Buikvet verliezen doe je zo is

Buikvet is nog ongezonder dan onderhuids vet. Iedereen is begaan met zijn gezondheid en zijn lichamelijke conditie. Je gewicht speelt hierbij een hoofdrol, en zorgt voor de grootste problemen. Je streeft daarbij naar je meest ideale gewicht, als het je niet té veel inspanningen kost. Laat je de teugels eens wat losser, dan is het overbekende het overbekende jojo effect daar, en in een mum van  tijd is je buikje terug van even weg geweest. En precies hier schuilt het gevaar, levensgevaar. Inderdaad, tot hiertoe was het bekend dat een dikke buik op latere leeftijd heel wat gezondheidsklachten kan veroorzaken. Maar er is veel meer. Wetenschappers kwamen na grootschalig onderzoek tot een verbluffende vaststelling. Buikvet is niet alleen ongezond, het is zelfs dodelijk. Niet alleen voor mannen met het bekende bierbuikje, maar ook voor vrouwen. Wat zijn precies de gevolgen van buikvet, en wat kun je er zelf aan doen om dit te voorkomen of, in het slechte geval weer kwijt te spelen?


Een dikke buik is een gevaarlijke buik. Hoe groter je buikomtrek, hoe gevaarlijker. Hoe gevaarlijk, kwam nu aan het licht tijdens een grootschalig wetenschappelijk onderzoek dat door het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) werd uitgevoerd. Buikvet is veel gevaarlijker dan algemeen werd gedacht. Bij mannen is een buikomtrek vanaf 123 centimeter dodelijk. Mannen met zo'n buik hebben dubbel zoveel kans op levensgevaarlijke hart- en vaatziekten dan hun leeftijdsgenoten die met een platte buik kunnen pronken. Buikvet is ook een vrouwelijk probleem. Bij hen is een taille vanaf 105 centimeter al dodelijk. Reden genoeg om voortaan niet alleen je gewicht en BMI, maar zéker ook je buikomvang nauwlettend in  de gaten te houden. De meest ideale tailleomvang bedraagt voor mannen 102 en voor vrouwen 88 centimeter.

 Buikvet meten betrouwbaarder dan BMI


Wie van ons zijn ideaal gewicht nastreeft, heeft hoofdzakelijk oog voor zijn gewicht en zijn Body Mass Index of BMI. Je BMI is de verhouding tussen je lengte en je gewicht.  Volgens de Nederlandse wetenschappers zegt je buikomtrek veel meer over je overgewicht dan je BMI. Om je streefgewicht te kennen, is immers niet alleen niet alleen je vetpercentage van belang. Minstens even belangrijk is de verdeling van je vet over je lichaam. Voor vrouwen wil dit zeggen dat een vrouw met overtollig vet op haar billen en poep een veel groter gezondsheidsrisico heeft dan een leeftijdsgenoten die teveel vet heeft hoog op haar buik.


Buikvet zorgt voor hart- en vaatziekten


Wie te kampen heeft met buikvet, heeft teveel vet tussen zijn ingewanden. De gevolgen van  buikvet  op je gezondheid en lichamelijke conditie zijn dus groot. Het verstoord zowel je vet- als je suikermetabolisme, veroorzaakt levensbedreigende hart - en vaatziekten en is verantwoordelijk voor het ontstaan van suikerziekte en een te hoog cholesterolgehalte in je bloed.

Hoe buikvet juist meten? 

Het juist meten van je buikomtrek is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer we de lintmeter boven halen om onze taille te meten, doen we dat meestal op de foutieve manier. 

Hoe meten we onze buikomtrek dan op de juiste manier

Het meten van je taille gebeurt volgens diëtisten niet ter hoogte van je navel, maar bij voorkeur al zittend. Je lintmeter moet zich tussen je bekkenrand en je onderste rib bevinden, dus juist boven je navel. De meting moet bij een normale uitademing gebeuren. Je mag je buik uiteraard niet intrekken, maar het tegenovergestelde mag evenmin.

Hoe geraak je buikvet kwijt?

  • Tussendoortjes: dit zijn  één van de grootste boosdoeners. Alle vette en calorierijke tussendoortjes en zéker chips zijn af te raden. Vervang chips bijvoorbeeld door een calorie- arme rijstwafel, en geef de voorkeur aan fruit in plaats van snoep
  • Eet mager: geef de voorkeur aan vis, kip en kalkoen
  • Frisdranken: net als zoetigheden en calorierijke snacks, zijn  ook frisdranken gevaarlijk voor het aankweken van levensbedreigend buikvet
  • Motivatie: motivatie is belangrijk in ieder dieet en zeker in je strijd tegen buikvet. Dat doe je beter met twee dan in je eentje. Daarom is de aanpak van Weight Watchers, met hun wekelijkse bijeenkomsten, ook zo doeltreffend
  • Drinken: Beperk zoveel mogelijk het drinken van frisdrank en koffie. Het vet rond je buik en tussen je organen zal sneller verbranden, wanneer je uitsluitend water drinkt.

Vet Verliezen 1.0

Het ultieme handvat voor het verlagen
         van je vetpercentage


Strategie voor het verlagen van vet

Techniek om je honger te controleren

Met exclusieve schema's en gezonde recepten






Reacties