Blijven bewegen vermindert pijn bij artrose

Artrose is een reumatsiche aandoening
die het bewegen van de patiënt
enorm bemoeilijkt.
Artrose is een van de vele reumatische aandoeningen waar steeds meer landgenoten het slachtoffer van worden. De slechte kwaliteit van het kraakbeen in de gewrichten is de grootste boosdoener bij artrose dat hevige pijnaanvallen en mobiliteitsproblemen veroorzaakt. Tegen artrose is geen enkel geneesmiddel opgewaasen. Deze aandoening maakt bewegen bijzonder moeilijk. Uitgerekend tijdens de laatste wetenschappelijke onderzoeken kwam aan het licht dat voldoende lichaamsbeweging de beste manier is om de pijn zoveel mogelijk te verzachten. Wat kun je zélf doen om de symptomen van artrose zoveel mogelijk te beperken, en welke sporten zijn het meest aangewezen om de gevolgen van artrose te beperken?


Bewegen wordt meestal als schadelijk beschouwd voor je gewrichten. Volgens de wetenschap is dat een fabeltje. Het kraakbeen waaruit je gewrichten in hoofdzaak bestaan, is een van de weinige weefsels die geen enkel bloedvat bevat. Kraakbeen wordt niet gevoed door bloed, maar met een speciale gewrichtsvloeistof, die door je bewegingen voortdurend in het gewricht wordt gepompt en er vervolgens weer wordt uitgezogen. Dit prces is best vergelijkbaar met de werking van een spons.


Artrosepatiënten moeten blijven bewegen


Omdat artrosepatiënten vooral in hun bewegingen worden gehinderd, gaan ze ervan uit dat lichaamsbeweging hun ziektebeeld negatief beïnvbloed. Niets is minder waar. Regelmatige lichaamsbeweging houdt je gewrichten soepel, het versterkt de spieren rond het getroffen gewricht en vermindert op die manier ook de pijn. Volgens wetenschappers is het van het allergrootste belang dat artroselijders zoveel mogelijk blijven bewegen, en dan zeker met die gewrichten die pijnlijk aanvoelen en/of stijf zijn.


Luister beter naar lichaamssignalen

Artrosepatiënten kunnen  zélf hun pijn verzachten door beter naar de signalen van hun lichaam te luisteren. Stop bij het minste pijnsignaal met sporten en belast je gewrichten voortaan minder. Een speciaal oefenprogramma onder begeleiding van een kinesistis aan te bevelen.  Alle bewegingsvormen zijn uitstekend om je getroffen gewrichten zo soepel mogelijk te houden. Wandelen, fietsen en zwemmen maar ook tai- chi (Chinese bewegingsleer) en yoga zijn aanraders. Zwemmen in een verwarmd zwembad geniet de voorkeur van de wetenschappers. Dat biedt je gewrichten immers extra ondersteuning.
Lang niet alle sporten zijn echter geschikt. Allerlei contactsporten en sporten met een grote lichamelijke belasting en/of piekbelastingen zijn af te raden en dat is eveneens het geval voor een populaire sport als tennis en duurlopen.

Slechte kwaliteit gewrichtskraakbeen


Kwaliteitsverlies van het gewirchtskraakbeen
ligt aan de basis van het ontstaan
van artrose.
Een verslechterde kwaliteit van het gewrichtskraakbeen als gevolg van een reumatische aandoening is de primaire oorzaak van artrose. Artrose heeft met andere woorden niks te maken met gewrichtsslijtage zoals meestal en dus ten onrechte wordt gesteld. Andere oorzaken zijn reumatische artritis of pseudo- jicht, zwaarlijvigheid en obesitas, zware physieke inspanningen en het beoefenen van zware uithoudingssporten. Erfelijke aanleg is zeker ook een belangrijke factor bij de ontwikkeling van artrose.


Nek, rug en schouder

Nek, rug en schouders worden bij artrose
het zwaarst getroffen.

Zowel je nek als je rug en schouders, heupen en knie worden bij artrose het meest getroffen, al kan deze gewrichtsaandoeningen uiteraard in alle gewrichten toeslaan. Startpijn en gewrichtsstijfheid zijn de eerste signalen. Daarbij kan ook de beweeglijkheid van een gewricht sterk verminderen en kan het gewricht kraken of knisperen. In extreme gevallen is er sprake van zwelling en roodheid van het gewricht. Een artrosepatiënt gaat uiteindelijk een vekeerde houding aannemen om zo zijn pijn zoveel mogelijk te beperken.


Pijn en beweeglijkheid


Artrose is niet te genezen. Men zal tijdens de behandeling in de eerste plaats de pijn aanpakken en de beweeglijkheid van de gewrichten zoveel mogelijk in stand proberen te houden. Meestal zal er ook een kinésist worden ingeschakeld die een aangepast oefenprogramma zal opstellen om spieren te versterken, een betere houding aan te leren. Valt er dan nog geen beterschap waar te nemen, dan zal men in de meerderheid der gevallen overgaan tot het plaatsen van een kunstheup en/of een kunstknie.

Reacties