Magnesium helpt tegen beroerte en herseninfarct

Een beroerte of herseninfarct maakt in ons land steeds meer slachtoffers, ook op jongere leeftijd. De oorzaak ervan ligt bij ons ongezond voedings- en levenspatroon met te vet en calorierijk voedsel en veel te weinig lichaamsbeweging. Dat leidt tot hart- en vaatziekte en daarbij nemen beroerte en herseninfarct een belangrijke plaats in. Door je voedingsgewoonten drastisch om te schakelen kan je dit voorkomen. En nu ontdekten wetenschappers aan het Zweedse Karolinska instituut dat extra magnesium helpt om een beroerte of herseninfarct te voorkomen. Een beroerte ontstaat wanneer een bloedvat dat een deel van de hersenen van bloed voorziet, verstopt geraakt.

Na een beroerte of herseninfarct wacht een
lange revalidatie met wisselend
resultaat
Deze Zweedse wetenschappers  zijn er inderdaad van overtuigd dat magnesiumrijk voedsel de beste bescherming is tegen een beroerte en herseninfarct. Om tot dit resultaat te komen analyseerden ze de resultaten van zeven eerder georganiseerde onderzoeken naar de invloed van magnesium op het ontstaan van een beroerte. Het gaat om onderzoeken die de laatste dertien jaar werden uitgevoerd en waar ruim 250000 mensen aan deelnamen. Deze kregen een dagelijkse dosis magnesium toegediend die varieerde tussen 242 en 471 milligram. Dat ligt ver boven de aanbevelingen van 300- 350 milligram magnesium voor mannen en 250-300 milligram voor vrouwen. Uit de resultaten van al deze onderzoeken blijkt dat zij die magnesiumrijk voedsel nemen een veel lager risico hadden op het krijgen van een beroerte of herseninfarct dan zij met een beperkte concentratie aan magnesium. Eerdere onderzoeken brachten het bloeddrukverlagend effect van magnesium aan het licht en wellicht is dat de oorzaak van de gunstige invloed op een beroerte.

Magnesiumrijke voeding

Je concentratie aan kun je natuurlijk met behulp van magnesium op peil houden. Je lichaam  neemt echter voldoende magnesium uit een gezond, gevarieerde en evenwichtige voeding.

Een verstopt bloedvat ligt meestal aan de basis
van een herseninfarct

Belangrijkste leveranciers van magnesium zijn volkoren brood en allerlei graanproducten, verse seizoensgroenten, alle soorten noten, vlees, melk en alle zuivelproducten. Je risico op een beroerte daalt met tien procent vanaf het moment dat je dagelijkse magnesiuminname met honderd milligram stijgt.

Stijve en pijnlijke spieren

Zware lichamelijke inspanningen putten je magnesiumreserves aan. Dat is er oorzaak van dat sporters geregeld geplaagd worden door krampen, vermoeide en stijve spieren.Tijdens de zwangerschap hebben ook vrouwen nood aan extra magnesium.


Tegen stress en angst

Magnesium heeft ook een relaxerend en rustgevend effect en helpt tegen angst en stress. Magnesium speelt immers een belangrijke rol bij het transport van zenuwprikkels en bij ontspanning van je spieren na een zware inspanning. Tegen stress wordt magnesium meestal toegediend in combinaties met vitaminen van de B- familie. Magnesium zorgt ook voor de gezondheid van je zenuwstelsel.

Hoge bloeddruk en hartritmestoornissen

Eddy Wally is een bekend
slachtoffer van een
herseninfarct
Een tekort aan magnesium kan hoge bloeddruk en zelfs hartritmestoornissen veroorzaken. Een te hoge bloeddruk verhoogt dan weer je risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten, beroerte en herseninfarct.

Magnesium werkt relaxerend

Magnesium heeft ook een relaxerend effect. Beperk je magnesiuminname dan wel tot 400 milligram, een té hoge dosis heeft immers het tegenovergestelde effect en veroorzaakt diarree. Kies ook voor de minst laxerende effecten van magnesium, nl magnesiumchloride, magnesiumgluconaat of magnesiumcitraat.

Tegen nierstenen

Magnesium verhoogt de oplosbaarheid van calcium en kan daardoor de ontwikkeling van nierstenen uit calciumzouten voorkomen.




Reacties