Ontdek welk ontbijttype je bent

Om het meest doeltreffende dieet samen te stellen, moet eerst je voedingspatroon grondig geanalyseerd worden. Daarvoor ga je uiteraard bij voorkeur bij een diëtist(e). Voor je een afspraak maakt met deze voedingsdeskundige, is het zeker niet misplaatst voor jezelf uit te maken hoe goed of slecht je voedingsgewoonten zijn.  Het ontbijt neemt daarbij een belangrijke plaats in. Het bezorgt je immers de noodzakelijke voedingsstoffen om fit je dag door te komen. Niet alleen op lichamelijk, maar even goed op geestelijk vlak.



Een gezond ontbijt bestaat hoofdzakelijk uit
granen en geeft je voldoende energie om fit
je dagdoor te komen
Een goed ontbijt zorgt er voor dat je minder vlug naar een (ongezond) tussendoortje grijpt. Een goed ontbijt bestaat in de eerste plaats uit granen, aangevuld met (magere) zuivelproducten en fruit. Belangrijk hierbij is te weten welk ontbijttype je bent. Pas wanneer je hier van op de hoogte bent, kun je met kennis van zaken een gezond en evenwichtig ontbijt samen stellen.

Mag je ontbijt voor jou best knapperig zijn? Dan ben je tevreden met een portie ontbijtgranen en melk. Je bent bewust van het belang van je ontbijt, maar je wil 's morgens zo weinig mogelijk tijd verliezen. Kies voor ontbijtgranen die zo weinig mogelijk suikers bevatten.

  • Voorkeur: kies steeds voor volkorengranen en combineer je portie granen met magere merk of yoghurt, stukjes vers fruit. Stel je muesli zelf samen, dan ben je zeker van de kwaliteit van datgene wat je 's morgens naar binnen werkt.
  • Taboe: suiker, chocolade en honing, volle melkproducten.

Een eenvoudige boterham

Spreekt een eenvoudige boterham je nog het meest aan, zorg dan dat er dagelijks vers volkorenbrood op de ontbijttafel komt. Combineer dit met mager beleg. Op die manier wordt ontbijten vlug een dagelijkse gewoonte, die je niet meer zal kunnen missen.

In een evenwichtig ontbijt staat volkorenbrood centraal
Wees gerust, brood is zéker geen dikmaker zoals ten onrechte wordt gezegd. Met volkorenbrood en mager beleg heb je voldoende energie naar binnen om in de juiste conditie je dag te beginnen.
  • Voorkeur: volkorenbrood, mager beleg minarine, magere kaas, kippenwit, suikerarme confituur.
  • Taboe: alle witte broodproducten, zoet beleg als chocopasta, koffiekoeken, croissants en gebak (teveel koolhydraten), dubbel beleg, worstvlees en patéés.
Fris, light en sappig: het fruittype

Kunnen fris, light en sappig je steeds bekoren, dan ben jij een fruittype. Combineer voor je ontbijt alle mogelijke fruitsoorten naar. Zo uit het fuistje, een heerlijke fruitsla of een smoothie, het is allemaal even gezond. Combineer dit steeds met magere zuivelproducten,en granen voor een evenwichtig ontbijt.


Combineer verse fruitsla steeds met magere zuivel,
zonder toegevoegde suikers
Voorkeur: vers seizoensfruit, combineer je fruitsla met een handvol granen,, zaden of noten.
  • Taboe: alle fruit uit blik, dagelijks hetzelfde fruit, een puur fruitontbijt, allerlei vruchtensappen.
Melk, yoghurt en kwark

In dit geval ga je voortaan door het leven als zuiveltype. Een glas half volle melk, magere yoghurt en kwark brengen je 's morgens al vlug op het gewenste toerental. Een flinke oppepper ook voor je botten. Beperk suikers tot een strikt minimum, anders maak je van dit gezond en evenwichtig ontbijt een échte caloriebom.

  • Voorkeur: ga voor magere melk- en zuivelproducten, vers seizoensfruit en suikervrije confituur.
  • Taboe: alle volle zuivelproducten, extra suikers en honing.

Hou je van verrassingen?

Zijn vaste gewoonten niet jouw ding en hou je van verrassingen? Dan ben je het typische voorbeeld van het combi- type. De ene dag heb je alle tijd voor je ontbijt, terwijl de andere dag het niet snel genoeg kan gaan. Je past je ontbijt aan je humeur aan. De ene dag is een glas melk of een potje magere yoghurt ruimschoots voldoende. De andere dag heb je dan weer tijd zat en ga je voor een fruitsla .
  • Voorkeur: varieer zoveel mogelijk, dagelijks ongeveer hetzelfde aantal coloriën.
  • Taboe: hou je proties in de gaten. Twee boterhammen, een smoothie en een banaan volstaan.

Reacties