Weerstand versterken tegen winterkwaaltjes


Steeds meer landgenoten lopen er al hoestend, niezend en snotterend bij, en dat zal er ongetwijfeld niet beter op worden. Het najaar is weer in 't land en dat voel je aan zowel je lichamelijke en sommige ook aan hun geestelijke conditie. Het vroege najaar is dan ook hét moment om je weerstand extra te versterken. Alleen zo kan je vervelende winterkwaaltjes voorkomen of versneld genezen. Wat kun je er aan doen om je immuumsysteem extra te stimuleren? Naast een gezonde en gevarieerde voeding, heb je heel wat natuur- en homeopathische geneesmiddelen ter beschikking om koning winter aan te pakken.



We worden er bij iedere verandering van de seizoenen mee geconfronteerd. Precies op het moment dat we een versterkt immuumsysteem broodnodig hebben om voldoende weerstand te kunnen bieden tegen allerlei bedreigingen van buitenaf, is datzelfde immuumsysteem op zijn zwakst.

Gezonde voeding en levensstijl  

 

Om je weerstand te verhogen, heb je in de eerste plaats nood aan een gezonde, evenwichtige én gevarieerde voeding. Extra vitaminen, mineralen en voedingssuppelementen horen daarbij.  Echinacea helpt je daarbij.

 

Natuurlijke weerstandsverhoger



Iedereen beschikt over een eigen, natuurlijke weerstand tegen ziekteverwekkers. Je weerstand zorgt er voor dat bacteriën en virussen geen kans krijgen je ziek te maken. Een goede weerstand is belangrijk bij het voorkomen van griep en verkoudheid, en allerlei infecties van je luchtwegen. Worden we toch ziek, dan zorgt een goede weerstand voor een sneller herstel.

 Echinacea (vb. Echinafoce van dokter Vogel) is een natuurlijke weerstandsverhoger. Dit puur natuurproduct  brengt je immuunsysteem in een  hogere versnelling. Daardoor neemt je weerstand tegen allerlei bacteriële en virale infecties sterk toe, en neemt je risico op verkoudheden, griep, en bronchitIs af.  Je kan het versterkend effect van echinacea nog verhogen door het te combineren met een extra dosis vitamine C.

Echinacea doet méér dan je weerstand verhogen. Het helpt je een verminderde lichamelijke conditie snel te boven te komen.

Vitamine C voor gezonde luchtwegen

Vitamine C is doeltreffend tegen allerlei allerlei infecties van je luctwegen, verhoogd je weerstand, vergemakkelijkt de opname van ijzer en fosfor, en is een sterk antioxydant dat je gezonde lichaamscellen extra beschermt tegen de schadelijke vrije radicalen die je gezondheid bedreigen, zeker bij de wisseling van de seizoenen. 
Citrisvruchten en seizoensgroenten zijn de belangrijkste leveranciers van vitamine C.
Extra lichaamsbeweging


Mensen met een verzwakt immuumsysteem die ieder seizoen met typische winterkwalen hebben af te rekenen, hebben niet alleen nood aan weerstandsverhogende middelen, maar zeker ook een extra lichaamsbeweging, zelfs in koude vrieslucht. 
Extra vitaminen en mineralen, voldoende lichaamsbeweging en een gevarieerde voeding verzekeren je voldoende weerstand tegen allerlei winterse invloeden.
 Zilverrijst, verse en rauwe seizoensgroenten als geraspte wortelen, witte kool en knolselder, vers fruit, zure melkproducten als yoghurt, karnemelk en kwark zijn stevige aanraders.

 

Koninginnebrij  geschenk van de natuur


Koninginnebrij is een ander natuurproduct tegen een verminderde lichamelijke weerstand. Koninginnebrij dankt zijn doeltreffendheid aan zijn hoge concentraties aan koolhydraten, essentiële vetzuren, aminozuren, mineralen als koper, ijzer en fosfor en vitamine B en biotine. Het zorgt ook voor een extra dosis choline, dat ook je geheugen versterkt. Het zorgt voor  extra energie, brengt je cholesterolpeil op niveau, is bestand tegen de meeste virale en bacteriële infecties, én zelfs doeltreffend tegen bloedarmoede en depressies.

 

 Beperk snoep en frisdrank



Heb je geregeld last van verkoudheden en griep, gebruik dan zo weinig mogelijk snoep en frisdranken, wit brood, allerlei deegwaren als pasta en rijst, en suiker en meelproducten. Al deze producten bezitten niets aan vitamine B, calcium, zink en chroom, allemaal stoffen die je immuumsysteem stimuleren.

Extra tips voor een verhoogde weerstand

 

  • Eet voldoende vers fruit en verse groenten, en drink bij voorkeur water, kruidenthee, en  versgeperst vruchtensap.
  • Extra lichaamsbeweging, zeker in de buitenlucht zorgt voor een betere doorbloeding en een voldoende aanvoer van voedingsstoffen.
  • Neem voldoende ontspanning en slaap, vermijd stress zo veel mogelijk) regelmatige lichaamsbeweging, bij voorkeur in de frisse buitenlucht, dat zorgt voor een beter doorbloeding en daarmee voor een goede aanvoer van voedingsstoffen.

Reacties