Gezonde voeding tegen stress

In onze prestatiemaatschappij is stress nooit veraf. Als stress toeslaat is het aan ons om deze de baas te blijven. En dat gaat gemakkelijker dan je wel denkt. Wetenschappers hameren nu al jaren op het belang van  een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding. Dat zorgt niet alleen voor je lichamelijke gezondheid. Een evenwichtige voeding heeft ook positieve effecten op je geestelijke ingesteldheid. Zo toonden de resultaten van  recent wetenschappelijk onderzoek dat stress in vele gevallen is te voorkomen door een aangepaste voeding. Welke voeding is dan geschikt om stress en stemmingswisselingen te voorkomen en eventueel te behandelen? 



Iedereen van ons werd er ongetwijfeld al mee geconfronteerd. Stresskonijnen grijpen onmiddellijk naar zoetigheden en vooral naar vettige hapjes om zich weer goed in hun vel te voelen. Je dagelijkse voeding heeft ongetwijfeld invloed op zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid. Zoet en vet eten heeft meestal het averechtse effect. Het 'goed gevoel' als gevolg van het eten van allerlei zoetigheden is van erg korte duur. Zoete en vette voeding geeft je een opgeblazen gevoel, en daar is dan weer die stress, nog erger dan voordien, en  deze vicieuze cirkel is zonder hulp haast onmogelijk te doorbreken.

 

Kies voor natuurlijke suikers



Suikerrijk voedsel beïnvloed negatief je gemoedsgesteltenis en kan zo stress veroorzaken. Na de suikerpiek als gevolg van het eten van zoetigheden, krijgen je meestal met een ernstige daling van je suikerspiegel af te rekenen. En dan slaat de stressduivel meedogenloos toe. Pak de oorzaak van je stress aan, door het vervangen  van zoetigheden door gezond voedsel met natuurlijke suikers als dadels, vijgen of abrikozen. Dit fruit is rijk aan vitaminen, mineralen en vezels. Onvoldoende of ongezond eten veroorzaakt vermoeidheid, prikkelbaarheid, stress en een terneergeslagen gevoel. In extreme gevallen is het zelfs mede- verantwoordelijk voor het ontstaan van een depressie.

 

Stress en het stresshormoon


Om stress doeltreffend te bestrijden, is het belangrijk wat en wanneer je eet belangrijk. Eet je verkeerde zaken op een verkeerd moment, dan zal dit je concentratie aan je cortisol, hét stresshormoon, negatief beïnvloeden. Eet je onregelmatig én ongezond, dan geraakt je hormonenhuishouding vlug overhoop ontregeld, en dat is het moment waarop je naar zoet, vettig en ongezond voedsel grijpt.

 

Trage koolhydraten echte stress killers




Trage koolhydraten zijn echte stress killers. Aardappelen, brood, pasta, rijst en deegwaren leveren je de meeste trage koolhydraten. Deze stimuleren je hersenen en zo de extra aanmaak van serotonine, een hormoon dat je ontspant, en ook je emoties beïnvloed. Serotonine wordt dan ook hét happy hormoon genoemd. Snelle koolhydraten die je aantreft in allerlei suiker en frisdranken, hebben het tegenovergestelde effect en veroorzaken stress.

 

 

Verse vis, groenten en fruit



In een gezond voedingspatroon staan verse vis, groenten en fruit centraal. Deze leveren je voldoende essentiële aminozuren, waardoor gemoedsgesteltenis gunstig beïnvloeden. Essentiële aminozuren woorden niet door je lichaam aangemaakt, zodat je ze van buitenaf moet krijgen.Voor de aanmaak van het gelukushormoon serotonine heb je tryptofaan, een essentieel aminozuur, nodig en dat wordt je geleverd door brood en broodproducten, kaas, melk, schelpdieren, intvis, noten, pruimen en (exotisch) fruit.


Vezelrijk voedsel en je hongergevoel


Vezelrijk voedsel geeft je langer een verzadigd gevoel en voorkomt nachtelijke eetbuien. Slachtoffers van stress krijgen hongeraanvallen op de meest onmogelijke momenten. Eet daarom overdag vezelrijke voeding, dat zal 's nachts voorkomen dat je het bed uitmoet om te eten. Vezels vind je vooral in bruin brood, donkere pasta, rijst en in verse groenten en fruit.

 

Magnesium voor ontspannend gevoel


Magnesium geeft je een ontspannend gevoel en heeft een gunstige invloed op stress. Het zorgt eveneens voor het overbrengen van zenuwprikkels, en voor ontspannen spieren. Groenten, fruit en allerlei graanproducten zijn de belangrijkste leveranciers van magnesium.

 

Vitamine C en antioxydanten voor extra weerstand




Zowel vitamine C als antioxydanten verhogen je weerstand en beschermen tegen de vrije radicalen die je lichaam binnen dringen en je ziek maken. Chronische stress tast je weerstand aan, waardoor je risico op allerlei aandoeningen toeneemt. Groenten en citrusvruchten als kiwi, sinaasappelen, citroenen, pompelmoezen, limoenen én zeker bosbessen zijn rijk aan vitamine C en antioxydanten en versterken je immuumsysteem.

 

 

Vitamine B verminderen stemmingswisselingen





Bij een gezond, evenwichtig én gevarieerd voedingspatroon mogen voedingsmiddelen met een hoge dosis Vitamine B zéker niet ontbreken. Volgens wetenschappers hebben vitamines van de B- familie immers een gunstige invloed op je psychologisch evenwicht en stemmingswisselingen. Zowel bruin brood, als mager vlees, melkproducten, aardappelen en allerlei bladgroenten bevatten hoge concentraties aan vitamine B. Zij die houden van een snelle hap worden geconfronteerd met ernstige tekorten aan vitamines B. Zij kunnen deze tekorten wegwerken door het nemen van  allerlei voedingssupplementen.

Reacties