je gebruik van frisdrank, één glas per dag is het maximum. Drink vooral water, thee en/of ongezoete vruchtensappen.
  • Groenten en fruit: verse groenten en fruit kun je nooit teveel eten.
  • Alcohol: beperk zoveel mogelijk het drinken van alcoholische dranken. Drink uitsluitend enkele glazen tijdens het weekend.
  • Dessert: drink na je maaltijd koffie of thee, dat spaart een dessert.

Reacties