Dieet nooit te streng

We streven allemaal naar een gezond lichaamsgewicht en gaan daarvoor soms tot het uiterste. We worden dan ook haast dagelijks overrompeld met allerlei (crash)diëten die ons de meest spectacilaire resultaten beloven, maar  waar uiteindelijk weinig of niets van in huis komt. Meestal zijn we zo fanatiek bezig, dat we zelfs onze eigen gezondheid uit het oog verliezen. Wanneer merk je dat je verkeerd bezig bent, en hoe breng je jouw gezondheid weer op peil?
Het legertje zwaargewichten wordt ook in ons
land niet alleen groter, maar ook jonger
Ondanks velen een of ander dieet kiezen, was het aantal landgenoten met overgewicht, zwaarlijvigheid en obestitas nooit eerder zo groot. Hun aantal neemt steeds toe en wordt alsmaar jonger. Is dat niet het meest overtuigende bewijs dat we verkeerd bezig zijn? Verantwoord diëten onder deskundige begeleiding van een dietiste is de enig juiste manier om gezond je meest ideaal lichaamsgewicht te bereiken en te behouden. Afvallen doen we echter massaal op eigen houtje. Dat zorgt op termijn echter voor talrijke bezondheidsklachten  die we perfect hadden kunnen voorkomen.


Symptomen té streng diëten

Verantwoord en dus gezond diëten onder begeleiding van een diëtiste is goed. Probeer je op eigen houtje en lukraak je streefgewicht te bereiken, dan loopt het meestal fout. Ook met je zondheid. Ga je té fanatiek en te streng diëten, dan steken tal van gezondheidsproblemen al vlug te kop op. Krijg je na enige tijd opvallend dof haar? Wordt je regelmatig geconfronteerd met een koppige verkoudheid, die maar niet geneest? Ben je vlug vermoeid en heb je weinig kracht? Dan is de kans zeer groot dat je verkeerd bezig bent.

Ga nooit té streng en té fanatiek diëten
dat doet meer kwaad dan goed
Wat doe je er aan?

Eet je gezond, evenwichtig en gevarieerd, dan krijg je alle gezonde voedingsstoffen naar binnen die je lichaam nodig heeft om je gezondheid op peil te houden. Eet je (veel) te weinig en eenzijdig, dan heb je al vlug met allerlei tekorten af te rekenen. Tijdens je dieet wil je zoveel mogelijk koolhydraten, eiwitten en vetten kwijt. Te veel van deze voedingsstoffen kwijtspelen is echter ongezond. Je lichaam heeft immers een minimum aan vetten nodig.

Verminderde weerstand

Tijdens het afslanken moet je er zeker voor zorgen dat je concentratie aan vitaminen, mineralen, aminozuren, antioxydanten en vezels intact blijven. Een tekort moet je ten allen tijde voorkomen. Dat zorgt immers voor een verminderde weerstand, zodat allerlei bacteriën en virussen je lichaam kunnen binnen dringen en je ziek maken. Een sterke weerstand zorgt er tevens voor dat je vlugger geneest.

Hou je aan je dieetvoorschriften

Om gezond te diëten moet je in de eerste plaats de de basisprincipes van het dieet volgen. Hou je aan de minimum aanbevolen hoeveelheden, dan zul je wel minder caloriën opnemen dan je energiebehoefte, maar nog wel over voldoende vitamines en mineralen beschikken. Ga dus ooit té streng en fanatiek op dieet, dat doet op termijn veel meer kwaad dan goed. Streng diëten heeft echter nog een belangrijk nadeel. Hoe strenger je dieet, hoe vlugger je het zal opgeven en hoe groter het risico op vitaminetekorten. Welk dieet je ook kiest, hou het steeds gezond en gevarieerd.

Eet voldoende groenten en fruit

Hoe streng je ook dieet, eet in alle omstandigheden voldoende groenten en fruit. De grootste vitaminebom is ongetwijfeld broccoli.


Groenten en fruit horen thuis in ieder gezond
dieet
Spinazie, allerlei koolsoorten en champignons moeten eveneens geregeld op je menu. Zij bezorgen je voldoende antioxydanten die de vrije radicalen bestrijden. Die vrije radicalen dringen je lichaam binnen en maken je ziek. Eet ook voldoende fruit en dan vooral kiwi's, aardbeien, bosbessen en grapefruit, die je de broodnodige vitamine Cverschaffen. Ook tijdens het afvallen heeft je lichaam vetten nodig. Eet daarom geregeld een handvol noten en minstens tweemaal per week vis voor de goede vetten, mineralen en vitamines.
Extra multivitaminen

Ben je tijdens het afslanken  regelmatig moe en futloos, steek je lichaam dan een handje toe door het nemen van een multi- vitaminesupplement dat je honderd procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen bezorgt. Op die manier ben je verzekerd dat je dagelijkse voldoende voedingsstoffen naar binnen krijgt. Geef tijdens de wintermaanden je weerstand een boost met bijvoorbeeld echinacea, vlierbes, ginseng of koninginnebrij.



Zorg voor een gezonde darmflora

Om je weerstand en immuumsysteem te ondersteunen, moet je in de eerste plaats zorgen voor een gezonde darmflora. Meer dan tachtig procent van je afweersysteem vindt plaats in je darmen. Dit wordt geregeld door je darmflora, die door goede én slechte bacteriën wordt gevormd. In normale omstandigheden zijn beide bacteriën in balans. Is deze balans verstoord door een ongezonde en eenzijdige voeding of na een antibioticakuur, dan kan probiotica helpen. Probiotica bestaan uit gezonde bacteriën die je darmflora weer in evenwicht brengen. Probiotica is niet alleen aanwezig in de bekende yoghurtdranjes. Je kan ze bij de apotheker ook aanschaffen in poeder of capsules.



Reacties