Terug leren ademen tegen hoge bloeddruk na hyperventilatie


Hyperventilatie maakt ook bij ons steeds meer slachtoffers. Vooral de symptomen van deze ademhalingsstoornis zijn bijzonder angstaanjagend, zowel voor het slachtoffer als voor diegenen die er mee geconfronteerd worden. Hyperventilatie is eigenlijk best onder controle te houden, maar deze vervelende aandoening is ook verantwoordelijk voor enkele ernstige nevenverschijnselen. Sommige patiënten houden er een té hoge bloeddruk aan over. Maar wat is hyperventilatie nu precies? Wat kan je doen om hyperventileren te voorkomen, en hoe geraak je van je té hoge bloeddruk af als gevolg van hyperventilatie, een nevenverschijnsel dat zelfs door vele artsen niet ernstig wordt genomen?


Diegenen die met hyperventilatie worden geconfronteerd, krijgen hun ademhaling niet of nauwelijks onder controle. Hyperventileren is een extreme vorm van veel té intensief ademhalen. Krijg je kort na mekaar aanvallen van hyperventilatie te verwerken, dan raak je veel koolzuurgas kwijt dat niet vervangen wordt.  Als gevolg daarvan wijzigt de verhouding zuurstof/koolzuur in je bloed. De belangrijkste symptomen van hyperventilatie zijn angst, benauwdheid, hevig transpireren, duizeligheid, hartkloppingen, slecht zien, tintelingen en een verdoofd gevoel in handen en voeten. 
Al deze klachten vergrote je angst. Daardoor vergroten je  klachten en ga je weer hyperventileren. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht, die je selchts erg moeizaam kan doorbroken.


Tekort aan koolzuur maakt je angstig 


Ademhalen doe je instictief, van bij je geboorte. Daarbij adem je zuurstof in en koolzuurgas uit. Je ademhaling past zich echter razendsnel aan. In rust zal je veel trager ademen dan bij zware lichamelijke inspanningen. Bij hyperventileren is je ademhaling echter compleet het noorden kwijt. Dat komt zelfs dikwijls zonder het zelf beseffen. Tijdens een aanval van hyperventilatie krijg je amper koolzuurgas binnen. Dat zorgt voor problemen. Bij het uitademen geraak je heel wat koolzuurgas kwijt. En uitgerekend koolzuur werkt kalmerend. Verlies je te veel koolzuur,en krijg je te weinig binnen, dan wordt je zenuwstelsel extra geprikkeld. Ga je trager ademen, dan stijgt je concentratie aan koolzuur, en verdwijnen langzaam ook de vervelende symptomen van hyperventilatie.


Tekort aan stresshormoon


Tijdens paniekaanvallen veroorzaakt door het hyperventileren, geraken je neurotransmitters vlugger opgebruikt, waardoor een tekort aan serotonine, hét stresshormoon, ontstaat. Als reactie op dit proces gaat je lichaam extra noradrenaline aanmaken. Door deze wanverhouding ontstaan hartkloppingen, duizeligheid, het beklemmend gevoel in je borststreek en ernstige ademnood. Met het aanleren van de juiste ademtechnieken kan men het tekort aan serotonine vlug weer goed maken. 


Angst en stress behandelen


Tegen hyperventileren zijn geen geneesmiddelen beschikbaar, wel tegen angst, spanningen en stress, de belangrijkste oorzaken voor het ontstaan van hyperventilatie. Op termijn is het echter belangrijker de oorzaken van angst en stress aan te pakken.Sommige patiënten die hebben ook last van te hoge bloeddruk. Die verdwijnt meestal samen met  hyperventileren.


Terug leren ademen


Met aangepaste oefeningen kan je weer rustig leren ademen, dat zal de aanvallen van hyperventilatie verminderen waardoor je minder angstig en gestresserd zult zijn en je bloeddruk zal dalen. Door opnieuw te leren ademen en je gedaalde bloeddruk, zal je de vicieuze cirkel eindelijk kunnen doorbreken waarin je door het hyperventileren terecht was gekomen.

 

 










.

Reacties