Hennep past in ieder gezond dieet

Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding is de eerste vereiste om je teveel aan lichaamsgewicht definitief kwijt te spelen. Maar wist je dat hennep je daarbij kan helpen. Hennepzaad en olie past inderdaad in ieder gezonde voeding en dieet. Hennep is bij ons beter bekend als cannabis en dan vooral als joint of wiet, die de gebruiker ervan in een roes brengt.
Hennepzaad en olie  wordt meer en meer gebruikt in een
evenwichtig voedinspatroon. Hennep is rijk aan eiwitten
en is bijzonder licht verteerbaar 
Hennep, en dan vooral hennepzaad en hennepolie worden meer en meer gebruikt in onze voeding. Beiden zijn rijk aan eiwitten en bijzonder licht verteerbaar. Hennepzaden en/of olie zijn verkrijgbaar in natuur- en bioshops en nu zelfs in de supermarkt. Hennep is uitstekend  voor al diegenen die een vegetarische of veganistisch dieet volgen.


Velen kampen met een tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen als vitaminen en mineralen, maar vooral aan omega 3, 6 en 9. Zéker als je eenzijdig eet, vooral op basis van soja. Daarom worden aan onze voeding  allerlei supplementen als calcium, vitaminen en omega 3 vetzuren toegevoegd. Nutteloos zo zeggen wetenschappers, want deze voedingssuppelmenten worden door je lichaam bijzonder moeilijk opgenomen. Ze maken immers geen deel uit van het natuurlijke product. Je kiest dus bij voorkeur producten die van nature uit wél calcium, allerlei B- vitaminen, ijzer en omega's bevatten.

Omega vetzuren in juiste verhouding


Omega 3 vetzuren zijn noodzakelijk in een gezonde voeding, en zeker in iedere evenwichtig dieet. Zij moeten wél in de juiste verhouding aanwezig zijn. In onze voeding zijn té hoge concentraties aan omega 3 vetzuren, maar te wenig aan omega 6 en 9. Omega 3 vetzuren vind je bijvoorbeeld in lijnzaad, dat je in de keuken kunt gebruiken in allerlei milkshakes, in muesli en in gebak. Omega 3 vind je vooral in noten, volkorenproducten, in vis en kip. De(bio) voedingsindustrie ontdekt nu meer en meer de kwaliteiten van hennep, vooral vanwege zijn hoge concentraties aan vitaminen, mineralen en vezels. En uitgerekend de omega 6 en 9 vetzuren  worden door je lichaam niet aangemaakt en moeten we uit onze voeding halen.
Onverzadigde vetzuren worden omgezet in prostaglandines die de aanmaak van slechte cholesterol afremmen. En dat heeft dan weer een positieve invloed op hart- en vaatziekte en te hoge bloeddruk.

Hennepzaadjes en olie zijn uitstekend voor
sporters en opgroeiende kinderen


Perfect food  voor kinderen en sporters

Hennep wordt dan ook niet voor niets 'the most perfect food in the world' genoemd. Hennep is rijk aan vitamines B, belangrijk voor je stofwisseling, ook hoge dosissen aan vitamine E, een sterk antioxydant dat ons verouderingsproces afremt, en betacaroteen. Met hennep krijg je ook veel ijzer, calcium en in proteïnes van hoge kwaliteit naar binnen die door je lichaam gemakkelijk worden opgenomen. Omega 3-6-9 in hennep zijn uitstekend in balans. Dat werkt preventief tegen allerlei ontstekingen, astma, osteoporose,  hart- en vaatziekten en... overgewicht. Hennep is dan ook uitstekend voor sporters en opgroeiende kinderen.



Hennep is ook een bron van gamma linoleenzuur, die je huid extra hydrateren en deze soepel, jong en fluweelzacht houden. Hennep wordt dan ook meer en meer gebruikt in in shampoo's en allerlei badproducten.

Hennepzaadjes en olie in de keuken

Hennepzaadjes zijn uitstekend in allerlei stoofpotjes, bij het braden van vlees, in brood en in allerlei dipsausen. olie kun je gebruiken in allerlei koude bereidingen. Hennepolie heeft een nootachtige smaak, en wordt vooral gebruikt in koekjes, thee en vegetarische burgers.

Reacties