Bananen helpen tegen nicotineverslaving


Bananen zijn ongezond vanwege hun hoge concentratie snelle en dus ongezonde suikers. Ze passen evenmin in een gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon. Voor al diegenen die hun overtollig gewicht eindelijk definitief overboord willen gooien zijn bananen te mijden, want échte dikmakers. Is dit werkelijk zo, of zijn dit pure verzinsels, en welk effect heeft het eten van bananen dan wel op je gezondheid?

Bananen zijn erg omstreden, niet alleen voor wat hun effect op je gezondheid betreft. Volgens tuinbouwdeskundigen behoren ze tot de groenten. Voor anderen  groeien bananen dan weer aan geen échte bomen, omdat bananenbomen geen houten stam vormen. Wat er ook van zei, feit is dat je er bijzonder goed aan doet om regelmatig, zoniet dagelijks, bananen naar binnen  te werken. Deze zoete lekkernij is bijzonder rijk aan allerlei vitaminen en mineralen en zoveel meer. Inderdaad, tijdens recent wetenschappelijk onderzoek kwamen nog heel wat meer kwaliteiten van bananen aan het licht.


Voedingswaarde van bananen

Bepalend voor het effect van bananen op je zondheid, is hun voedingswaarde. Deze voedingswaarde verschilt van banaan tot banaan, en is van verschillende factoren afhankelijk. Landen als Ecuador, Costa Rica, Panama, Honduras, Columbia en Guatemala zijn de belangrijkste leveranciers van bananen. Hun voedingswaarde wordt bepaald door de bodemgesteldheid van daar waar ze vandaan komen, van het aantal uren zonneschijn waar ze werden aan blootgesteld en van de soort bananen. Hun rijpheid is de belangrijkste factor voor het bepalen van hun voedingswaarde.

Bananen geven je een extra energie- boost


Bananen zijn uitzonderlijk rijk aan allerlei vitaminen en mineralen, koolhydraten en proteïnen. Door hun hoge concentratie aan snelle suikers, geven ze je snel na het verorberen een enorme energie- boost. Bananen zijn dan ook hét favoriete tussendoortje van (langeduur)sporters. Met zijn 88 caloriën per honderd gram, leveren bananen maar liefst het dubbel aantal caloriën dan de meeste andere fruitsoorten. Toch zijn bananen géén dikmakers.Naast natuurlijke suikers bevatten immers heel wat voedingsvezels,  belangrijk voor iedereen die een of andere dieet volgt.  Gecombineerd met deze voedingsvezels, worden de de aanwezige natuurlijke suikers in bananen opvallend langzaam omgezet in vet. Een ander gunstig effect van het eten van  bananen op je gezondheid is het feit dat bananen compleet cholesterol vrij zijn.

Minder rijpe bananen het gezondst

Onrijpe bananen bevatten zetmeel en latex. Tijdens hun rijpingsproces wordt latex afgebroken, waardoor ze hun oorspronkelijke bittere smaak ruilen voor hun aangename, zoete smaak. Eens volledig gerijpt, bevatten bananen maar liefst twintig procent meer suikers. Om tandenbederf te voorkomen kies je dus best voor minder rijpe bananen. Onrijpe bananen kunnen enkele dagen narijpen op kamertemperatuur. Bewaar bananen nooit in je koelkast, ze zullen er immers vlug bederven. Bananen houden evenmin van plotse temperatuurschommelingen.

Rijk aan vitaminen

Deze gele gezondmakers bevatten ook heel wat vitamine A, B1, B2, B6, B12 en vitamine C. Vitamine C verzacht de vervelende symptomen van verkoudheden en griep. Naast magnesium en kalium zijn bananen ook rijk aan ijzer, onmisbaar bij aandoeningen van je schildklier en voor zwangere vrouwen.

Helend effect van bananen

Dankzij de aanwezigheid van vitaminen en mineralen, hebben bananen een helend effect. Onrijpe bananen zijn doeltreffend tegen maagzweren en maagzuure, bij allerlei darmproblemen. Ze zijn ook efficiënt tegen ernstige diarree

Bananen helpen tegen nicotineverslaving

Koester je plannen om te stoppen met roken, eet dan dagelijks bananen. Inderdaad, dankzij de aanwezigheid van vitamine B6 en B12, helpen bananen je tegen de klassieke ontwenningsverschijnselen, veroorzaakt door nicotine.

Reacties