Finse sauna doet gezond je overgewicht wegsmelten

We willen allemaal zo lang mogelijk jong en gezond blijven. Dat maakt van vele badkamers echte wellness- en beauty centra. Een thuissauna neemt daarbij een belangrijke plaats in. Maar hoe kiezen we de meest geschikte sauna, er is immers keuze te over. Er zijn inderdaad vele soorten sauna's, waarbij de Finse  ongetwijfeld de meest bekende en populaire. Deze Finse sauna zorgt voor een extreme en droge hitte. Bij een bezoek aan de Finse sauna moet je er zeker rekening mee houden dat hoe hoger je zit, hoe heter en vochtiger de lucht wordt.Temperaturen tot ruim honderd graden zijn daarbij lang geen uitzondering. Toch blijft dit voor de meesten draaglijk, dankzij de hoge luchtvochtigheidsgraad die varieert van amper 5 tot maximum 30 procent.

In onze stressmaatschappij, met depressies, burn- outs en angstaanvallen tot gevolg, is het zeker niet onlogisch dat we met z'n alleen meer en meer op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden om deze momenten tot een minimum te beperken. Een saunabezoek wordt hierbij steeds populairder. Dat geeft je dan ook een extra dosis energie, én een positief effect op je gezondheid en lichamelijke conditie. Is een bezoek aan de sauna wel voor iedereen geschikt, en welke voorschrijften respecteren je om alles binnen de perken te houden?

Irritatie luchtwegen voorkomen


De hitte in de Finse sauna wordt geproduceerd door een elekrische kachel. Op deze kachel legt men stenen, die moeten zorgen voor een gezond klimaat in je Finse saunacabine. Om irritatie van je luchtwegen te voorkomen, worden deze stenen regelmatig met koud water overgoten. De combinatie van hoge temperaturen met een lage luchtvochtigheid maakt, dat je enorm gaat zweten.

Afkoelen noodzakelijk

Een beurt in de Finse sauna blijft zéker niet beperkt tot opwarmen en stevig zweten. Na de grote hitte, volgt een plotse afkoeling met... koud water. Deze afkoeling is noodzakelijk om de gezondheidseffecten van de Finse sauna maximaal te benutten.
In de Finse sauna, stijgt je lichaamstemperatuur tot zo'n 39 graden. Als verdedigingsmiddel voor het in stand houden van alle lichaamsfuncties, zetten je bloedvaten uit in zowel huid als armen en benen. In plaats van de tien procent in normale omstandigheden, stroomt nu maar liefst zeventig procent bloed door je huid. Je geeft je overtollige lichaamswarmte af aan je omgeving, en je zweet als een paard. Dat doet je bloeddruk dalen. Je té warme bloed wordt afgevoerd en vervangen. Door het uitzetten van je bloedvaten daalt je bloeddruk, klopt je hart  krachtiger voor een betere doorbloeding en een daling van je bloeddruk. Dat alles heeft een gunstig effect op je algemene conditie en je gezondheid. Je lichaam geraakt zo ook al zijn schadelijke afvalstoffen, kwijt en je overtollige kilo's smelten weg als sneeuw voor de zon. Een bezoek aan de (Finse) sauna werkt ontspannend voor je spieren en gewrichten en is niet alleen gunstig voor je lichamelijke-  maar zeker ook voor je geestelijke gezondheid.


Zware maaltijden en alcohol te mijden

Om van de voordelen van een saunabezoek ten volle te genieten, moet je wel met enkele raadgevingen rekening houden. Zware maaltijden en het drinken van alcohol vooraf  zijn te mijden. Ga niet naar de sauna na zware inspanningen. Neem na iedere saunabeurt een koude douche en drink veel water. Eet extra groenten en fruit bij regelmatig bezoek. Samen met je overgewicht, verliest je door het zweten immers veel kalium

Sauna is échte energievreter

Een thuissauna is verre van goedkoop, hij kost je minstens zo'n vijfduizend euro. Dat is echter lang niet alles. Een sauna is immers een échte energievreter, en meestal is zelfs een extra installatie voor het leveren van drijfkracht noodzakelijk. De materiële aansluiting kost gemiddeld zo'n duizend euro, dus zonder werkuren. Afkoelen is bij een sauna minstens even belangrijk als opwarmen. Voor een goede regendouche met alles erop en eraan betaal je nog eens zo'n 3500 euro. Voor je eerste bezoek aan je thuissauna, ben je dus al vlug 10000 euro kwijt.


Uitgebreide keuze aan sauna's

De Finse sauna is bij ons veruit de meest populaire, maar er zijn nog verschillende andere soorten sauna's, allen met specifieke voordelen en effecten op onze gezondheid:

  • De Russische banja: heeft een positief  effect op je bloedsomloop. Geschikt voor het elimineren van afvalstoffen. Beperk je bezoek tot maximum tweemaal één kwartiertje. Na afloop koud douchen en veel water drinken. 
  • De infrarood sauna: verstevigt je huid, verzacht de pijn en doet cellulitis verdwijnen. Bijzonder doeltreffend is ongetwijfeld de Formostar, een pakking met infrarood die in amper één uur maar liefst 1200 calorieën doet verbranden. Deze diepgaande warmte herstelt op natuurlijke wijze je stofwisseling én vochthuishouding. Je bloedcirculatie wordt extra gestimuleerd, en vetten versneld afgebroken. Vetkussentjes, zwangerschapsstriemen en sinaasappelhuid verdwijnen als sneeuw voor de zon...

Reacties