Gezond voedsel voor je ideaal gewicht

We streven allemaal  naar ons meest ideale gewicht, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Velen van ons kampen met overgewicht, en hun aantal wordt er zeker niet minder op, integendeel. De ene bereikt zijn meest ideale gewicht veel vlugger dan de andere, en er zijn zelfs die, ondanks al hun inspanningen, hun streefgewicht nooit bereiken. Er zijn er zelfs die gewicht bijwinnen door het drinken van een glas water. Zowel voedingsspecialisten als diëtisten hebben het steeds over gezond voedsel en gezonde voeding, en een evenwichtig en gevarieerd leef- en voedingspatroon. Maar aan wat denken ze als ze het over gezond voedsel en gezonde voeding?



Gezond eten en drinken gaan samen, en daar ziet iedereen het belang van in. Dé hamvraag daarbij is uiteraard wat men onder gezond voedsel verstaat? Zéker is dat vers en gevarieerd bij staat bij een gezonde voeding centraal staan. Gezond voedsel is van levensbelang voor al je lichaamsfunctie. Zo'n voedsel is in de eerste plaats dagvers en bestaat hoofdzakelijk uit groenten en fruit, mager vlees, vis en zuivelproducten. In een gezond en evenwichtig voedingspatroon eet je zo weinig mogelijk rood vlees en vette voedingsmiddelen.


Gezond ontbijt met fruit en magere zuivel


Om je dag met voldoende energie te starten, is een gezond en voedzaam ontbijt onontbeerlijk. Je kan daarbij de klassieke muesli bijvoorbeeld vervangen  door zeven granenmix en/of havermoutvlokken. Bij gezond voedsel en een gezond ontbijt mogen zowel fruit en zuivel zoals magere yoghurt en kaas, niet ontbreken. En vergeet bij je ontbijt je kakelvers eitje niet, zo start je de dag met een goed humeur. Recent onderzoek wees zelfs uit dat dagelijks één eitje zéker niet nadelig is voor je gezondheid.


Verzadigde en onverzadigde vetten 


Onverzadigde vetten zoals omega 3-6-9 heb je dagelijks nodig om je gezondheid en lichamelijke conditie op het gewenste peil te houden. Verzadigde vetten daarentegen horen niet thuis in het lijstje van gezond voedsel. Eet daarom met mate rood en vet vlees, vette kaassoorten en andere vette zuivelproducten. Kies voor mager als kip en kalkoen, eet vooral vette vissoorten zelfs vette als paling, zalm, makreel, haring en sardines. Deze bevatten hoge concentraties onverzadigde en dus goede vetten. Deze gezonde vetten zijn ook aanwezig in allerlei noten. Zowel gefrituurde als gebakken voedinsgmiddelen en zoete en vette tussendoortjes zijn geen aanraders. Saus is een dikmaker en bevat veel verzadigde vetten. Vervang saus door kruiden. Kies in de mate van het mogelijke voor light producten, maar wees daarbij voorzichtig met kunstmatige zoetstoffen als aspartaam en sacharine. Niet alleen gezond eten is belangrijk, gezond drinken is dat minstens evenveel. (kruiden)Thee en... water verdienen je voorkeur!

Reacties