Groenten en fruit beperken risico op longkanker

Groenten en fruit zijn onmisbaar in een gezond, gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon. Ze staan dan ook centraal in ieder efficiënt dieet. Maar het eten van groenten en fruit heeft nog vele andere positieve eigenschappen voor je gezondheid. Groenten  en fruit houden ons niet alleen op ons streefgewicht, ze verhogen ook onze lichamelijke weerstand, hebben een gunstige invloed op ons verouderingsporoces en houden zelfs onze ogen en gezichtsvermogen in conditie.


Dagelijks eten van een zo groot mogelijke variatie
van groenten en fruit, verkleint het risico op
longkanker, vooral bij rokers
En tijdens recente wetenschappelijke onderzoeken kwam nu ook de doeltreffendheid van groenten en fruit tegen vooral longkanker aan het licht. Verstokte rokers hebben vooral baat bij het dagelijks eten van voldoende vers fruit en (rauwe) groenten.

Het onderzoek naar het effect van het al of niet eten van  groenten en fruit werd gevoerd aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en het UMC Sint Radboud in het Nederlandse Nijmegen. Gezocht werd naar de relatie tussen het eten van vers fruit en (rauwe) groenten en het ontstaan van longkanker. Tijdens deze onderzoeken waar bijna tweeduizend personen uit tien Europese landen aan deelnamen, werd ook nagegaan of het eten van groenten en fruit enige invloed had op het ontstaan van blaas- en prostaatkanker.

Variatie aan groenten belangrijkst

Al deze onderzoeken leerden dat het niet de hoeveelheid groenten van belang is voor het verkleinen van je kans op longkanker. De zo groot mogelijke variatie aan groenten is het belangrijkste wapen tegen het beperken van de kansen op het ontstaan van longkanker.


Hoeveelheid fruit primordiaal


Bij fruit werd het omgekeerde fenomeen vastgesteld. Hier speelt de variatie aan fruit een ondergeschikte rol aan de hoeveelheid. Wélke soort fruit je eet is inderdaad minder belangrijk. Hoe meer fruit je dagelijks naar binnen werkt, hoe kleiner de kans op het ontstaan van kanker.



Gerelateerd aan... roken



Het eten van groenten en fruit tegen longkanker wordt uiteraard gerelateerd aan al of niet roken.
Dergelijke longen zijn het resultaat van een
levenlang verstokt roken
Het eten van groenten en fruit heeft vooral een positieve invloed op het ontstaan van plaveiselcelkanker, een soort kanker dat in hoofdzaak bij (verstokte) rokers wordt vastgesteld. Uit al deze studies bleek ook nog dat het eten van groenten en fruit geen of weinig invloed heeft op het ontstaan van blaas- en/of prostaatkanker.



Veroudering ogen voorkomen


Het eten van groenten en fruit is niet alleen noodzakelijk om zo dicht mogelijk jouw streefgewicht te benaderen, de kans op langkanker zoveel mogelijk te verkleinen en je lichaam regelmatig én grondig te ontgiften. Om zowel je ogen als je gezichtsvermogen in conditie te houden, is het eten van groenten en fruit van groot belang. Beiden zijn vooral positief bij het voorkomen van veel voorkomende en leeftijdsgebonden oogziekten.

Het eten van vijf porties groenten en fruit
beschermt onze ogen tegen allerlei
leeftijdsgebonden oogsziekten

Deze ontstaan in de eerste plaats als gevolg van de oxydatie van lichaamscellen dat ons verouderingsproces in gang zet én oogslijtage in de hand werkt. Vitaminen, mineralen en antioxydanten die het ouderomsproces in toom houden vind je vooral terug in broccollie, peulvruchten, spinanzie, tomaten en kiwi's. Het eten van minstens vijf porties groenten en fruit per dag is noodzakelijk om al de positieve invloed ervan op je gezondheid te ervaren.

Reacties