Vitaminetekort oorzaak nachtelijke spierkrampen

Wordt je iedere nacht geconfronteerd met vervelende slaapproblemen of lig je urenlang wakker en te voelen voor je eindelijk inslaapt? Dan ben je niet alleen, want vele landgenoten hebben hiermee te kampen. Slaapproblemen en moeilijk inslapen moeten steeds ernstig worden genomen. Laat deze problemen niet aanslepen en raadpleeg je huisdokter. Slaaptekort ligt immers meestal aan de basis van chronische vermoeidheid. Maar wat als nachtelijke spierpijn en krampen aan de basis liggen van  je slaapprobleem?

Nachtelijke spierkrampen en onrustige benen houden
steeds meer mensen uit hun slaap. Vitaminetekort
ligt meestal aan de basis. 
Wat zijn de oorzaken van deze nachtelijke spierkrampen en wat kun je er zélf aan doen om deze zoveel mogelijk te voorkomen?

Nachtelijke spierkrampen komen meestal onverwacht. Het zijn plotse contracties of samentrekkingen van je spieren, hoofdzaak in je benen en voeten. Hoofdzakelijk maar lang niet uitsluitend. Nachtelijke spierkrampen kunnen overal in je lichaam voorkomen. Ze ontstaan dus spontaan en kunnen na amper enkele weer verdwijnen, maar even goed minutenlang aanhouden. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat meer dan dertig procent van onze landgenoten geregeld door zo'n nachtelijke spierkrampen worden wakker gehouden, velen onder hen zelfs iedere nacht. Zowel mannen als vrouwen worden er door getroffen, maar vrouwen zijn veruit in de meerderheid. Nachtelijke spierkrampen nemen ook toe naarmate je ouder wordt. De belangrijkste symptomen van nachtelijke spierpijn zijn plotse, en bijzonder scherpe pijnaanvallen vooral in je kuiten en je voeten.


Zware inspanningen en verzuring

De oorzaken van plotse spierkrampen en onrustige benen zijn erg uiteenlopend en hangen van verschillende factoren af. Overbelasting na zware (sportieve) inspanningen is er één van.

Lange en zware inspanningen liggen aan de basis van
spierkrampen. Verzuring is er de voornaamste
oorzaak van.

Bij overbelasting ontstaan spierkrampen als gevolg van het verzuren en/of uitdrogen van je spieren en een ernstig tekort aan electrolyten. Een sportdrankje, toedienen van extra zout en stretchoefeningen doen wonderen.



Slecht werkende nieren

Nachtelijke spierkrampen zijn lang niet altijd het gevolg van zware fysieke inspanningen.  Ze zijn dikwijls het gevolg van ziekten als diabetes, parkinson of slecht functionerende nieren. Maar ook het langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals sommige plaspillen, kunnen nachtelijke spierkrampen in de hand werken. Over andere oorzaken en het mechanisme dat spierkrampen in gang zet, tast zelfs de wetenschap nog volkomen in het duister.


Extra Vitamine B6

 Wetenschappers toonden aan dat in maar liefst negentig procent van de gevallen nachtelijke spierkrampen het gevolg zijn van een tekort aan vitamine B6, mede verantwoordelijk bij de metabolismen van koolhydraten, vetten en voornamelijk proteïnen. Vitamine B6 is ook onmisbaar voor het versterken van je weerstand en het bevorderen van de groei, bloedaanmaak en je zenuwstelsel.
Vlees, vis, eieren, peulvruchten, aardappelen, volkorenproducten, melkproducten, fruit en (groene) groenten zijn de belangrijkste leveranciers van deze vitamine.



Een tekort aan vitamine B kan bij ouderen voor verwardheid en depressies, maar in mindere mate ook bloedarmoede veroorzaken.



Magnesium ontspant je spieren

Magnesium is betrokken bij zowat alle biochemische processen die zich in je lichaam afspelen. Zo speelt magnesium een hoofdrol bij de verwerking van je (slechte) cholesterol, bij de vorming van DNA, het op peil houden van je hormonenhuishouding, de overdracht van zenuwimpulsen en heeft het een ontspannende werking bij lichamelijke stress.
Een tekort aan magnesium kan leiden tot een onregelmatige hartslag, hartkloppingen, een slechte bloedsomloop, nervositeit, benauwdheid en... spierkrampen.


Verboden voor nierpatiënten

Het gebruik van magnesium is af te raden voor nierpatiënten. Magnesium werkt samen met calcium en... met vitamine B6. 
Parmezaanse kaas, heilbot, krab, makreel, slakken, volkoren producten, noten, pompoenpitten, avocado, gedroogde vijgen, pruimen, spinazie, kelp en bieslook zijn de belangrijkste leveranciers van magnesium.

Reacties