Met dadels gezond de winter door

Wellicht kende je die gladde, gerimpelde vrucht wel, maar wist je ook dat het eten van dadels je gezondheid op peil houdt? Verse dadels zijn een bron van vezels, vitaminen, mineralen en antioxydanten. Hier vind je meestal gedroogde dadels, maar deze zijn zeker niet minder gezond. Gedroogde dadels hebben een hogere voedingswaarde. Deze exotische vrucht is bijzonder populair in zuiderse en Arabische landen, waar ze dagelijks op menu staan. Hier zijn de gezondsheidseffecten van dadels nog te weinig gekend, maar nu de wereldkeuken steeds dichterbij komt, komt ook hier stilaan veranderiing in. Ze worden hier vooral gebruikt in koeken en gebak. Hoe gezond zijn dadels en welke verschillen bestaan er tussen verse dadels en hun gedroogde broertjes?


Dadels zijn hier nog niet zo erg populair, maar gezond zijn ze wél. Ze zijn niet alleen rijk aan vezels. Dadels bevatten ook hoge concentraties aan allerlei vitamines, mineralen en antioxydanten en veel vitamine C, in het viiruitzicht van de winter bijzonder intressant. Van vitamine C is bekend dat het vooral aanwezig is in citrusvruchten als citroenen, sinaasappelen, limoenen en pompelmoezen, maar ook in kiwi's en dadels. Vitamine C stimuleert je immuumsysteem en verhoogt je weerstand. Op die manier brengen dadels je gezond de komende winter door. Vitamine C verzacht de vervelende symptomen van verkoudheden, griep, bronchitis en andere infecties van zowel de bovenste als onderste luchtwegen.


Krachtig oxydant stopt verouderingsproces 

Vitamine C  is ook een zeer krachtig antioxydant, dat je beschermt tegen de vrije radicalen, verantwoordelijk voor ons verouderingsproces. Dadels zijn darrdoor efficiënt tegen allerlei ouderdomskwalen als te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en kanker.


Dadels passen in ieder gezond dieet

Dadels bevatten geen slechte cholesterol, onder meer verantwoordelijk voor zwaarlijvigheid en obesitas. Dadels zijn aan te bevelen aan  iedereen die via een gezond dieet overtollig gewicht kwijt wil. Slechte cholesterol doet op termijn ook je aders dicht slibben, waardoor het te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten veroorzaakt. Dadels bevatten ook veel ijzer, en dat vergemakkelijk de zuurstofopname  door je bloed. Zuurstofrijk bloed zorgt voor meer energie.



Bloedarmoede bij senioren

Dadels zijn ook rijk aan vitamine B6, een vitamine die vooral je stofwisseling gunstig beïnvloed. Vitamine B6 zorgt voor een snelle verbranding van vetten, koolhydraten en proteïne. Vooral vlees, vis, alle peulvruchten en volkorenproducten, melk, en groenten en fruit leveren je deze vitamine. Een tekort aan vitamine B6 zorgt voor depressies, hart- en vaatziekten, te hoge bloeddruk en verwardheid bij bejaarden. 
Voor deze laatsten is deze vitamine onmisbaar.
Deze verhoogt niet alleen hun weerstand, maar zorgt voor extra aanmaak van bloed en een sterk zenuwstelsel.


Gedroogde dadels zorgen voor extra voedingswaarden


Verse dadels zijn hier nauwelijks te vinden. Ze zijn dik, voelen vochtig aan en vallen op door hun gladde schil. Onrijpe dadels zijn goedkleurig, maar zelfs dan zijn ze geschikt voor consumptie. Deze onrijpe dadels hebben harder vruchtvlees en een minder uitgesproken honingsmaak. Laat ze bij voorkeur rijpen op kamertemperatuur. Dadels zijn probleemloos in te vriezen. Dadels zijn hier te lande hoofdzakelijk in hun gedroogde versie te vinden. Deze zijn opvallend kleverig en zoet. Door zuidvruchten te drogen verliezen ze heel wat vitamine C, alle andere gezonde bestanddelen blijven onaangetast. Ze hebben een veel sterker aroma, een hogere voedingswaarde en leveren daardoor ook meer energie. Door het drogen van dadels verliezen ze exotische al hun vocht en blijven hun koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen volledig behouden.

Hoge concentratries dieetmineralen

Naast alle gezonde bestanddelen waar ook verse dadels over beschikken, zijn gedroogde vruchten rijk aan dieetmineralen als mangaan, ijzer, magnesium, fosfor natrium, koper en kalium, en foliumzuur (onmisbaar voor zwangere vrouwen). Verse en gedroogde dadels zijn gezonde snacks en aanraders voor zowel opgroeiende kinderen als ouderen.

Reacties