Gezond eten zonder opgeblazen gevoel

Méér dan 30%, mannen én vrouwen,
kampen met een opgeblazen 
gevoel na de maaltijd 
Een opgeblazen gevoel, maag en darmen die protesteren,  winderigheid en een misselijk gevoel. Wie van ons werd er na zijn maaltijd nog niet mee geconfronteerd? Recent wetenschappelijk onderzoek wees uit dat ruim dertig procent van onze landgenoten er in meer of mindere mate last van heeft. De ongemakken komen uitsluitend voor na het eten van voedingswaren die complexe suikers bevatten. We staan daar uiteraard niet altijd bij stil, maar deze voedingswaren zijn er in overvloed. Het zijn immers  de meest gezonde producten die complexe suikers bevatten. Wat zijn nu deze complexe suikers en wanneer krijg je ze op je bord geserveerd? En wat kun je er zélf aan doen om dat opgeblazen gevoel na iedere maaltijd te voorkomen?


Wat is eigenlijk de oorzaak van dat vervelende, opgeblazen gevoel na het nuttigen van een maaltijd? Eigenaardig genoeg zijn het uitgerekend de meest gezonde voedinsmiddelen als groenten, fruit, allerlei granen, en peulvruchten die zo'n opgeblazen gevoel veroorzaken. Al deze voedingswaren hebben één ding gemeen. Ze bevatten allen complexe suikers. Dat zijn die suikers die niet verteren in je darmkanaal.


Complexe suikers starten gistingsproces


Groenten en fruit brengen een gistingsproces in je darmen
op gang. Die gisting ligt aan de basis van je
opgeblazen gevoel.
Doordat ze in je darmkanaal niet kunnen verteren, brengt voeding met complexe suikers een gistingsproces op gang dat uiteindelijk dit opgeblazen gevoel en allerlei maag- en darmklachten veroorzaakt. Je kan dit probleem uiteraard voorkomen door alle voedingsmiddelen met complexe suikers van je menu te schrappen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want deze voeding bevat heel wat vezels, en die bevorderen dan weer je spijsverteringsproces. Vezels zijn  ook onmisbaar in ieder gezond dieet. Ze volledig weren is dus zeker géén optie. Al deze voedingswaren bevatten deze ook hoge concentraties aan vitaminen, mineralen en antioxydanten. Die stoffen verbieden zou dus veel meer kwaad dan goed doen. 


Onverteerde complexe suikers

Velen zijn niet in staat deze complexe suikers te verteren door de afwezigheid van het alfa- galactosidase enzym. Dit enzym zorgt voor de vertering van enkelvoudige suikers als glucose. Vraag is dus hoe deze mensen aan dit voor het verteren van complexe suikers belangrijke enzym kunnen geraken.

Voedingssupplement brengt oplossing


Landgenoten die tot voor kort met dit opgeblazen gevoel kregen af te rekenen, hadden alleen middeltjes ter beschikking die de ongemakken van niet verteerde complexe suikers onderdrukten. Deze geneesmiddelen pakten dus de gevolgen maar niet de oorzaak aan.  De bron van alle kwaad werd met rust gelaten. Een nieuw voedingssupplement dat het natuurlijke enzym afla galactosidase bevat en voor de maaltijd moet worden ingenomen, brengt de oplossing. Daardoor kan de vertering van deze complexe suikers volledig plaatsvinden. Dit voedingssupplement voorkomt het gistingsproces in je darmkanaal, waardoor er dus geen schadelijke darmgassen worden gevormd.




Vezelrijk voedsel tegen overgewicht

Uitgerekend die etenswaren die deze complexe  suikers aan boord hebben zijn ook erg vezelrijk. Vezels vertragen de doorgang door je darmkanaal, waardoor ze je lange tijd een verzadigd gevoel bezorgen.
Vezels passen in ieder gezond dieet omdat ze het diëten zelf stukken gemakkelijker maken. Zoals gezegd zou het dus veel meer kwaad dan goed doen als we dit vezelrijk voedsel niet meer op tafel zouden brengen.


Verschillende soorten suikers.

Suikers of koolhydraten vormen samen met eiwitten en vetten de hoofdbestandelen van je voeding. Er zijn de eenvoudige suikers zoals glucose dat ook écht naar suiker smaakt en rechtstreeks door je organisme verbrand worden. De complexe suikers zijn samengesteld uit meerdere eenvoudige suikers en kunnen pas verbrand worden door tussenkomst van gespecialiseerde enzymen. Groenten en fruit, allerlei peulvruchten, noten, alle granen en hun afgeleiden,  maar ook chili en tofoe zijn de belangrijkste voedingswaren die complexe suikers bevatten. 

Reacties