Zorg ook in de winter voor ideale slaapkamertemperatuur

Oude en slecht geïsoleerde woningen
zorgen voor ernstige slaapproblemen.
Bijna anderhalf miljoen landgenoten kampen met ernstige slaapstoornissen. De meerderheid van deze slecht slapers zoekt zoekt zijn heil in slaapmiddelen die op termijn verslavingsverschijnselen kunnen veroorzaken. Voor vele landgenoten vormt een gezonde slaap een ernstig probleem dat van verschillende factoren afhangt. Inderdaad, het zijn niet uitsluitend lichamelijke en/of geestelijke problemen die slaapstoornissen veroorzaken. Omgevingsfactoren en de staat van je woning zijn daarbij minstens even belangrijk. In slecht geïsoleerde en/of kleine woningen is het geen lachertje om tijdens warme zomerdagen in slaap te geraken. Tijdens de wintermaanden is het zo mogelijk nog veel moeilijker om van een gezonde en deugddoende slaap te kunnen genieten. Op wat moet je in het vooruitzicht van de komende winterkou letten om gezond te kunnen slapen? 


Tijdens de gure wintermaanden heb je het in een slecht geïsoleerde slaapkamer bijzonder zwaar te verduren. Maar té goed afgesloten kamers garanderen evenmin een verkwikkende nachtrust. De gulden middenweg is ook hier van toepassing, maar moeilijk realiseerbaar. De meest ideale slaapomstandigheden hangen nu eenmaal voor een belangrijk deel van je persoonlijke voorkeur af. Toch zijn er enkele basisprincipes waaraan je zich tijdens de winter maar beter aan houdt om ook dan in de meest ideale omstandigeden de nodige rust te vinden. De temperatuur op je slaapkamer is er één van. Die slaapkamertemperatuur heeft ongetwijfeld invloed op je nachtrust, maar wat is dan de meest ideale slaapkamertemperatuur?


Té warm of té koud slaapt slecht


Té warm of té koud slaapt slecht, en dergelijke temperatuurschommelingen zijn bijzonder nadelig voor het inslapen. Om goed te kunnen slapen heeft je lichaam nood aan een welbepaalde, inwendige temperatuur. Deze is bij voorkeur iets lager dan je normale lichaamstemperatuur van 37 graden. Wetenschappers berekenden dat de meest ideale slaapkamertemperatuur die je lichaam helpt zijn meest geschikte inwendige slaaptemperatuur te bereiken varieert tussen 18 en 22 graden. Anderen houden het dan weer iets kouder, zo tussen 14 en 16 graden. De meest ideale slaapkamertemperatuur hangt in belangrijke mate af je voorkeur, maar zorg er niettemin steeds voor dat het op je slaapkamer niet té koud of té warm is om gezond te slapen.


Té droge lucht vermijden

Verwarm je met centrale verwarming, ook op je slaapkamer, dan vormt dit in principe geen probleem. Dan  is je slaapkamer zo op temperatuur. Je moet er dan wel voor zorgen dat de lucht op je slaapkamer niet té droog wordt. Té droge lucht is evenmin gezond. Zet daarom de radiator in je slaapkamer wél aan, maar zorg voor de nodige verluchting door tegelijk ook je slaapkamerraam open te zetten. Daardoor gaat er echter veel energie verloren, zodat je beter een goede ventilator kan instaleren. Die zorgt voor een goede luchtcirculatie, waardoor je vlugger een aangename slaapkamertemperatuur kunt realiseren.

Reacties