Met het oestrogeen-dieet vlugger op je streefgewicht


Bij de regeling van je hormonenhuishouding
speelt de hypofyse een hoofdrol.
Vrouwen in de menopauze moet je het niet vertellen, die weten er alles over. Zij ondervinden het dagelijks aan hun humeur en de veranderingen die zich in hun lichaam afspelen. Onze hormonenhuishouding speelt een belangrijke rol, zowel bij je lichamelijke als je geestelijke conditie. Wijzigingen in je hormoonhuishouding brengen  heel wat ongemakken met zich mee. Maar nu ontdekten wetenschappers dat je concentratie aan hormonen ook een belangrijke rol speelt bij overgewicht en obesitas. Vooral het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen speelt daarbij een hoofdrol. Danzij een hoger oestrogeengehalte in je bloed, zal je dieet vlugger en blijvend resultaat opleveren. Wat is daar de oorzaak van, en op wat moet je letten om je lichaamseigen oestrogenen te verhogen? Vormt een aangepast oestrogeendieet dan dé oplossing tegen overgewicht, en is dit ook doeltreffend bij mannen?


Dé oorzaak van zwaarlijvigheid bestaat niet. Overgewicht heeft immers meerdere oorzaken. Eerste vereiste voor een verantwoord lichaamsgewicht is en blijft ongetwijfeld een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding, in combinatie met voldoende lichaamsbeweging. Zo zijn wetenschappers ervan overtuigd dat vooral het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen een belangrijke invloed heeft op je lichaamsgewicht. Is de hoeveelheid lichaamseigen oestrogeen onder het gewenste niveau, dan vergroot je hongergevoel.


Lager hongergevoel, vlugger resultaat


Hoe langer je verzadigd gevoel blijft aanhouden en dus je hongergevoel uitblijft, hoe vlugger je dieet resultaten zal opleveren. Hoe groter je hongergevoel en hoe vlugger het terug keert, hoe trager je metabolisme of stofwisselingsproces zal verlopen. Precies deze wisselwerking is verantwoordelijk voor onefficiënt diëten en het ontstaan van overgewicht op langere termijn. Hoe reageert je lichaam nu precies op een té laag oestrogeengehalte in je bloed?

 

Extra energie

Heeft het oestrogeendieet ook een gunstige
invloed op overgewicht bij mannen?



Zogenaamde crashdieten kunnen nooit doeltreffend zijn, omdat ze de hoeveelheid lichaamseigen oestrogenen gevoelig verlagen. Magerzucht heeft overigens hetzelfde effect. Door veel té strenge diëten krijgt je lichaam immers té weinig (gezonde) voeding naar binnen. Je lichaam reageert, reageert trager, en spaart zoveel mogelijk energie. Zo doet je lichaam zélf je hongergevoel toenemen, waardoor  het extra energie wil opslaan. 

 

Hersenprikkels



Reeds eerder werd het verband aangetoond tussen hormonen, lichaamseigen oestrogenen en overgewicht. Oestrogeen- receptoren bevinden zich overal in je lichaam. Slechts twee ervan worden gelinkt aan overgewicht, zwaarlijvigheid en obesitas. Deze twee boosdoeners bevinden zich in je hersenen. Zo wil men met de ontwikkeling van aangepaste geneesmiddelen ernstige aandoeningen als een té hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en suikerziekte te kunnen voorkomen.

 

Voeding erg belangrijk


Je lichaam maakt zelf oestrogenen aan. Extra lichaamseigen oestrogenen haalt het uit je voedingsstoffen. Allerlei omgevingsfactoren, en in de eerste plaats de kwaliteit van de lucht die je inademt, allerlei schadelijke schoonmaakmiddelen en schoonheidsproducten die dus lichaamsvreemde oestrogenen bevatten, halen je concentratie aan hormonen grondig overhoop, met overgewicht tot gevolg. Oestrogeenrijk voedsel werkt dus overgewicht in de hand, en is ook verantwoordelijk voor allerlei aandoeningen. Met het oestrogeen- dieet wil men hier aan verhelpen.

 

Principes van het oestrogeen dieet 



Biologisch geteelde groenten en fruit zijn
belangrijk in het oestrogeen- dieet
Oestrogenen veroorzaken niet alleen overgewicht. Tijdens de menopauze bij vrouwen zorgen ze voor heel wat ongemakken, en bij mannen is een té hoog oestrogeengehalte verantwoordelijk voor allerlei prostaatklachten, en een slechtere kwaliteit van hun sperma. Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS), een laag libido en vetophopingen vinden eveneens hun ontstaan bij een té hoog oestrogeengehalte. Anti- oestrogene voeding zorgt voor de oplossing. Bio- groenten en fruit, noten, bio- eieren en granen, allerlei vissoorten, bio- (magere) zuivelproducten en dan vooral oude kaas, koffie en thee zijn de belangrijkste leveranciers van anti- oestrogene voeding. Voedsel rijk aan lichaamsvreemde oestrogenen, zoals in vlees, bier, allerlei sojaproducten, kunstmatige zoetstoffen, allerlei kunstmatige geur- , kleur- en smaakmakers en groenten en fruit van niet biologische oorsprong, zijn op hun beurt dan weer te mijden

Reacties