Hoe risico op diabetes verkleinen?

Pas je jouw leef- en voedingsgewoonten
niet aan, dan is spuiten de enige uitweg
Samen met overgewicht en obesitas, wordt suikerziekte ongetwijfeld dé epidemie van deze eeuw. Diabetes of suikerziekte is niet langer een welvaartsziekte, het rukt overal ter wereld massaal op. Resultaten van een recent onderzaak dat ter gelegenheid van de werelddag tegen suikerziekte werd uitgevoerd, leerden dat maar liefst vijftien procent van alle ziekenhuispatiënten met suikerziekte kampt. Dikwijls zonder dit zélf te beseffen. Nu al hebben ruim tien procent van onze landgenoten te kampen met de gevolgen van diabetes, en hun aantal neemt jaarlijks opzienbarend toe. Hoe kun je zélf het risico op suikerziekte zoveel mogelijk verkleinen?






Suikerziekte is wereldwijd aan een fel opgemerkte opmars bezig, en  maakt van  jaar tot jaar mees slachtoffers. De dag tegen diabetes is dan ook dé gelegenheid om extra aandacht te vestigen op deze ziekte. Dat is nodig, want vele landgenoten lijden aan suikerziekte, zonder dat zélf te beseffen. Het aantal patiënten dat aan diabetes type 2 of ouderdomssuikerziekte lijdt, bedraagt wereldwijd nu al bijna 350 miljoen. Om het risico zoveel mogelijk te beperken, is dan ook een ernstige mentaliteitswijziging nodig. Om deze kwaal definitief in te dijken moeten we dringend zowel onze levens- als onze voedingsgewoonten drastisch veranderen.


Geen lichamelijke klachten



Bloed prikken is voor diabetici
dagelijkse kost.
Het ergste is ongetwijfeld dat zich tijdens de aanvangsfase van de ziekte weinig of geen lichamelijke ongemakken voordoen. Dat is dan ook de reden waarom maar liefst de helft van al onze diabetici niet eens beseffen dat ze met de ziekte te kampen hebben. De laatste jaren wordt dan ook iedereen die om de een of andere reden in het ziekenhuis wordt opgenomen, systematisch op suikerziekte onderzocht.


Spieropbouw en krachttraining



Zwaarlijvigen, obese personen, bejaarden en zij die te weinig lichaamsbeweging hebben, lopen ongetwijfeld het grootste risico om ooit met suikerziekte te worden  geconfronteerd. Mits aangepaste voeding en voldoende beweging, kun je zélf veel doen om je risico op diabetes te verkleinen. Volgens wetenschappers blijkt extra spieropbouw met behulp van krachttraining belangrijk in het verlagen van het risico op diabetes type 2. Zij kwamen tot de vaststelling dat vooral je percentage spiermassa in je lichaam belangrijk is. Wetenschappers onderzochten daarbij de wisselwerking tussen de spiermassa en de insulinegevoeligheid bij vijftienduizend diabetespatiënten. 




Krachttraining met extra  spieropbouw 
zou het risico opdiabetes verkleinen.
                                                                       
Vet omzetten in spieren


Bij aanvang van zo een speciaal trainingsprogramma waarbij krachttraining centraal staat, verlies je niet onmiddellijk gewicht. In eerste instantie wordt je vet immers omgezet in spieren. Het gevolg van dit alles is dat je wél gewicht verliest maar ook extra spiermassa ontwikkeld. Daardoor blijft je gewicht uiteindelijk op hetzelfde niveau, maar de samenstelling van je lichaam wordt wél grondig gewijzigd, en dat maakt voor het ontstaan  van suikerziekte volgens de wetenschappers een erg groot verschil. Door het beoefenen van krachtsporten gaan diabetespatiënten hun  insulinevoorraad ook beter gebruiken. Spieren zijn immers erg gevoelig aan insuline. Door extra spiermassa te kweken via krachttraining, zul je onder invloed van deze insuline ook meer glucose kunnen verwerken. Krachttraining is vooral belangrijk voor zij die er een zittende levensstijl op na houden. Dat zorgt voor de afbouw van  spiermassa. Bij extra lichaamsbeweging moet je voortaan dus ook oog hebben voor krachttraining, en niet alleen voor uithouding zoals dat nu meestal het geval is.


Reacties