Groene thee tegen slechte cholesterol



Naast tal van positieve effecten op je gezondheid,
is groene thee nu ook efficiënt tegen
slechte cholesterol.

Dat groene thee heel wat positieve invloed heeft op je gezondheid werd reeds eerder bewezen. Recent wetenschappelijk onderzoek bracht nu aan het licht dat het regelmatig gebruik van groene thee je slechte cholesterol in je bloed kan verminderen. Dat is bijzonder goed nieuws, want die slechte cholesterol doet je aders dichtslibben, en is zo verantwoordelijk voor levensbedreigende hart- en vaatziekten. En nu koning winter steeds nadrukkelijke aan de voordeur klopt, is het drinken van groene thee ook erg belangrijk tegen allerlei winterkwaaltjesals verkoudheid, griep en  allerlei infecties van je luchtwegen. Wat maakt thee eigenlijk zo gezond, en op wat moet je letten om van de talrijke gezondheidseffecten van de verschillende theesoorten te kunnen genieten?


 
Aan dit jongste wetenschappelijk onderzoek verleenden in totaal vijftienhonderd proefpersonen hun medewerking. De deelnemers werden daarbij in twee groepen verdeeld. Een eerste groep dronk dagelijks groene thee, terwijl de deelnemers uit groep twee groene thee capsules slikten. De resultaten van beide groepen werden na afloop vergelijken met zij die gedurende de onderzoeksperiode placebo's of nepmiddelen kregen voorgeschoteld. Daaruit bleek een aanzienlijk verschil merkbaar. Zowel diegenen die groene thee dronken als zij die slikten, lieten het beste resultaat optekenen. Het drinken van groene thee is dus doeltreffender dan het nemen van capsules. Op die manier draagt groene thee nu ook zijn steentje bij in het verkleinen van het risico op levensbedreigende hart- en vaatziekten.


Tijd voor een deugddoende theekuur


Groene thee beschikt nog over andere troeven om je in conditie te houden, zeker met de typische winterkwaaltje in het verschiet. Het is nu dan ook de hoogste tijd om een heuse theekuur op te starten, gecombineerd met honing, citroensap en zoetmiddel.



Groene en zware thee bieden je veruit de
meeste gezondheidsvoordelen.
Groene en zwarte thee gezond


Groene en zwarte thee zijn veruit het gezondst, daar zijn alle wetenschappers het eensgezind over. Beide theesoorten zijn afkomstig van de camellia sinens bladeren? die na het plukken gefermeerd worden. Fermeren is vergelijkbaar met het gistingsproces, waar bijvoorbeeld ook bier wordt aan onderworpen. Het belangrijkste verschil tussen beide theesoorten is het ontbreken van looizuur bij zwarte thee. Het bevat ook opmerkelijk minder antioxydanten dan groene thee. Deze zwarte thee wordt vooral verwerkt in zowat alle gearomatiseerde theesoorten. Zwarte thee heeft een uitgesproken theesmaak en bevat hogere concentratie cafeïne dan de lichter geoxideerde theevarianten. Zwarte en groene theesoorten zullen onder alle omstandigheden zijn eigenheid en smaak behouden, in extreme gevallen zelfs langer dan vijftig jaar.


Kies voor de minst bewerkte theesoorten

Bij de aankoop van thee kies je bij voorkeur voor die theesoorten die zo weinig mogelijk bewerkt werden, zij bevatten de hoogste dosis aan antioxydanten. Deze voorkomen dat allerlei schadelijke stoffen door je lichaam worden opgenomen en je zo zouden ziek maken.
Met B1,B2,B3 en B5, C en E is thee opvallend vitaminerijk. Al deze vitaminen bevorderen de werking van  je zenuwstelsel, zorgen voor een efficiënte spijsvertering en versterken je weerstand. Zowel groene als zwarte thee voorkomen tandbederf, dit door de aanwezigheid van stoffen als vitamine E en van catechinen die je immuumsysteem verserken en schadelijke bacteriën doeltreffend bestrijden.



Minder risico tegen osteoporose


Daarmee is de lofzang van thee nog niet gezongen. Vooral groene maar ook zwarte thee zorgen voor een sterk beendergesteld, waardoor theedrinkers beter beschermd zijn tegen osteoporose. Ongelimiteerd thee  drinken is echter niet aan te raden, vier kopjes is het maximum. Meer dan vier kopjes thee per dag doet al de gezonde effecten van deze drank verwateren.

Reacties