Koffie verkleint risico op prostaatkanker


Tot voor kort werden aan koffie veel meer gezondheidsnadelen dan voordelen verbonden.
Prostaatkanker komt vooral voor bij mannen
vanaf vijftig, maar is in principe niet
leeftijdsgebonden
Daar komt nu stilaan maar zeker verandering in. Inderdaad, wetenschappers aan de Harvard School of Public Health kwamen tijdens recente onderzoeken tot de vaststelling dat mannelijke koffiedrinkers een veel kleiner risico lopen op het ontwikkelen van prostaatkanker dan hun niet koffiedrinkende leeftijdsgenoten. Dat is bijzonder goed nieuws voor het stijgend aantal mannen die in ons land met prostaatkanker krijgen af te rekenen rekenen. Bij ons is prostaatkanker de meest voorkomende kanker bij mannen. Maar liefst tien procent van hen loopt een verhoogd risico. Prostaatkanker komt relatief vaak voor bij oudere mannen, vanaf vijftig. Prostaatkanker kan echter op gelijk welke leeftijd toeslaan.  Recent achterhaalden wetenschappers dat prostaatkanker ook erfelijk bepaald wordt.


Voor hun recent onderzoek volgden de onderzoekers bijna vijftigduizend Amerikaanse mannen die dagelijks de hoeveelheid koffie ze dronken stipt optekenden. Prostaatkanker bleek achteraf ruim twintig procent minder voor te komen bij koffiedrinkers die aangaven dagelijks méér dan zes tassen te drinken, en dit in vergelijking met zij die minder of helemaal geen koffie dronken. Het meest voorkomende en dodelijke type prostaatkanker bleek zelfs zestig procent minder voor te komen bij veelvuldige koffiedrinkers. Hoe meer koffie je dagelijks drinkt, hoe kleiner het risico op het ontstaat van prostaatkanker.

Antioxydanten verantwoordelijk?

Naast cafeïne zijn ook antioxydanten rijkelijk aanwezig in koffie, en volgens de Amerikaanse wetenschapperes zijn het meer dan waarschijnlijk deze die het risico op prostaatkanker doen afnemen. Antioxydanten worden steeds belangrijk in de strijd tegen kanker en andere levensbedreigende ziekten. Ze beschermen je lichaam tegen de vrije radicalen die je lichaam binnendringen, je ziek maken en je verouderingsproces sterk beïnvloeden.


Levensstijl bepaald ontstaan prostaatkanker

Prostaatkanker komt veruit het meest voor in Amerika en Europa. Zo hebben Aziatische mannen maar liefst honderd keer minder kans op het ontwikkelen van prostaatkanker dan zijn Amerikaanse of zijn Europese leeftijdsgenoot. Daaruit besloten wetenschappers reeds eerder dat deze vorm van kanker voor het grootst deel bepaald wordt door onze voedinsgewoonten en onze levensstijl. Aziaten eten weinig of geen verzadigde vetten afkomstig van dierlijke producten, maar heel wat meer groenten, fruitn noten en soja- producten. 


Symptomen prostaatproblemen 


links een gezonde prostaat. De rode vlekken op de
foto in het midden tonen kwaadaardige
kankergezwellen.
Moet je dikwijls plassen en heb je daarbij pijn en/of een branderig gevoel of is er bloed in je urine of in je sperma? Dat kan op een op ander prostaatprobleem wijzen.  Meestal gaat het op eeen goedaardige prostaatvergroting. Hoe vroeger kanker wordt opgespoord én ontdekt, hoe groter de genezingskansen. In sommige gevallen zend je lichaam duidelijke alarmsignalen uit. Bij anderen blijven symptomen uit. Zoek daarom bij de minste klacht je huisarts op, meestal zijn de klachten het gevolg van goedaardige aandoeningen.

Zélf risico prostaatkanker verkleinen


Omdat je voedingsgewoonten en/of je levensstijl mede bepalend zijn voor het ontstaan van prostaatkanker, kun je zélf wel degelijks iets aan doen om het risico op prostaatkanker zoveel mogelijk te beperken:
  • Eet minder vet: hoe meer vet je eet, hoe groter je risico op prostaatkanker. Mager vlees en light-producten, vis, veel groenten en fruit en je maaltijden stomen in plaats van bakken of koken zijn aanraders. Beperk daarentegen het eten van (vet) vlees, eieren en zuivelproducten. Gebruik zoveel mogelijk producten op basis van soja.
  • Hoe meer groenten en fruit je eet, hoe kleiner je risico op
    prostaatkanker.
  • Groenten en fruit: eet meer groenten en fruit. Ze zijn rijk aan allerlei vitaminen die de kans op het ontstaan van prostaatkanker verkleinen.
  • Omega 3 vetzuren: dagelijks gebruik van deze omega 3 vetzuren verkleinen aanzienlijk je risico op prostaatkanker. Vette vis als zalm, paling, makreel, haring en sardines, eieren, groenten en fruit, (wal)noten en lijnzaad(olie) zijn de belangrijkste leveranciers van omega3.
  • Groene thee: groene thee is efficiënt voor het verkleinen van het risico op (prostaat)kanker en dit vanaf het drinken van vier koppen groene thee per dag.
  • Soja: eet meer voedingsmiddelen op basis van soja. Een sojarijk dieet verkleint je risico op (prostaat) kanker, vanwege de hoge concentratie aan isoflavonen in sojabonen. Sojamelk, bruine bonen, kikkererwten, linzen, pinda's en vegetarische voedingsmiddelen als tofu bevatten hoge dosissen isoflavonen
Overgewicht en té weinig lichaamsbeweging zijn andere vijanden van je prostaat.

 



Reacties