Lichttherapie helpt tegen winterdepressie

Je voelt je constant moe, hebt in niks zin en alles is je duidelijk te veel. Je ziet er tegen op 's morgens uit je bed te komen en mijdt zoveel mogelijk alle sociaal contact. Je kan daarentegen wél op alle uren van zowel dag als nacht eten, hoe zoeter en vettiger,  en hoe prettiger.  Herken je deze symptomen, dan is de kans op een najaars - of winterdepressie erg groot. Wat is dat een winterdepressie en wat zijn de oorzaken ervan? Kun je zélf iets doen om zo'n vervelende winterdip te voorkomen? En als je er uiteindelijk toch het slachtoffer van werd, hoe ziet er dan de behandeling uit?


De dagen worden grijzer, mistig en veel korter. De nachten daarentegen langer en kouder. Ieder jaar steekt in deze periode van het jaar de winterdepressie weer de kop op. Voor diegenen die met zo'n winterdepressie worden geconfronteerd een bijzonder vervelende periode, die verder  wordt gekenmerkt door een plotse en onverklaarbare gewichtstoename en een gebrek aan activiteit en initiatief. Iedereen kan het slachtoffer worden van een winterdepressie, maar de vrouwen zijn hier duidelijk in de meerderheid.


Gebrek aan daglicht


Een winterdepressie is in de eerste plaats het gevolg van een gebrek aan licht. We hebben dit daglicht broodnodig voor de aanmaak van cortisol, een hormoon dat je beschermt tegen stress en je verder wakker, aandachtig en actief houdt. Niet iedereen heeft behoefte aan evenveel licht, dat verschilt van persoon tot persoon. Daar is onze biologische klok verantwoordelijk voor. Je biologische klok maakt je duidelijk wanneer het bedtijd is of tijd om weer op te staan. In de herfst en in de winter daalt de hoeveelheid daglicht. Daardoor kan je biologische klok ontregeld geraken.
Een gebrek aan daglicht verstoort het melatominegehalte in je lichaam, en dat ligt op zijn beurt dan weer aan de basis van een sterke daling van het gelukshormoon serotonine.

Ga wandelen, ook in de vrieslucht

We kunnen de symptomen van een winterdepressie verzachten, of in het beste geval helemaal doen verdwijnen door meer licht. Je lichaam zal daarop onmiddellijk reageren door meer melatomine aan te maken. Een wandelingetje in de buitenlicht zal je goed doen, en in de meeste gevallen je gebrek aan daglicht compenseren.

Lichttherapie efficiënt tegen winterdip

Voor velen is die compensatie echter onvoldoende. Voor hen is er de lichttherapie die steeds populairder wordt. Producenten spelen daar uiteraard wat graag op in, en brachten de laatste jaren verschillende modellen op de markt die je in staat stellen zelfs thuis van zo'n deugddoende lichttherapie te genieten. Al deze toestellen zijn lang geen gadgets zoals sommigen nog altijd ten onrechte beweren. Wetenschappers zijn van de doeltreffendheid van deze toestellen al lang overtuigd. Deze apparaten voor thuistherapie helpen je het tekort aan zowel melatomine en serotonine op te vangen, waardoor je zich weer beter gaat voelen.

Kies voor stevige winterkost

Naast voldoende daglicht, speelt ook je voeding een belangrijke rol. Deze moet voldoende dierlijke proteïne bevatten.  Ruil daarom allerlei light slaatjes voor stevige winterkost, zelfs als ontbijt.
Gebruik zo weinig mogelijk geraffineerde suikers die vooral terug te vinden zijn in frisdranken, snoek, gebak en alle zoete tussendoortjes. Dranken als cafeïne, cola en thee zorgen voor een kortstondige opkikker, maar ook voor extra aanmaak van adrenaline en een nieuwe energiedip. Hou je energieniveau op peil, dat houdt ook je stofwisseling op het gewenste toerental.


Verduister je slaapkamer

Verduister tijdens het najaar en de winter zoveel mogelijk je slaapkamer, dat stelt je lichaam in staat ook 's nachts voldoende van het slaaphormoon melatomine aan te maken, dat op zijn beurt gedurende de dag  voor de nodige hoeveelheid cortisol zorgt.


Reacties