Stoppen met roken kan je niet alleen

Droomde je al langer van definitief te stoppen met roken, maar slaagde je tot hiertoe nooit in je opzet? Stoppen met roken heeft altijd een positieve invoed op je gezondheid,  zelfs al ben je al gans je leven een verstokte roker. Vraag daarbij is uiteraard hoe je definitief kan stoppen met roken, en wat er dan precies iedere keer weer verkeerd liep wanneer je terug naar de sigaret greep? Bestaat er wél een methode die je definitief van roken af helpt? Hoe ga je daarbij te werk, en met welke voorschriften hou je rekening om voortaan volledig rookvrij door het leven te gaan?

Motivatie en wilskracht zijn belangrijk bij je strijd tegen roken. Maar wilskracht en motivatie alleen zijn niet genoeg om in je opzet te slagen. Er zijn niet alleen de invloeden vanuit je omgeving die daarbij een rol bij spelen. Zij maken stoppen met roken precies zo moeilijk. Stoppen met roken doe je niet alleen. Wil je succesvol stoppen met roken, dan doe je dat niet alleen, maar zoek je bij voorkeur gespecialiseerde hulp

Professionele begeleiding verhoogt je slaagkansen


Met professionele begeleiding vergroot je jouw slaagkansen aanzienlijk. Die professionele begeleider kan zowel je  (huis) arts als reen tabakoloog zijn. Zij zullen je extra proberen te motiveren om allerlei hindernissen en problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Je arts of tabakoloog heeft daarvoor verschillende methoden ter beschikking om je bij jouw rookstop te helpen.

Individuele begeleiding succesvol

                                                            

Je zal het tijdens je ontwenning niet altijd even gemakkelijk hebben. Een persoonlijke en professionele begeleiding kan dan écht nuttig zijn. Met deskundige hulp kan je zich maximaal voorbereiden om een nieuw leven  zonder de rookduivel. Een deskundig begeleiding gecombineerd met farmacologische hulpmiddelen garanderen je de meeste kans op slagen.


Stoppen met roken doe je samen 

Proberen te stoppen met roken doe je bij voorkeur niet alleen, maar in groepsverband. Tijdens deze bijeenkomsten wordt je  lichamelijke én geestelijke afhankelijkheid aan roken bijgestuurd. De nadruk ligt op het groepsgevoel. Samen doorgaan naar hét moment waarop je samen stopt met roken, blijkt doeltreffend.

Tabakstop: gratis advies en ondersteunig

Naast deze begeiling kan je ook steeds beroep doen op de telefonische (0800/111.00) of online begeleiding van door Tabakstop, op alle werkdagen steeds bereikbaar tussen 15 en 19 uur. Ben  je voor een meer individuele begeleiding, dan kan  je online terecht bij de RookStopCoach van datzelfde Tabakstop op http://www.tabakstop.be/. Met al je vragen kan je terecht op advies@tabakstop.be


Hoe nuttig zijn nicotinevervangers?

Je kan uiteraard ook gebruik maken van zogenoemde nicotinevervangers, maar hoe doeltreffend zijn die? Nicotinevervangers kunnen je helpen in je opzet te slagen. Ze verminderen allerlei ontwenningsverschijnselen én je zin in roken. Nicotinevervangers zijn pas écht effectief wanneer je ze gebruikt zoals het hoort. Met nicotinekauwgom, pleisters, zuigtabletten en inhalers heb je de keuze uit verschillende mogelijkheden.


Geneesmiddelen tegen ontwenningsverschijnselen


Je kan de typische ontwenningsverschijnselen ook proberen te bestrijden met geneesmiddelen. Brupropion en varenicline zijn daarbij het meest gebruikt. Bij verschillende van deze geneesmiddelen is het niet nodig nicotinevervangers te gebruiken. Laat je over de verschillende mogelijkheden informeren door je huisarts. Hou er wél rekening mee dat deze geneesmiddelen ernstige neveneffecten zoals depressies kunnen veroorzaken.


Doeltreffendheid niet wetenschappelijk bewezen

Naast al deze min of meer doeltreffende methoden en geneesmiddelen, zijn er een aantal rokers die zijn kunnen stoppen met methoden waarvan de doeltreffendheid tot hiertoe nog niet wetenschappelijk werd bewezen:
  • Lasertherapie: hiermeer probeert men de behoefte aan nicotine te verminderen door een aantal drukpunten in je lichaam op een pijnloze manier te stumileren met een softlaser.
  • Acupunctuur: met behulp van naalden, meestal aangebracht op je hoorschelp, tracht men ook met deze methode je ontwenningsverschijnselen en drang naar nicotine zoveel mogelijk te verminderen.
  • Hypnose: hier bevindt de patiënt  zich zoveel mogelijk in een ontspannen toestand, waarin  hij of zij bepaalde voorstellen die kunnen helpen bij het stoppen met roken, gemakkelijker zal aanvaarden. Met hypnose wil men ook je motivatie stimuleren.
  • Problemen en/of stress: Om proberen te stoppen met roken heb  je tijd nodig. Je doet dit bij voorkeur in een vakantieperiode. Stoppen met roken is een bewuste keuze, die je best neemt in een periode zonder problemen of stress.

Reacties